חדשות בארץ

שר החוץ הירדני: ישראל סירבה להצעה לקנות את נהריים

לאחר הכרזתו אתמול של מלך ירדן כי כי נושא ההשבת המובלעות הוא "עניין לאומי ירדני", וכי "אנחנו משיבים כל מילימטר מאדמות ירדן", היום טען שר החוץ הירדני כי הממלכה הציעה כי תרכוש מישראל את האדמות הסמוכות למובלעת, אך בישראל סירבו. א-ספדי על מובלעת צופר: "נרשה לחקלאים הישראלים להיכנס על מנת לקצור את מה שהם זרעו, אבל בהתאם לחוק הירדני"

א-ספדי (צילום: שאטרסטוק)א-ספדי (צילום: שאטרסטוק)
אא

יומיים לאחר שמובלעת נהריים נסגרה בפעם האחרונה לכניסת ישראלים והועברה לריבונות ירדנית, היום (שני) טען שר החוץ של ירדן, איימן א-ספדי, כי ארצו הציעה בפני ישראל כי תרכוש ממנה את האדמות הסמוכות למובלעת, "אך היא סירבה". מנגד, השר הוסיף כי ישראל הציעה להאריך את תקופת החכירה, אולם בממלכה התנגדו לכך.

לפי שר החוץ הירדני, ההחלטה לסיים את חכירת המובלעות, נהריים וצופר, הינה "החלטה המשרתת את האינטרסים של ירדן והחלטה שנעשתה בהתאם להסכם השלום", עליו הדגיש השר כי ארצו "תישאר מחויבת". 

עם זאת, דבריו של א-ספדי, שככל הנראה הוצגו כניסיון לרצות את החקלאים הישראלים, מנוגדים במידת-מה לדבריו אתמול של מלך ירדן, עבדאללה, שהכריז על "החזרת הריבונות המלאה ועל כל שעל מאדמת אלע'ומר ואלבאקורה וסיום ההתקשרות בנספח", זאת, יממה להשבת מובלעת נהריים לירדן, 25 שנים אחרי חתימת הסכם השלום עם ישראל. עבדאללה, שהודיע על סיום חכירת אדמות נהריים וצופר, אמר זאת בזמן שגורמים מדיניים בישראל מסרו כי בין הצדדים עדיין מתקיימים דיונים. בנאומו אמר עבדאללה כי עניין האדמות הוא "עניין לאומי ירדני", וכי "אנחנו משיבים כל מילימטר מאדמות ירדן". לדבריו, ירדן תאכוף את ריבונותה באזור לאחר שהנספח להסכם השלום – שכלל את חכירת האדמות לישראל – לא חודש.

הכרזתו של מלך ירדן באה על רקע המשבר הכלכלי החריף בו שרויה הממלכה, אשר הובילה אותו – בניסיון להרגיע את המחאה האזרחית, להודיע לפני כשנה כי לא יחדש שני נספחים בהסכם השלום עם ישראל, וישיב לידיו את מובלעות נהריים וצופר.

אתמול אמר גורם רשמי בצה"ל כי הסכם החכירה של מובלעת צופר שבערבה הוארך עד 30 באפריל, לאחר שגם זו אמורה הייתה לשוב ביום שבת לריבונות ירדנית יחד עם נהריים. הגורם הבהיר כי לצד הארכה שהעניקה עמאן, נקבעו מספר "הגבלות חדשות", שיקשו על חקלאים לעבוד במובלעת. בין ההגבלות, שעליהן הודיע צה"ל מאוחר יותר, הן ההכרזה על מובלעת צופר כשטח צבאי סגור שהכניסה אליו תותר רק לחקלאים, אחרי שעברו תהליך זיהוי. תהליך הזיהוי של הנכנסים יכלול הצגת דרכון, ורק אם הם מעבדים אדמות במקום.

במסיבת העיתונאים הבהיר שר החוץ הירדני כי הממלכה תאפשר לחקלאים הישראלים להיכנס לאזור צופר, אך הדגיש כי ההרשאה תינתן רק "על מנת לקצור את מה שהם זרעו, ובהתאם לחוק הירדני".

תגיות:ירדןנהריים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה