הידברות לנוער

הידברות לנוער: בואו נדבר על זה - הדקה ה-90. ככה נהיה מוכנים לראש השנה

בלי יותר מדי הקדמות, הנה כמה דברים שכדאי מאוד ללמוד ולעשות לפני ראש השנה, כדי להיות מוכנים הכי טוב שיש

  • כ"ו אלול התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מי היה מאמין שבעוד מס' ימים אחדים כבר מגיעים לראש השנה? הזמן טס מהר כ"כ.
במהלך השבועות האחרונים למדנו שהקב"ה ממש קרוב אלינו, כמו מלך שעזב את ארמון מלכותו ונמצא עם האנשים הפשוטים, מקשיב ושומע להם. בנוסף, בדרך המשלנו את עניין הזכות והכניסה לשנה החדשה בתור רכבת נוסעים. אם לא קראתם, זה הזמן להעשיר את ההבנה על ראש השנה!

אז בלי יותר מדי הקדמות, הנה כמה דברים שכדאי מאוד ללמוד ולעשות לפני ראש השנה, כדי להיות מוכנים הכי טוב שיש:

1. בואו נבין - מה זה יום ראש השנה?
ראש השנה הוא למעשה יום דין. הקב"ה דן כל אדם ובריאה בעולם בעריכת דין אישי עפ"י מידת הרחמים (י"ג מידות רחמים) של הקב"ה על מעשינו הטובים והרעים, אלו שעשינו מול כולם ואלו שעשינו ביננו לבין עצמנו, מה תיקנו ומה עוד נשאר לתקן ובסופו של דבר - האם אנחנו ראויים לשנה נוספת או לא.
ביום זה הקב"ה קובע עבורנו את כל העניינים הכי חשובים שיכולים להיות בחיינו, כמו כמה כסף יהיה לנו, ורמת ההצלחה והכישלון שלנו בתחומים השונים למהלך השנה הקרובה.
ראש השנה הוא יום מיוחד ומתנה נפלאה שהקב"ה נתן לעם ישראל דווקא, מתוך אהבה אישית לכל אחד מעם ישראל. ראש השנה הוא היתרון שלנו – כשאנו יודעים שראש השנה מגיע, אנו מכינים את עצמנו לקראת יום הדין האישי של כל אחד מאיתנו עם תפילה שתיקנו חז"ל, על מנת לקבל ולעבור את ראש השנה על הצד הטוב ביותר.
יום זה אינו ידוע אצל הגויים (הם לא מציינים אותו), ואין אצלם סדר של תפילה או עבודה רוחנית לקראת יום הדין. על כן זוהי הזכות שלנו, כעם היהודי, לדעת שאנחנו הולכים לקראת ראש השנה – יום גורלי מאוד.

2. מה אני רוצה לתקן לשנה הבאה?
זהו אחד הדברים הכי חשובים שאנו צריכים לעשות לפני ראש השנה.
ניקח לעצמנו זמן להתבוננות, לחשוב על כל השנה שעברה עלינו. לאט-לאט בטוח שנמצא כמה דברים שהיינו רוצים לחזור בזמן ולתקן, והשנה הבאה היא בדיוק ההזדמנות והזמן לעשות תיקון.
לכן, על מנת להוכיח לעצמנו ולקב"ה שאנחנו באמת רוצים לתקן, נשב ונחשוב בשקט על הדברים שנרצה לתקן, ונרשום על דף (על מנת שלא נשכח). בדרך זו נראה לקב"ה שאנו רציניים, ושאנחנו לא מתכוונים לשכוח את התיקונים שלקחנו לעצמנו לקראת השנה הבאה.
את הדף נשים במקום שמור ובטוח, כך שלאחר ראש השנה נתחיל לחשוב כיצד אנחנו מתחילים לתקן את הדברים שרשמנו לעצמנו.
זכרו! כל דבר אפשרי לתקן, מתוך אמונה שאין הקב"ה נותן לאדם התמודדות שהוא לא יכול להצליח אותה - גם מה שנראה כבלתי אפשרי, יכול להיות אפשרי עם הכוח שיינתן לנו בראש לקראת השנה החדשה.
עם המון תפילות – הכל אפשרי!


3. מה אני לוקח על עצמי בשנה הבאה?
הקב"ה ימשיך עלינו ברחמיו הגדולים המשך חיים טובים ונעימים. אך כיצד אנחנו אמורים לשכנע את הקב"ה שזה יקרה? עלינו להראות לו שאנחנו רציניים. אנחנו לא מקבלים זכות לחיות בשביל רק ליהנות סתם, עלינו גם לקחת על עצמנו כמה קבלות לקראת השנה החדשה. נוכיח לה' יתברך שאכן כדאי להשאיר אותנו חיים כדי להאיר את העולם. לכן, עלינו לחשוב מה היינו יכולים לקבל על עצמנו: תפילין מדי יום, תפילת "אשר יצר", צדקה, נטילת ידיים וכו'.
כל אחד והקבלה שהוא רוצה לקבל על עצמו, ולעשות אותה מכל הלב, במסירות נפש למען ה' יתברך.
ישנם אנשים שחושבים שצריך לקבל המון קבלות, ולמעשה, אותם אנשים - מרוב קבלות מתפזרים לגמרי עם הקבלות שלהם. לכן, אם אנחנו יודעים שאנחנו לא מסוגלים לקחת יותר מדי קבלות לשנה אחת, ניקח בדיוק את הקבלות שאנחנו בטוחים שנעמוד בהם(גם אם זה אומר רק קבלה אחת).
גם את הקבלות נוסיף לרשימה שכתבנו, על מנת שנזכור בדיוק על מה אנחנו רוצים לשים דגש לקראת השנה הבאה.

4.אילו רגשות אני מעוניין לקחת איתי?
עברנו ה-מ-ו-ן השנה! הרגשנו שמחה, עצב, אושר, כעס, נעימות, שלוה, ביטחון והרשימה ארוכה.
אלו רגשות היינו רוצים לקחת או להגביר לקראת השנה החדשה? ברור שעדיף רגשות חיוביים.
שמחה, למשל, היא רגש שהיינו רוצים שילווה אותנו לאורך כל השנה, גם ובייחוד בקשר שלנו עם ה' יתברך.
בואו נחליט לקחת איתנו רק את הרגשות הטובים שאנחנו רוצים להרגיש, ונעבוד עליהם במהלך השנה.

5. אילו זיכרונות אני רוצה לקחת לשנה החדשה?
יום הולדת, טיולים, תפילה ראשונה, מצווה מיוחדת. המסע של השנה הזאת נגמר עוד לפני ששמנו לב. אם נסתכל אחורה, עוד נראה שאנחנו לא מספיקים לראות ולהיזכר בהכול! אבל הזיכרונות הטובים שאנחנו כן זוכרים, נשאיר אותם איתנו, נשתמש בהם ליצור ולתת לעצמנו כוח לקראת השנה החדשה. הם יהיו מנוע דחיפה במצבים לא נעימים וייתנו לנו כוח לגדול, לצמוח ולהאמין – שאם שנה שעברה הייתה כל כך מעצימה ומהנה, גם השנה הזאת, בתפילה גדולה, נעשה את הכי טוב שרק אפשר כל יום מחדש!

6. מה אני רוצה לבקש מה' לקראת השנה החדשה?
השנה עדיין לא נפתחה, ויש כל כך הרבה מאוד דברים שהיינו רוצים לקבל כדי לפתוח ולעבור שנה מתוקה ונעימה. נרשום לעצמנו את אותם דברים ובתפילת ראש השנה נבקש מה' יתברך שיגשים את משאלת ליבנו לטובה אם זה הדבר הנכון עבורנו. בתקווה אמיתית שנקבל גם הדברים הטובים וגם את הדברים הפחות טובים באהבה והכלה אמיתית – שכל מה שיקרה השנה יהיה לטובה, ורק לטובה!

7. סיכום ותפילה אישית
החלק החשוב ביותר, לאחר שכתבנו את הזיכרונות, הרגשות, הקבלות, התיקונים, הבקשות וכל דבר אחר שעלה בראשנו - חשוב שהיה כתוב! אחרת, איך נזכור את כל הדברים האלה? כל כך הרבה תקוות, רצונות ומשאלות. כל זמן שהם נמצאים מולנו על דף בכתב ברור (אפשר גם לקשט כן?), בטוח שנוכל להתמקד ולזכור בצורה הטובה ביותר במהלך השנה את כל מה שאנחנו רוצים להתפלל ולהגשים.
לא להתעצל, תרשמו. אין לכם מושג כמה זה מועיל!

לאחר שכתבנו - ניקח  זמן לדבר עם הקב"ה על מה שיושב על הלב, הדברים הנעימים והנעימים פחות שעברנו השנה, הבקשות והתקוות לשנה הבאה. נדבר עם ה' יתברך על כל מה שאנחנו רוצים לדבר ונסכם ביחד עם אבא'לה את השנה על הצד הטוב ביותר – בתפילה עמוקה מהלב. בתפילה זאת נשכנע את הקב"ה שאנחנו אכן ראויים להמשיך לשנה הבאה, ושהרחמים שלו חשובים ביותר כדי שנמשיך להאיר את העולם.

לבקש מה' יתברך זה לא מפסיק – צריך לשכנע אותו שאנחנו באמת ראויים!

שהיה לכולנו שנה מתוקה - של שגשוג, הצלחה, הגשמה והתקרבות באהבה ללא תנאי ובכל מצב לה' יתברך!

תגיות:ראש השנההכנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה