חדשות בארץ

שר המשפטים תקף בחריפות את הפרקליטות; היועמ"ש ופרקליט המדינה: "לא נירתע"

אוחנה בביקורת תקדימית על מערכת אכיפת החוק: "קריירות פוליטיות וציבוריות חוסלו בזו אחר זו והציבור משוכנע שמדובר בניקוי אורוות". מנדלבליט וניצן: "דוחים את הניסיון להטיל דופי בעבודתם של מי מגורמי המשטרה והפרקליטות ללא כל ביסוס עובדתי". ח"כ שלח: "כהונתו מביישת את קודמיו ואת המהות של להיות שר בישראל"

אוחנה, הערב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)אוחנה, הערב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

לאחר ביקורת חריפה שהטיח השר לביטחון הפנים גלעד ארדן בגורמי אכיפת החוק, שר המשפטים אמיר אוחנה עלה הערב (שלישי) למתקפה חסרת תקדים נגד פרקליטות המדינה. במסיבת העיתונאים שכינס, התייחס אוחנה לפרשת הטרדת עד המדינה שלמה פילבר, במסגרתה נחקרו באזהרה שורה של בכירים בקמפיין הליכוד ובסביבתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"אני מכיר את הפרקליטות היטב, התמחיתי בה ומאז עבדתי איתה שנים רבות כעורך דין", אמר אוחנה, "מכהנים בה בחריצות ומסירות פרקליטים רבים שעושים את עבודתם נאמנה יום יום בבתי המשפט ובמשרדים". אוחנה התייחס לתיקי נתניהו, וטען כי יש "פרקליטות בתוך הפרקליטות", אשר לדבריו "מחסלת קריירות פוליטיות וציבוריות". הוא ציטט מדברים שכתב נשיא המדינה ראובן ריבלין בעת שכיהן כיו"ר הכנסת, שהאשים כי "מקהלה של עיתונאי-חצר ופרשנים מטעם נחלצת תמיד להגנת הפרקליטות ומציגה את התהיות ככפירה בשלטון החוק".

שר המשפטים הוסיף: "קריירות פוליטיות וציבוריות חוסלו בזו אחר זו והציבור משוכנע שמדובר בניקוי אורוות. איש לא העז לחשוף את הסימביוזה המסוכנת. כך פעלה השיטה וחוסלו קריירות- סגירת התיקים או הזיכוי תמיד הגיעו מאוחר מדי.

"בעת הצורך נשלפו תיקים מההקפאה והודלפו מהם פרטים לעיתונאים מסוימים כדי שהפוליטיקאים שסומנו יזכרו שהחרב תמיד תלויה מעל ראשם", האשים. "אם זו אינה סחיטה, איני יודע סחיטה מהי. לא אני כתבתי את הדברים, כתב אותם מי שהיום מכהן כנשיא המדינה, הוא חווה את הדברים על בשרו".

אוחנה האשים את הפרקליטות ב"סירוב מוחלט לבדוק את האמת", לאחר שלטענתו הציע לפתוח בחקירה לאיתור המדליפים מתוך המערכת - וסורב. "בחודשים האחרונים קיימתי מספר שיחות עם בכירי המערכת, וכמותם נבדקים אלפים מבין עובדי השב"כ, צה"ל ואפילו המשטרה. למה לא הפרקליטות? הצעתי לפתוח בחקרה שתאתר את העבריינים ונאמר לי שאין זה בסמכותי להורות על פתיחת חקירה, אלא רק ביכולתי לבקש".

בהצהרתו התייחס השר לעובדה כי התובעת בתיקי נתניהו, ליאת בן ארי, שהתה בחופשה בחו"ל בעת קיומו של השימוע לראש הממשלה. "בעוד שרוב הפרקליטים מקיימים שימוע בנפש חפצה, הפרקליטות שבתוך הפרקליטות נמצאת בחופשה במהלך השימוע ועל פי הדלפות כבר גיבשה דעתה בטרם קראה והשיבה לחומרים הרבים ואין זה משנה מה היו הדברים שנאמרו בשימוע".

לטענת אוחנה, אותם גורמים בפרקליטות מנהלים "יחסי תן וקח עם העיתונאים", ומדליפים "באופן חד צדדי חומרי חקירה שהגיעו אליהם מתוקף תפקידם, בניגוד לחוק".

 

מנדלבליט וניצן: "לא נגררים לשדה הפוליטי"

בסיום דבריו פנה שר המשפטים ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ממנו ביקש לקיים "חקירה בלתי תלויה" בתיקיו של ראש הממשלה, "שבסופה תוצאה שהציבור יוכל לתת בה אמון". הוא רמז כי כל החלטה להעמיד את ראש הממשלה לדין תפגע רבות באמון הציבור במערכות המשפט ואכיפת החוק: "אני מבקש זאת בשם אזרחים רבים מאוד, טובים, ישרים ושומרי חוק שדורשים גם מהמערכות הציבוריות להיות כהלכה".

בעקבות דבריו הוציאו היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה שי ניצן הודעה משותפת, לפיה הם "מצרים על דבריו" של שר המשפטים. "אנו דוחים את הניסיון להטיל דופי בעבודתם של מי מגורמי המשטרה והפרקליטות ללא כל ביסוס עובדתי", מסרו מנדלבליט וניצן.

עוד הדגישו כי "מערכת אכיפת החוק לא תיגרר לשדה הפוליטי, כפי שלא נגררה בעבר. עצמאות התביעה הכללית היא עקרון יסוד של משטר דמוקרטי תקין. מערכת אכיפת החוק פעלה, פועלת ותמשיך לפעול בלא מורא באופן ענייני, מקצועי ולמען שלטון החוק והאינטרס הציבורי בלבד. איש לא ירתיע אותנו מלעשות את מלאכתנו נאמנה. איש לא יסיט אותנו מדרך הישר".

ח"כ עפר שלח (כחול לבן) אמר כי "שר המשפטים אוחנה מסמל את ימי הדמדומים של נתניהו. מאז שנכנס לתפקיד הוא עוסק בעיקר בהתקפות על המערכות עליהן הוא מופקד, בשליחותם הגלויה של יושבי המעון בבלפור. כהונתו מביישת את קודמיו ואת המהות של להיות שר בישראל".

ח"כ רויטל סויד (העבודה-גשר) גינתה את הצהרתו של אוחנה, ומסרה: "עומד שר משפטים זמני בממשלת מעבר שלא נגמרת ומקריא את דף המסרים וההסתה שהכתיב לו הנאשם מס' 1 מבלפור. מנדלבליט, אתה חייב להכריע בתיקי נתניהו – אי אפשר לתת לקרקס הזה להמשיך להרוס כאן כל חלקה טובה".

תגיות:אמיר אוחנהתיקי נתניהו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה