דמויות ביהדות

רבי מאיר שפירא מלובלין: כל מה שרציתם לדעת על מייסד רעיון "הדף היומי"

מה אמר רבי מאיר שפירא בכנסייה הגדולה, כאשר הכריז על רעיון הדף היומי, וכיצד הגיב על כך ה'חפץ חיים'?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הערב, אור ליום רביעי ז' בחשוון, חל יום השנה ה-88 לפטירתו של המהר"ם שפירא (נפטר בז' בחשוון תרצ"ד), הרב יהודה מאיר בן רבי יעקב שמשון שפירא זצ"ל.

רבי מאיר שפירא זצ"ל היה גאב"ד לובלין. נולד בשנת תרמ"ז בעיר שאץ. הוא כיהן כרבה של קהילת לובלין, בה ייסד את המגדלור הרוחני המפואר "ישיבת חכמי לובלין". במקביל, שימש שנים אחדות כנשיא אגודת ישראל בפולין, חבר מועצת גדולי התורה ואחד מראשי מנהיגיה. לאחר קום המדינה, הועלו עצמותיו של הרב ונקברו בהר המנוחות בירושלים.

היה בעל חוש מוזיקלי מפותח, והלחין מנגינות רבות. בין המנגינות הידועות שהלחין: "אשרי אדם עוד לו בך", ו"אם אמרתי מטה רגלי" ועוד. הרב וזוגתו הרבנית לא זכו לצאצאים, והוא נפטר בפתאומיות  בגיל 46 בז' בחשון תרצ"ד. אולם מורשתו, רעיון הדף היומי, וישיבתו – ישיבת חכמי לובלין – נותרו לעד ולזכר, לשם ולשארית.

תלמידו הרב שמואל הלוי וואזנר זצ"ל הקים מחדש את ישיבת חכמי לובלין בבני ברק ועמד בראשה. כן כיהן הרב וואזנר כקרב שכונת "זכרון מאיר", שנקראה על שם רבי מאיר שפירא. את שמו מנציחה גם כיכר בשכונת גבעת משה בירושלים, כיכר מהר"ם שפירא מלובלין.

 

הדף היומי

הדף היומי הוא סדר לימוד שיטתי של התלמוד הבבלי, בקצב של דף גמרא אחד ליום. לצורת לימוד זו שותפים מאות אלפי יהודים בכל תפוצות תבל. בסדר זה הש"ס כולו נלמד במשך כשבע שנים וחצי., וסיומו נחגג באירועים המוניים וקהילתיים בכל רחבי תבל.

בכנסיה הגדולה הראשונה של אגודת ישראל הציע המהר"ם שפירא בפני כל גדולי הדור ואלפי הנאספים את רעיונו הכביר ללימוד הדף היומי. רעיון זה כבש את כל העולם היהודי בכל תפוצותיו, הרבה תורה ועמלה בהיקף שלא היה כמותו.

"אם כל בית ישראל בכל אתר ואתר ילמדו באותו יום את אותו דף גמרא, היש לך ביטוי מוחשי יותר לאיחוד העליון בין קודשא בריך הוא, אורייתא וישראל?!", קרא רבי מאיר בכנסייה הגדולה בהתרגשות אדירה. "נוסע לו יהודי ותחת בית שחיו מסכת ברכות, נוסע הוא שבועיים מישראל לארצות הברית. לבסוף, כשהוא עומד על אדמת ארצות הברית נכנס הוא לבית המדרש ומוצא יהודים עוסקים באותו דף שבו עמד היום ומצטרף ללומדים בחדווה, ומתפלפל עם הלומדים והם משיבים לו ונמצא שמו הגדול מתאדר מתגדל ומתקדש".

המחזור הראשון של הדף התחיל בליל ראש השנה תרפ"ד, אך רבים חששו מהמחויבות שבכך – לא להחמיץ אף יום של לימוד. האדמו"ר מגור קם ואמר: "אני הולך ללמוד דף יומי". בעקבות קריאתו, פשט לימוד הדף היומי בכל רחבי העולם היהודי עד היום, ובלוחות שנה רבים מצוין הדף בו אוחזים היום.

הרעיון הוכרז על ידי המהר"ם שפירא, לאחר שנועץ בגדולי הדור דאז, החפץ חיים, וה'אמרי אמת' מגור, והם הביעו את תמיכתם וברכתם. החפץ חיים כינה את מהר"ם שפירא "רב הדף היומי".

לימוד דף ליום יוצר מסגרת מחייבת ללימוד הגמרא, כך שאם אדם הפסיד את השיעור היומי - הוא נמצא בפיגור אחרי שאר העולם. ממילא, המסגרת יוצרת חיוב ובכך הלומד אינו מפסיד את החיוב לקביעת עיתים לתורה מידי יום.

מאות אלפי יהודים ברחבי העולם לומדים את אותו הדף. קיימים מגוון של שיעורים בדף היומי לכל הרמות והגילאים. העובדה שבכל מקום לומדים את אותו הדף מאפשר לכל לומד להצטרף לשיעור שליבו חפץ.

המקפיד ללמוד מדי יום זוכה בזכות נדירה, שלפני שנים נדירים ויחיד סגולה זכו לה – סיום התלמוד הבבלי כולו, מיסודות התורה שבעל פה.

המחזור הנוכחי, הוא המחזור ה-14 של לימוד הדף היומי. המחזור החל בח' בטבת תש"פ ויסתיים בב' בסיוון תשפ"ז.

רוצים לקרוא עוד על המהר"ם שפירא? לחצו כאן.

תגיות:הדף היומירבי מאיר שפירא מלובלין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה