סיפורי אמונה

כיצד זוכים לילדים גדולי עולם? הרב יעקב אדלשטיין זצ"ל על ה"לך לך" של אביו

"גם כשנסענו מנמל אודסה, וכל החבילות היו בתא המטען, אבל הרי יש מזוודות קטנות שצריכים, ומה היה לנו בהן? גמרא בבא קמא, ששלושתנו למדנו מתוכה ביחד, וחומש ויקרא לפרשת השבוע, כדי שלא נפסיק אף יום מללמוד, ובכל מקום שהיינו, אבא מיד לקח גמרא ולמד איתנו". הרב יעקב אדלשטיין זצ"ל על ה"לך לך" הפרטי של אביו

הרב יעקב אדלשטיין זצ’’ל (צילום: Yaacov Cohen/FLASH90)הרב יעקב אדלשטיין זצ’’ל (צילום: Yaacov Cohen/FLASH90)
אא

"לפני שאבא ז"ל היה רב ברמת השרון, הוא היה רב ברוסיה", סיפר הרב יעקב אדלשטיין זצ"ל. "ובעיירה שבה נולדתי, לפני שהגרזן של סטאלין ימ"ש השמיד את היער הגדול של התשב"ר, היה שם תלמוד תורה של 400 ילדים. אבל כשאני הגעתי לגיל שמתחילים ללמוד ספר בראשית, אבא שלח אותי למלמד היחידי בעיר, והיו שם רק 7 ילדים. רק אלו שלא נכנעו למשטר של המכבש הגדול של לנין וסטלין. היה חוק חינוך חובה שחייבים לשלוח כל ילד ל"שקולע" [ביה"ס של הקומוניסטים], ומי שלא שלח היה צפוי לעונש, ואפשר לתאר איזה מצב זה היה.

"והנה, כשהגענו לפרשת נח, המלמד הודיע שלא ממשיכים יותר כי זה סכנת נפשות, כי הגיעו שלוחים מהשלטון והודיעו לו: 'עד כאן!'. שנה אחרי כן פגשתי את אחד מהילדים שלמדו איתי ספר בראשית, אוכל ברחוב סנדוויץ' עם חזיר! כל כך מהר היה המהפך", המשיך הרב אדלשטיין בכאב.

"שומרי תורה ומצוות היו בייאוש, וחשבו שאין תקווה שמישהו מהדור הבא ישמור בכלל תורה ומצוות. רוסיה שלטה אז על שישית מהעולם, ביניהם אוקראינה, גרוזיה, בוכרה, והיו שם מיליוני יהודים.

"אבא היה מעודד את העם בדרשות שלו, והיה מדבר בתקיפות שהעיקר לא להתייאש. אבא, אחרי מאמצים גדולים, קיבל בעז"ה רשיון יציאה, ונמל היציאה היה הנמל הגדול שבעיר אודסה.

"נסענו באוניה כמעט שבועיים, וכשהגענו לא היה לנו איפה לגור", הוסיף הרב אדלשטיין ותיאר את קשיי ההתאקלמות בארץ. "המשפחה הייתה מפוזרת אצל קרובים. סבתא גרה אצל קרוב אחד, אחותי גרה אצל קרוב אחר, אבל אבא לא פיזר את הבנים, ר' גרשון ואני, כי בכל מקום שהיינו, תקופה בכפר חסידים, תקופה בירושלים, תקופה בתל אביב, הוא רצה להמשיך את סדר הלימוד בגמרא".

הרב יעקב אדלשטיין זצ"ל בעצה מפתיעה כיצד לא לכעוס על הילדים. אל תחמיצו:

 

 

"לפני כל הרהיטים – אבא הביא מבית הכנסת 2 גמרות"

"גם כשנסענו מנמל אודסה, וכל החבילות היו בתא המטען, אבל הרי יש מזוודות קטנות שצריכים, ומה היה לנו בהן? גמרא בבא קמא, ששלושתנו למדנו מתוכה ביחד, וחומש ויקרא לפרשת השבוע, כדי שלא נפסיק אף יום מללמוד, ובכל מקום שהיינו, אבא מיד לקח גמרא ולמד איתנו", סיפר הרב, ובין השורות ניתן להבין כיצד זכה אביו ששני בניו יאירו את העולם בתורתם – הרב יעקב אדלשטיין זצ"ל, וייבדל לחיים ראש ישיבת פוניבז', הרב גרשון אדלשטיין שיחיה.

"היו אמנם ימים שלא למדנו, כי אבא היה עוסק בחבלי קליטה וסידורים שונים", הוסיף הרב אדלשטיין, "אבל כשנכנסנו לגור ברמת השרון בסוף שנת תרצ"ד, וכבר שכרנו דירה, אבל בלי רהיטים, בלי שולחנות, בלי כיסאות, ובלי מיטות, והיה שם זקן אחד שבא מאמריקה והחליף את המיטות הישנות שלו, הוא שלח לנו שתי מיטות, אחת לאבא ואחת לסבתא, ואנחנו ישנו על הרצפה, ואז הדבר הראשון שאבא עשה- הוא הלך לבית הכנסת ונטל רשות מהגבאים והביא עוד שתי גמרות בבא קמא שיהיה יותר נח ללמוד, וזה לפני כל הרהיטים".

"למשכיר של הדירה היה פרדס של חמישה דונם ברחוב אוסישקין, הוא נתן לנו רשות לקחת ארגזים שאורזים בהם תפוזים, וישבנו על הארגזים ולמדנו גמרא", ריגש הרב אדלשטיין בסיפורו. "וזה לימד אותנו על סולם הערכים: לפני שדואגים למה לאכול, ולמיטה לישון, דואגים שתהיה גמרא ללמוד!"

"אבא שמח מאוד שאנחנו נמצאים באוויר של ארץ ישראל, וכשבאנו לארץ אמר: 'תאר לך שאנו נמצאים במצב שכל הגוף באוויר של ארץ ישראל, כמו בתוך סוכה, כל הגוף בתוך מקום קדוש'", ומאוד היה שמח בזה. לפעמים בחורף ביום בהיר, היה אומר: 'האם בחו"ל ישנם שמים בהירים כ"כ כמו פה? תראו אחרי הגשם הראשון איזה שמים בהירים, איזה תענוג!'. וכך היה מאוד משבח את האויר של ארץ ישראל", הוסיף הרב אדלשטיין.

הרב אדלשטיין מוסיף ומציין כי כאשר ירדו מהאונייה בנמל יפו, חיכו לקראתם קרובי משפחה שכבר היו בארץ. "כאשר פגשנו אותם, בדקות הראשונות שלנו בארץ, שמעתי את אבא אומר לדודים: 'מה הייתה המטרה שברחנו מרוסיה, אמנם המצב הכלכלי שם קשה מאוד, אבל הסיבה העיקרית היתה ששם אי אפשר ללמד תורה לילדים בגלל סכנת נפשות, וזוהי הסיבה שעשינו השתדלות לצאת משם.

'ובעצם, אם הייתה אפשרות לנסוע מרוסיה לפולניה – הייתי נוסע לפולין, ששם הרב'ה שלי ר' ברוך בער, שם יש ישיבות מעולות: קמניץ, מיר, שהילדים יגדלו בישיבות בשקידה ועיון, ואותו רב'ה שאני למדתי אצלו ממשיך להיות ראש הישיבה, ורציתי שהבנים שלי גם ילמדו אצלו', המשיך האב לספר לקרובי משפחתו, 'אבל המצב היה שרוסיה ופולניה היו ביניהם כל כך ברוגז, שאי אפשר היה להעביר שום דבר, ולכן נסענו לארץ ישראל שגם פה אפשר ללמד תורה. וגם מזה מבינים שהערך הכי חשוב הוא ללמוד תורה, ואיפה שאפשר ללמוד תורה – שם אנחנו'". כך, במסירות נפש עצומה כזו, זוכים להעמיד גדולי עולם, כמשפחת אדלשטיין לדורותיה.

ערוץ הידברות בסרט מרגש ומיוחד, המתאר יותר מאלף מילים, את דמותו של הרב הגאון הרב יעקב אדלשטיין זצ''ל. צפו:  

תובנה מהרב יעקב אדלשטיין זצ"ל

10 עובדות מלאות געגוע על הרב יעקב אדלשטיין זצ"ל

תגיות:פרשת לך לךהרב יעקב אדלשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה