פרשת וילך

דווקא מתוך המצב הקשה יכולה לצמוח תורה עליונה

התורה חייבת להילמד ללא דיחוי בכל עת ובכל שעה, בעת צרה כבעת רווחה! גם אם אין בחשבון הבנק שני מיליון דולר, יש לעסוק בתורה...

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

פונה יהודי לקב"ה בתפלה: "ריבונו של עולם! אם אזכה בהגרלה בשני מיליון דולר, אני מבטיח שאשב ואעסוק בתורה כל ימי חיי".

יוצאת בת קול ואומרת לו: "הי, אדוני, חדל מתפילתך, יש כבר המון אברכים שעושים את זה גם בשביל 1500 שקל בחודש...".

* * *

ממה שהדגישה התורה "ועתה כתבו לכם את השירה", לומד הגאון רבי אברהם פתאל זצ"ל בספרו "ויאמר אברהם" שחיוב לימוד תורה הוא בכל זמן ובכל מצב. לאחר התוכחה האיומה והצרות הנוראות שנמנו עד כאן, מדגיש הכתוב: "ועתה", גם בעת צרה ומצוקה - "כתבו לכם את השירה הזאת" היא התורה, "ולמדה את בני ישראל שימה בפיהם".

ולמד זאת מדברי רבנו הרמב"ם זצ"ל (פרק א' מהלכות ת"ת ה"ח): "כל איש מישראל חייב בתלמוד תורה, בין עני בין עשיר, בין שלם בגופו בין בעל ייסורין, בין בחור בין שהיה זקן גדול שתשש כוחו. אפילו היה עני המתפרנס מן הצדקה ומחזר על הפתחים ואפילו בעל אישה ובנים, חייב לקבוע לו זמן לתלמוד תורה ביום ובלילה, שנאמר 'והגית בו יומם ולילה'".

התורה חייבת להילמד ללא דיחוי בכל עת ובכל שעה, בעת צרה כבעת רווחה! גם אם אין בחשבון הבנק שני מיליון דולר, יש לעסוק בתורה...

* * *

ותורה כזו שנלמדת בזמנים קשים, חשובה ויקרה לאין ערוך. באחת משיחותיו דיבר הגאון רבי משה לוי זצ"ל על כך שרבי שמעון בר יוחאי לימדנו דרך של צמיחה והתעלות, דווקא מתוך הייסורים. הזוהר הקדוש שחיבר, הוא הדוגמא לתורה העמוקה ביותר אשר צמחה דווקא מתוך הקשיים.

כיצד נתחבר ספר זה? במשך שלש עשרה שנה התחבאו רשב"י ובנו במערה במצור ובמצוק, בתנאים גשמיים מינימאליים, ובחשש גדול מהרומאים שחיפשו אחריהם להרגם. ובכלל, היתה זו תקופה קשה מאוד לעם ישראל - כמה עשרות שנים אחר חרבן בית המקדש, אחרי חורבן ביתר ואחרי כישלון מרד בר כוכבא.

לרשב"י היו את כל הסיבות והתירוצים להתייאש ולמשוך ידיהם מלימוד התורה, ובכל זאת, רבי שמעון ובנו ניצלו את אותן שנים בכדי להתעלות בתורה. יומם ולילה הם התבוננו בסודות התורה ובבריאה האלוקית של העולם, הגיעו לפסגות גבוהות בהבנת רבדים מאד עמוקים בתורה, והשיגו את תורת הסוד, הכתובה בספר הזוהר.

דווקא אז התגלתה להם התורה היותר עמוקה, שכן לאחר שרשב"י החליט שבכל מקרה הוא לומד, קיבל סייעתא דשמיא, ונפתחו לו מבועי חכמה וחיבר את ספר הזוהר.

לאחר שיצא רשב"י מן המערה, פגש אתו רבי פנחס בן יאיר, וראה כי כל גופו מלא סדקים. "אוי לי שראיתיך בכך!", אמר לו בכאב. ומה עונה לו רשב"י? "אשריך שראיתני בכך, שאלמלא ראיתני בכך - לא מצאת בי כך"...

כאן טמון סודם של דברים! כל קושי מצמיח מדרגה חדשה. מהסיפור על רשב"י שהתחבא במערה, יכולים אנו לשאוב עידוד, שלפעמים דווקא מתוך המצב הקשה יכולה לצמוח תורה עליונה.

תגיות:תורהפרשת וילךהרב עובדיה חן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה