חדשות בעולם

עדויות מגרמניה: "הדלת נותרה סגורה, אלוקים הגן עלינו"

חשש בקהילות היהודיות בגרמניה בעקבות ניסיון הפיגוע אתמול במהלך תפילת יום הכיפורים: "המצב בגרמניה מחמיר. חששנו להגיע לתפילות יום כיפור". החשוד במעשה שהרשויות לכדו הוא אזרח גרמני, שטפן בליט, שפעל ממניע אנטישמי. אחד מהניצולים: "ראינו במצלמות בבית הכנסת שאדם חמוש עם קסדת פלדה ואקדח החל לירות על הדלתות בניסיון לפתוח אותן, הדלתות החזיקו מעמד"

החשוד בירי, שטפן באלייטהחשוד בירי, שטפן באלייט
אא

עשרות התכנסו אמש (חמישי) סמוך לבית הכנסת בעיר האלה במזרח גרמניה, בו בוצע ניסיון פיגוע במהלך תפילות יום הכיפורים, במהלכו נורו למוות שני בני אדם לאחר שהחמוש כשל בניסיונו לפרוץ למקום. כפי שניתן היה להתרשם מהתיעוד החי של היורה עצמו, התכנון היה לפרוץ לבית הכנסת ולבצע טבח בעשרות המתפללים ששהו במקום, אולם הוא נכשל וחייהם ניצלו. 

שר הפנים הגרמני, הורסט סיהופר, מסר כי הרקע לאירוע הירי הוא אנטישמי. במקביל, בכלי התקשורת בגרמניה פורסמה תמונת החשוד, שטפן בליט, אזרח גרמניה ופעיל ימין קיצוני בן 27, שאמר בתיעוד שפרסם שניות לפני הירי בשידור חי כי "היהודים הם שורש כל הבעיות".

אחד מניצולי הטבח שנכח בבית הכנסת, סיפר על הרגעים הדרמטיים שבו נצפה היורה מנסה לפרוץ למבנה ויורה על דלת הכניסה. "ראינו במצלמות בבית הכנסת שאדם חמוש עם קסדת פלדה ואקדח החל לירות על הדלתות בניסיון לפתוח אותן, הדלתות החזיקו מעמד", אמר ראש הקהילה היהודית. לדבריו, המתפללים התבצרו בבית הכנסת והמתינו למשטרה, בעוד המפגע משליך חומר נפץ על הדלת: "הדלת נותרה סגורה, אלוקים הגן עלינו", אמר. "כל העניין נמשך אולי חמש עד עשר דקות".

עד נוסף שעבר בסמוך לבית הכנסת בעת הפיגוע אמר כי החמוש היה מצויד ברובה סער וקסדה, כאשר לפתע השליך, מה שתואר לדבריו, רימון נפץ. "פתאום הוא הרים את הרובה וירה לעבר החנות. התחבאתי בשירותים".

שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, גינה את האירוע הקשה, והתייחס לעליית האנטישטמיות בגרמניה. "כולנו חייבים לפעול נגד אנטישמיות במדינתנו", כתב מאס בחשבון הטוויטר שלו.

בקהילה היהודית בהאלה תיארו את הקושי לעכל את התקרית: "המצב בגרמניה מחמיר. חששנו להגיע לתפילות יום כיפור". קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הגיעה אמש לכנס הזיכרון, במהלכו שרו המשתתפים "עושה שלום במרומיו".

בפיגוע נורו למוות שני בני אדם בהם אישה אחת מחוץ לבית הכנסת, וגבר ששהה בחנות הסמוכה למקום ושניים נוספים נפצעו קשה. עד לשעה זו טרם ברורה זהותם של ההרוגים. ככל הנראה, האחראים לפיגוע הם שלושה חברי חולייה ימנים קיצוניים. הרשויות הצליחו לשים את ידם רק על אחד מהם, והמרדף אחר שאר החשודים נמשך.

היורה, תושב מדינת סקסוניה-אנהלט במזרח גרמניה, ניסה להימלט מהזירה במונית גנובה, אך התנגש במשאית ונעצר. כפי שדיווחה חברת המודיעין Site, הוא תיעד 35 דקות מהאירוע בעזרת מצלמת גו-פרו שהותקנה על הקסדה שחבש, ובין היתר תיעד עצמו יורה למוות בשני בני האדם.

תגיות:פיגועגרמניה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה