חודש אלול 2023

הידברות לנוער: בואו נדבר על זה – כרטיס לשנה הבאה!

נחנו מתרגשים וחוששים לפני קבלת הכרטיס לנסיעה של שנה הבאה, ובמיוחד בשביל זה הקב"ה עשה לנו תזכורת שלמה לאורך כל החודש

  • י"ב אלול התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אלול, רבותי, א-ל-ו-ל!
מי היה מאמין שכבר אוטוטו אנחנו מסיימים את השנה? רק אתמול יצאנו ממצרים, לפני שניה קבלנו את התורה ועכשיו אנחנו לפני עוד סיום של שנה מרתקת מלאה הרפתקאות, משחקים, אתגרים ועליות לאורך השנה.
לא להאמין איך הזמן עובר בצי'ק-צא'ק, ורכבת החיים פשוט ממשיכה לדהור על מסילות בלי לשים לב כבר תחנות עברנו!

אבל כדי שהיה מעניין, ונבין טוב יותר את זה שאנחנו לקראת סוף השנה, בואו נמשיך לקחת את דוגמת הרכבת: אתם יושבים ברכבת. ברכבת נמצאים המשפחה והחברים, ולכל אחד יש הקרון שלו. לפתע הכרוז מודיע: נוסעים נכבדים, הרכבת תגיע בעוד מס' ימים אל תחנתה האחרונה בנסיעה זאת. התחנה הבאה: אלול. אנו שמחים שנהניתם מהנסיעה! מנהל הנסיעה ועובדיו מברכים אותכם להצלחה גדולה בקבלת כרטיס נוסף וכניסה לרציף השנה הבאה. ההתרגשות גוברת בליבכם, הנה בעוד מס' ימים מגיעים אל התחנה, שם נזכה שוב לקרון חדש, נקי ונוצץ לשנה החדשה, שבו נחייה את חיינו וחוויותינו. הכרוז ממשיך: הנכם מתבקשים להשאיר את הקרון האישי נקי ומסודר מכל לכלוך, על מנת שנוכל להכשיר כל קרון לנסיעה החדשה של השנה הבאה. שימו לב: קרון אשר לא יסודר ויהיה נקי לבדיקת המנהל ועובדיו, ישלול את יכולתו של הנוסע לשוב ולנסוע בקרון האישי שלו – אנא המנעו מאי נעימות. יש לאסוף את חומרי הניקוי החל מעכשיו והימים הבאים מהקרון הראשי – המשך נסיעה מהנה!

עכשיו, בחרו את הדרך שבה הייתם באמת נוהגים בסיטואציה זאת:

אפשרות ראשונה: איזו התרגשות, אבל מה עכשיו לנקות? לסדר? למי יש כוח? יש לי עוד כמה דברים לעשות לפני זה, מה יש להיות בלחץ? עוד כמה ימים אקח את כלי הניקוי ואתחיל לנקות, הכי גרוע יישאר עוד קצת לכלוך. גם ככה ינקו אחרי, השארתי כמה פעמים מלוכלך והכל חזר להיות נקי אע"פ שלא ניקיתי, סתם לחוצים פה כל החברי צוות. עכשיו, איפה שמתי הסמארטפון – בדיוק יש מרטון סטנד-אפ של צחוקים מכל השנה שחיכיתי לה הרבה זמן!

אפשרות שניה: איזו התרגשות, כמה ימים עד שמגיעים? צריך להתעורר, כמעט שחכתי שיש סוף לנסיעה, כבר כמה זמן שלא פניתי את הלכלוך בפח, ושלא נדבר על האבק מתחת לשטיח ששכחתי ממנו לגמרי. אמרו שכלי הניקיון נמצאים בקרון הראשי, אם אלך עכשיו אספיק להיות מהראשונים ואוכל להיות בטוח שהכול נקי עד התחנה הסופית.

משגיח הקרונות בא אליכם לבדוק האם הכל מתנהל, או יותר נכון "מתנקה" כשורה. לפי הבחירה הקודמת שלכם, קראו את התגובה של משגיח הקרונות:

אם בחרתם באפשרות הראשונה: חבר, ל-ה-ת-ע-ו-ר-ר! המקום פה נראה זוועה, מה אתה חושב, שיש פה פיות שמנקות אחריך? זה שעזרנו לך בשנה שעברה לא אומר שהשנה נעשה עוד פעם הנחות, אני מקווה שאתה לא הולך לאבד את הקרון שקבלת חינם עם כל הטוב והכיף שיש לך. הוא מבולגן, התחנה קרובה מאי פעם, ולך יש עוד זמן לצחוק על העולם? לא רוצה להלחיץ, אבל נשאר עוד פחות משבוע, קדימה ל-ע-ב-ו-ד-ה!

אם בחרתם באפשרות השניה: לא יאמן, עוד כמה פינות בקרון וזהו – המקום הזה מצוחצח לגמרי! אין ספק שעבדת קשה מאוד, אני בטוח שזה לא פשוט. אל תנוח עכשיו, תסיים ותכין את עצמך לירידה מהרכבת! אני בטוח שמנהל הרכבת ישמח לראות את הניקיון שהשקעת פה. בהצלחה!

אתם בטח מבינים למה משגיח הקרונות מגיב בצורה שונה בכל אחת מהסיטואציות השונות. ואם לא, או שאתם לא בטוחים, בואו נעשה את זה ברור יותר:
הרכבת, כמו שמובן - היא החיים שלנו. לכל אחד קרון משלו, כי כל קרון הוא אדם ועולם בפני עצמו. משך הנסיעה ברכבת היא כשנה, ולאחר כמעט שנה, רגע לפני שיורדים מהרכבת ומהקרון האישי, צריך לנקות אותו מכל הלכלוך והחטאים שעשינו לפני התחנה הסופית, שהיא ראש השנה, שבו הקב"ה דן את האדם, האם הוא ראוי להמשיך לחיות או לא, חלילה. אף על פי שפה ושם הקב"ה ושליחיו עוזרים לנו לנקות ולראות את הדברים שאנחנו צריכים לתקן במהלך השנה, אם אנחנו לא מנקים, כלומר לא נשים לב לעצמנו ונתבונן על מהלך השנה בטעויות ובחטאים שלנו, אף אחד לא ינקה אותם בשבילנו, אף אחד לא יעשה תשובה ויתקן אותם בשבילנו, כי אנחנו חיים ומנהלים את הקרון שלנו, את החיים האישיים שלנו, ורק אנחנו אחראיים על מה שקורה בחיינו.
מנהל הרכבת, הלא הוא הקב"ה, נותן חינם אין כסף קרון חיים לשנה שלמה, עם כל הפינוקים וההנאות שכלולות בו. גם מי ששמר על הקרון נקי במהלך השנה וגם מי שלא שמר עליו, צריכים בסופו של דבר לבדוק טוב - טוב ולהתבונן על כל השנה החולפת ולראות האם באמת הקב"ה יהיה מרוצה מכל השנה שנתן לנו במתנה אישית.
לפעמים, בגלל שאנחנו לא שמים לב איך השנה עוברת כל כך במהירות ואוטוטו אנחנו מגיעים אל התחנה האחרונה, חודש אלול, החודש האחרון. אנחנו מתרגשים וחוששים לפני קבלת הכרטיס לנסיעה של שנה הבאה, ובמיוחד בשביל זה הקב"ה עשה לנו תזכורת שלמה לאורך כל החודש, כדי שנתעסק ונתרכז בזכות שלנו לנקות את נשמתנו מחטאים ומפגמים לקראת השנה החדשה. באותו זמן שאנחנו מתבוננים על הטעויות ומתקנים, לא נשכח לארוז ולזכור את המעשים הטובים, הזכויות, לימוד התורה והמצוות שעברנו בשנה לאורך ההתחזקות כאות הוכחה ל"זכות" קבלת כרטיס נוסף לשנה הבאה – זכות נוספת לחיות כל יום מחדש בשנה הבאה ולהוכיח שאנחנו יכולים יותר!
מה שחשוב הוא - שאסור לנו להתייאש, גם אם נזכרנו להתבונן ולחזור בתשובה כמה ימים מעטים לפני ראש השנה.

אבל איך יכול להיות שיש כאלה שלא ניקו, ובכל זאת זכו לשנה נוספת? הקב"ה מלא רחמים, ויודע שיש כאלה שלא מודעים לחשיבות של ניקוי וטיהור רוחני לקראת השנה הבאה, לכן הוא נותן להם עוד "כרטיסים", כדי שאולי בפעם הזאת הם ייזכרו שהם נוסעים על חשבונו ולא חשבונם, שיש להם חיים ממנו ולא הם מחיים את עצמם. אם יש לנו קרובים כאלה, נתפלל עליהם שיזכו גם הם לנקות ולטהר את חייהם, ולחיות חיים טובים באמת.

אז... איך הקרון שלכם נראה? מצוחצח או מלוכלך? בהצלחה!

תגיות:אלולהידברות לנוער

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה