פעילות הידברות

המרכז לבוררות מבית הידברות: בואו ביחד, נעשה את זה נכון

הרה"ג זמיר כהן: "בדיני ממונות, צריך שכל צד יחוש היטב שהדיין מבין אותו ואת טענותיו, גם כשברור לדיין שאינו צודק כלל"

  • ט"ז חשון התש"פ
אא

בדו"ח של בתי המשפט לשנת 2018, מובאים נתונים על כמות התיקים שנפתחו באותה שנה, נתונים מדהימים שלא יאמנו. כל אחד מאיתנו מרגיש אותם, או באופן אישי או דרך המשפחה והחברים, אבל כשאנחנו פוגשים את זה שחור על גבי לבן, זה נראה מדהים מתמיד: רק בבתי משפט מחוזיים (סכומי תביעה בין 2.5 ל-6.5 מיליון ₪), נפתחו למעלה מ-40,000 תיקים חדשים. בסה"כ, עם התיקים שכבר קיימים במערכת, ישנם למעלה מ-77,000 תיקים קיימים. אורך חיי תיק ממוצע, 17.2 חודשים. כמעט שנה וחצי!

בבית השלום, ביחד עם בית משפט לתביעות קטנות (בין 0 ל2.5 מיליון ₪), מדובר בלמעלה מ-173,000 תיקים, כשמתוכם, כמעט 100,000 תיקים הינם רק על סכומים שעד 20,000 ₪, וממוצע של אורך תיק הוא למעלה מ-11 חודשים.

כמה כסף נשפך על זה? כמה זמן ואנרגיות מבזבזים על זה? כמה מריבות וסכסוכים בין אחים, שכנים, שותפים? לא חבל?!

 

לפעול על פי ההלכה

נקודה נוספת הראויה לציון, הלכה! בתי המשפט במדינת ישראל פוסקים לפי החוק הישראלי, ההלכה היהודית קובעת, שבדיני ממונות, חייבים ללכת לדיין שיפסוק על פי שולחן ערוך.

בתי הדין הרבניים, הכפופים לרבנות הראשית, אינם מורשים לדון בתביעות ממוניות. בציבור החרדי ישנם עשרות בתי דין פרטיים, אך רבבות יהודים המתקרבים ליהדות, ואינם מכירים דיין כדי שיוכלו להתדיין אצלו בבוררות, נאלצים ללכת ולתבוע או להיתבע בבתי משפט.

 

המהפכה

מנתונים אלו התעורר הצורך העצום להקים מערכת של בוררים, הבקיאים בהלכה לפרטיה מחד, ואוהבי שלום ורודפי שלום מאידך. וכמובן, דיינים הפועלים גם בהתאם לחוק הבוררות, ומתוך שקיפות מליאה.

ארגון הידברות, שמיליוני יהודים בארץ ובעולם נותנים בו את אמונם, לקח על עצמו לתת מענה הלכתי ומקצועי ע"י מיטב בכירי וותיקי הדיינים, במתכונת התואמת את חוק הבוררות. ולא פחות חשוב, מענה נגיש וקרוב, רשת של דיינים הגרים או פועלים בערים השונות ברחבי הארץ. וכך ניתן לדעת שאכן זה הפתרון המתאים והנכון ביותר.

בחירת הדיינים אף היא נעשתה בדקדוק רב. מעבר לגדלות המובהקת בתורה ובפסיקה שיש לכל אחד מהדיינים, הושם דגש מיוחד על אופי שיפוטי נח ומסביר פנים, ועל כושר סבלנות מיוחד. הצורך הבסיסי הוא, שכל דיין יוכל לדעת איך לדבר אל הלב של כל אחד ואחד.

 

תואם את חוק הבוררות

אחת מגולות הכותרת של המרכז החדש, היא ההתאמה לחוק הבוררות. עבודה מקצועית ויסודית נעשתה, בשביל להתאים כל הדיונים ופסקי הדין שיהיו בהתאמה לחוק הבוררות. שיתוף הפעולה הנדיר והייחודי בין עשרות דיינים לבין צוות משפטי של עו"ד ושופטים בדימוס, הוציא סדרי דין ושטר בוררות, בדקדוק הלכתי מובהק, אך גם בהתאמה לחוק הישראלי, עבור אלו המעוניינים בכך.

לא רבים יודעים, אבל גם על פי החוק הישראלי, פסק דין של דיין הפוסק על פי דין תורה יכול לקבל תוקף חוקי, עד כדי שימוש בהוצאה לפועל. כל זה בתנאי שהדיונים והפסק התבצעו ונכתבו בהתאמה לחוק הבוררות. חוק הבוררות אינו קובע לדיין על פי מה לפסוק, והדיין יכול לעשות זאת גם על פי דין תורה. חוק הבוררות רק קובע מספר כללים בניהול ההליך, דבר שמאפשר אחר כך לאשר את הפסק בבית משפט ולקבל תוקף חוקי. כלומר שגם אם הצד המפסיד מסרב לציית לפסק של הדיין, ניתן ללכת עם הפסק לקבל אישור של בית המשפט, ומשם להוצאה לפועל.

 

בנשיאות הרה"ג זמיר כהן שליט"א

מערכת כזו חייבת גם נהלים ברורים ומסודרים, מזכירות צמודה ומאורגנת. ומעל הכל, הנחיות ברורות איך באמת שייך לקחת ויכוח ממוני, ולפתור אותו ב"הידברות וקירוב לבבות".

הרה"ג זמיר כהן שליט"א, שמכהן בעצמו כאב"ד נזר המשפט בביתר עילית, יכהן כנשיא המרכז. הרב זמיר יפקח רוחנית על הפעילות, וינחה את הדיינים מתוך ניסיונו האישי, מהי הדרך הנכונה לקרב שניים שהסתכסכו, לחבר ביניהם ולגרום לכל סכסוך להיות דווקא המוקד לפתרון ולהשכנת שלום.

 

בלי תביעות, עם הסכמה

כחלק יסודי מהרעיון המהפכני לקרב בין המתדיינים, ה"מרכז לבוררות" איננו "בית דין", ואין כאן "תביעות". אין פתיחת תיק, אם אחד מהצדדים אינו מעוניין. רק במקרה שבו שני הצדדים נותנים במרכז את אמונם, ופונים ביחד, אז נפתח תיק, והם מופנים לבורר הגר באזור מגוריהם.

לא לחינם הסלוגן שנבחר הוא, "בואו ביחד, נעשה את זה נכון", כי עשיה נכונה זה לעשות את זה ביחד, לא מתוך מריבה וכעס, אלא מתוך רצון לפתור את הוויכוח ב"דרכיה דרכי נועם", וב"כל נתיבותיה שלום".

 

ערכאה לערעור

כחלק מהאיכות הגבוהה, ולמען לא תצא ח"ו תקלה, ניתנת האפשרות לערער באופן אוטומטי על כל פסק דין, בפני ערכה מיוחדת לערעורים.

הדיינים בערכאת הערעור יהיו גדולי וותיקי הדיינים, ונבחרו אליה רק רבנים שכבר מכהנים כדיינים וכאב"דים כבר עשרות שנים, ואלפים ורבבות הולכים לאורם.

צרו עימנו קשר כעת, ובואו יחד להשכין אצלכם שלום ואמת!

בטלפון: 073-33333-25, או במייל: mamonot@htv.co.il,

או היכנסו כאן: https://hidabroot.vp4.me/shalomVeemet1

תגיות:הרב זמיר כהןהמרכז לבוררות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה