חדשות בעולם

התובע הגרמני: המפגע נשא ברכבו 4 ק"ג חומר נפץ

למרות שהרשויות פשטו על דירתו והוציאו ממנה שלל ראיות שמצביעות על השקפותיו הלאומניות שהובילו אותו לבצע ניסיון טבח בבית הכנסת במזרח גרמניה, התובע הפדרלי כי לחוקרים טרם הוברר מתי ואיך עבר היורה תהליך של הקצנה, והאם הוא קיבל עידוד לבצע פיגוע בבית הכנסת. שרת המשפטים הגרמנית הצהירה כי בניגוד להערכות קודמות, המתקפה בוצעה על ידי מפגע בודד, ונבחנת כ"מתקפת טרור של הימין הקיצוני"

מתקפת טרור בגרמניה (צילום: שאטרסטוק)מתקפת טרור בגרמניה (צילום: שאטרסטוק)
אא

בניגוד להערכות קודמות שהצביעו על 3 מפגעים, היום (חמישי) מסרה שרת המשפטים של גרמניה, כריסטין למברכט, כי המתקפה מחוץ לבית הכנסת בעיר האלה שבמזרח גרמניה, בוצעה על ידי מפגע בודד, איש הימין הקיצוני. בהצהרתה של למברכט הודגש כי הרשויות מתייחסות לתקרית כאל "מתקפת טרור".

לפי שרת המשפטים, ניסיון הפריצה לבית הכנסת בעיצומה של תפילת יום הכיפורים ורצח עוברי אורח מחוץ למבנה בית הכנסת בוצע על רקע אנטישמי. התובע הפדרלי, פטר פרנק, הוסיף כי ה"טבח" שתכנן המפגע בבית הכנסת היה מתוך כוונה להעניק השראה לבאים אחריו לפעול כמוהו. בהתאם למקובל במדינה, התובע הפדרלי סירב לנקוט בשמו המלא של המחבל, אולם ציין כי "מה שחווינו אתמול היה טרור. לפי הממצאים שלנו, החשוד שטפן ב. תכנן לבצע טבח", אמר פרנק.

עוד אמר כי ממצאי החקירה חשפו כי המפגע ייצר בעצמו חלק מכלי הנשק הקטלניים, וכי במכוניתו אותר 4 ק"ג של חומר נפץ. הוא הוסיף כי "יש לנו שאלות רבות" שנותרו ללא מענה, בנוגע לסיבות שהביאו את החשוד לבצע את הירי. החשוד מוחזק במעצר והרשויות פשטו על דירתו והוציאו ממנה שלל ראיות.

עם זאת, לפי פרנק, לא ברור מתי ואיך עבר היורה תהליך של הקצנה, והאם הוא קיבל עידוד לבצע פיגוע בבית הכנסת, והאם היו אנשים נוספים שידעו על מזימותיו. התובע הפדרלי אמר כי החשוד רצה ליצור "אפקט עולמי" על ידי זה שישדר את הרצח ההמוני בשידור חי ברשת, והיה להוט לכך שאנשים אחרים יראו זאת ויקבלו ממנו השראה לבצע פיגועי ראווה דומים.

מוקדם יותר היום ביקר נשיא גרמניה, פרנק וולטר שטיינמאייר, בבית הכנסת שהותקף, וגינה בחריפות את הפיגוע שבו נרצחו שני בני אדם לאחר שהחמוש כשל בניסיונו לפרוץ למבנה בית הכנסת. "אנחנו חייבים להגן על היהודים בגרמניה ויש להבהיר שהמדינה לוקחת אחריות על חיי היהודים במדינה", הצהיר שטיינמאייר בסיור.

"זהו יום של בושה וחרפה", הבהיר הנשיא הגרמני. "הרוב המכריע" של החברה הגרמנית, כך לפי שטיינמאייר, "רוצה שהחיים היהודיים יהיו חלק מהמדינה הזו". הוא הוסיף כי "עלינו לעמוד יחד לאורך זמן נגד אלימות כמו שחווינו כאן אתמול, להגן על החיים היהודיים ולהתנגד לאלימות הקיצונים".

בפיגוע נורו למוות שני בני אדם, בהם אישה אחת מחוץ לבית הכנסת, וגבר ששהה בחנות הסמוכה למקום ושניים נוספים נפצעו קשה. עד לשעה זו טרם ברורה זהותם של ההרוגים. ככל הנראה, האחראים לפיגוע הם שלושה חברי חולייה ימנים קיצוניים. הרשויות הצליחו לשים את ידם רק על אחד מהם, והמרדף אחר שאר החשודים נמשך. בעקבות האירוע, הכריזו הרשויות על מצב חירום ונאסר על התושבים לצאת מבתיהם, ורק בשעות הערב אישרה המשטרה לחזור לשגרה. במקביל, נמשכים החיפושים אחר שני המפגעים הנוספים ואחר סייענים אפשריים.

שר הפנים הגרמני, הורסט סיהופר, מסר כי הרקע לאירוע הירי הינו "אנטישמי". במקביל, בכלי התקשורת בגרמניה פורסמה תמונת החשוד, שטפן בליט, אזרח גרמניה ופעיל ימין קיצוני בן 27, שאמר בתיעוד שפרסם שניות לפני הירי בשידור חי כי "היהודים הם שורש כל הבעיות".

האירוע גרר שורת גינויים מצד מנהיגי גרמניה וישראל. נשיא המדינה ראובן ריבלין מסר כי "אנחנו נמשיך ונאבק למען חינוך וזיכרון כנגד האנטישמיות המרימה ראשה שוב ושוב באירופה ובעולם בכלל, מתוך ההבנה הברורה כי היא אינה בעיה של העם היהודי בלבד והיא מאיימת בהרסנותה על הקהילה הבינלאומית כולה". בהמשך נמסר מבית הנשיא כי ריבלין ישוחח היום עם נשיא גרמניה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הפיגוע נגד הקהילה היהודית ביום כיפור הוא "עוד ביטוי לכך שהאנטישמיות באירופה מתגברת". נתניהו קרא לשלטונות בגרמניה להמשיך לפעול "בנחישות" נגד תופעת האנטישמיות.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, גינתה גם היא את הפיגוע ומסרה כי היא "מביעה סולידריות כלפי כל העם היהודי". מרקל השתתפה בצערן של משפחות הנפגעים, והודתה לכל כוחות הביטחון שפעלו בזירה. אמש הגיעה מרקל לכנס הזיכרון לזכר ההרוגים.

תגיות:פיגועגרמניה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה