חדשות בארץ

השופט אישר: המשטרה תבצע "חיפוש כירורגי" בטלפונים של יועצי ראש הממשלה

בית משפט השלום בתל אביב מתח ביקורת על התנהלות המשטרה בחקירת יועציו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך אישר לה לבצע חיפוש "כירורגי" בטלפונים הניידים שלהם: "חשד סביר בעוצמה גבוהה כי החשודים היו מעורבים בקשירת קשר לעבירת הטרדת עד"

מנהל קמפיין הליכוד, עופר גולן (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)מנהל קמפיין הליכוד, עופר גולן (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
אא

בית משפט השלום בתל אביב אישר הערב (רביעי) למשטרה לעיין בטלפונים הניידים של אנשי ראש הממשלה – דובר הליכוד יונתן אוריך, מנהל הקמפיין עופר גולן, מנהל הקריאייטיב ישראל איינהורן ויוסי שלום. השופט עלאא מסארווה קבע כי החיפוש ייערך באופן "כירורגי", ויכלול אך ורק חומרים הרלוונטיים לחקירה. עורכי הדין של הארבעה צפויים לערער על ההחלטה בפני בית המשפט המחוזי.

בהחלטתו מתח השופט ביקורת נוקבת על התנהלות המשטרה במהלך החקירה, ואמר כי נפלו בה מספר פגמים. הוא ציין, כי החרמתם של מכשירי הטלפון והחיפוש בהם מבלי שקדמה לכך בקשה לבית המשפט להוצאת צו מהווה "פגם משמעותי". לדבריו, "הדברים נכונים ביתר שאת כאשר מדובר בעבירה מיום 29 באוגוסט, שלגביה הוגשה תלונה ביום 4 בספטמבר, שעה שהחשודים נחקרו בסוף אוקטובר 2019 וחלף זמן בין המועד שבו עלה שמם של החשודים כמעורבים לבין מועד חקירתם. בזמן זה, ניתן היה לפנות לבית המשפט בבקשה להוצאת צו שיפוטי". בהקשר זה הוסיף השופט כי "הדרישה מאחד החשודים שהתייצב לחקירתו מבלי מכשיר הטלפון הנייד לחזור על עקבותיו, ועוד בליווי שוטר, רק כדי לחזור לחקירה עם המכשיר, מעצימה את הפגם בהימנעות המשטרה מבקשה להוצאת צו שיפוטי. עובדה זו מלמדת על תוכנית חקירה, שכוונה מראש לחדירה למכשיר הטלפון מבלי צו שיפוטי".

"אני מסכים עם טענת הסנגורים, כי הסכמת החשודים, מבלי שהוסבר להם בדבר זכותם להתנגד לחיפוש וכי התנגדות לחיפוש לא תשמש כראיה לחובתם, לאו הסכמה היא", הבהיר מסארווה. "אופן החיפוש שנעשה בטלפונים של החשודים, בכל הכבוד, היה כרוך בתיחום שאינו מוגדר לגבי פונקציות החיפוש וגבולותיו. במהלך החקירה, כך ניתן להתרשם, עיינה החוקרת בחומרים ממכשיר הטלפון, כאשר מדובר בחיפוש בלתי מאורגן ומעט מאולתר, על אף שניכרת בו שאיפה לחיפוש חומרים הרלוונטיים לאירוע ההטרדה בלבד".

על אף הביקורת, קיבל בית המשפט את טענות הפרקליטות והמשטרה, כי קיים "חשד סביר בעוצמה גבוהה כי החשודים היו מעורבים בקשירת קשר לעבירת הטרדת עד. צווי החיפוש המבוקשים יכולים לסייע בקידום החקירה ובשפיכת אור על עומק מעורבותם של החשודים, ואף על מעורבים אחרים".

בסיכום החלטתו כתב השופט: "מצאתי, לאחר התלבטות, לקבל את בקשת המבקשת לצווי החיפוש המדודים ואשר מציעים חיפוש 'כירורגי' ומוגדר, תחת פיקוח שיפוטי צמוד". הוא אימץ את הצעת המשטרה, כי החיפוש יבוצע על ידי חוקר שאינו משתייך ליחידה החוקרת את הפרשה; תוצאות החיפוש יוצגו בפני בית המשפט, שלאחר עיון בהן יתן את הוראותיו להמשך.

חיים ויסמונסקי, ראש מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, אמר במהלך הדיון בבית המשפט, כי חקירתם של בכירי קמפיין הליכוד ויועציו הקרובים של ראש הממשלה נתניהו מתנהלת בחשד להטרדת עד בנסיבות מחמירות, עבירה שהעונש עליה הוא עד 5 שנות מאסר. הוא טען כי גם אם נפל פגם במהלך החקירה, לא מדובר בתקלה משמעותית, ויש להמשיך בה בשל חומרת החשדות. בהמשך דבריו אמר ויסמונסקי כי "יש נחיצות אמיתית לעיין בניידים. אנחנו מניחים שלא גילינו את כל הסיפור". לדבריו, "חשוב לדעת אם גורם X עומד מאחורי האירוע, לא צריך להגיד שמות". דבריו התפרשו על ידי הנוכחים באולם כרמיזה עבה לעברו של נתניהו, ובמהלך אחת ההפסקות בדיון הבהיר ויסמונסקי כי "אין כל אינדיקציה" למעורבותו של ראש הממשלה בפרשה.

מוקדם יותר היום, הגיע אוריך למשרדי המחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש) והגיש תלונה על האופן בו התנהלה חקירתו. דובר הליכוד טוען, כי חוקרת המשטרה שניהלה את החקירה חדרה לטלפון הסלולרי שלו ללא היתר מבית משפט ובניגוד לחוק. לדבריו, בניגוד לנדרש על פי הפסיקה המשפטית, היא לא ציינה בפניו כי מותר לו לסרב לחיפוש בטלפון. בנוסף, מאשים אוריך כי היא העבירה לחוקרים אחרים חומרים מתוך הטלפון באמצעות התכתבות עמם בטלגרם.

הפרשה הנחקרת במשטרה נוגעת לאירוע שהתרחש בסוף חודש אוגוסט, אז הגיע רכב סמוך לביתו של שלמה פילבר, עד המדינה בתיק 4000. מתוך הרכב הושמעו נגדו, באמצעות רמקולים, קריאות גנאי על רקע היותו עד מדינה. עד כה נחקרו בפרשה 10 בני אדם. בניגוד לטענותיהם של הנחקרים, כי האירוע היה חלק מקמפיין הבחירות של הליכוד, וכי לא הייתה כוונה להטריד את פילבר, במשטרה סבורים כי האירוע תוכנן במטרה להשפיע על עד המדינה לחזור בו מעדותו בתיק נגד נתניהו.

(עודכן: 22:54)

תגיות:שלמה פילבריונתן אוריךעופר גולן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה