אחרית הימים

שמועות בווטסאפ: האם הרב כדורי חזה את בוא המשיח לאחר בחירות 2019?

בימים האחרונים מסתובבת בפייסבוק ובווטסאפ שמועה חדשה, שלפיה גדולי המקובלים כתבו בספריהם כי בשנת תש"פ יתגוששו שני מנהיגים ביניהם ויתקוטטו ולא יצליחו להרכיב ממשלה. יצאנו לברר האם יש אמת בדבר

  • כ"ב אלול התשע"ט
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

שוב זה קורה: הודעה שרצה בווטסאפ, בפייסבוק וברשת מדווחת בהתרגשות כי התגלה ספר עתיק של הרב כדורי, ובו כותב הרב על כך ששני מנהיגים בשם "בנימין" יתגוששו ביניהם, וממשלתו של אף אחד מהם לא תקום. עוד מדווחת השמועה כי בשנת תש"פ תתחולל מלחמה דומה בשמים, ובשבת שלאחר מכן יבוא המשיח. אנשים העבירו הלאה, התלהבו, נלחצו, ורק לעיתים רחוקות עצרו לבדוק אם יש מן האמת בשמועה.

מי שהפיץ את ההודעה היה אמור לצרף צילום מתוך הספר. מחיפוש מעמיק שערכנו לא נמצא כל ספר בשם "ברית אפרסמון". הודעה רשמית על מציאת הספר לא הגיעה מישיבת המקובלים של הרב כדורי. אין גבול לחרושת ההמצאות שאנשים מסוגלים לקשקש.

התמונה שרצה ברשת, ומקדמת את השמועה השקרית התמונה שרצה ברשת, ומקדמת את השמועה השקרית

בניגוד לכך – בספר דניאל פרק י"ב מופיעים הפסוקים הבאים, המתארים את אחרית הימים:

דניאל פרק י"ב

א וּבָעֵת הַהִיא יַעֲמֹד מִיכָאֵל הַשַּׂר הַגָּדוֹל, הָעֹמֵד עַל-בְּנֵי עַמֶּךָ, וְהָיְתָה עֵת צָרָה, אֲשֶׁר לֹא-נִהְיְתָה מִהְיוֹת גּוֹי עַד הָעֵת הַהִיא; וּבָעֵת הַהִיא יִמָּלֵט עַמְּךָ, כָּל-הַנִּמְצָא כָּתוּב בַּסֵּפֶר. ב וְרַבִּים, מִיְּשֵׁנֵי אַדְמַת-עָפָר יָקִיצוּ; אֵלֶּה לְחַיֵּי עוֹלָם, וְאֵלֶּה לַחֲרָפוֹת לְדִרְאוֹן עוֹלָם. ג וְהַמַּשְׂכִּלִים--יַזְהִרוּ, כְּזֹהַר הָרָקִיעַ; וּמַצְדִּיקֵי, הָרַבִּים, כַּכּוֹכָבִים, לְעוֹלָם וָעֶד. ד וְאַתָּה דָנִיֵּאל, סְתֹם הַדְּבָרִים וַחֲתֹם הַסֵּפֶר--עַד-עֵת קֵץ; יְשֹׁטְטוּ רַבִּים, וְתִרְבֶּה הַדָּעַת.  ה וְרָאִיתִי אֲנִי דָנִיֵּאל, וְהִנֵּה שְׁנַיִם אֲחֵרִים עֹמְדִים: אֶחָד הֵנָּה לִשְׂפַת הַיְאֹר, וְאֶחָד הֵנָּה לִשְׂפַת הַיְאֹר.  ו וַיֹּאמֶר, לָאִישׁ לְבוּשׁ הַבַּדִּים, אֲשֶׁר מִמַּעַל, לְמֵימֵי הַיְאֹר:  עַד-מָתַי, קֵץ הַפְּלָאוֹת.  ז וָאֶשְׁמַע אֶת-הָאִישׁ לְבוּשׁ הַבַּדִּים, אֲשֶׁר מִמַּעַל לְמֵימֵי הַיְאֹר, וַיָּרֶם יְמִינוֹ וּשְׂמֹאלוֹ אֶל-הַשָּׁמַיִם, וַיִּשָּׁבַע בְּחֵי הָעוֹלָם:  כִּי לְמוֹעֵד מוֹעֲדִים וָחֵצִי, וּכְכַלּוֹת נַפֵּץ יַד-עַם-קֹדֶשׁ--תִּכְלֶינָה כָל-אֵלֶּה.  ח וַאֲנִי שָׁמַעְתִּי, וְלֹא אָבִין; וָאֹמְרָה--אֲדֹנִי, מָה אַחֲרִית אֵלֶּה. ט וַיֹּאמֶר, לֵךְ דָּנִיֵּאל:  כִּי-סְתֻמִים וַחֲתֻמִים הַדְּבָרִים, עַד-עֵת קֵץ. י יִתְבָּרְרוּ וְיִתְלַבְּנוּ וְיִצָּרְפוּ, רַבִּים, וְהִרְשִׁיעוּ רְשָׁעִים, וְלֹא יָבִינוּ כָּל-רְשָׁעִים; וְהַמַּשְׂכִּלִים, יָבִינוּ. יא וּמֵעֵת הוּסַר הַתָּמִיד, וְלָתֵת שִׁקּוּץ שֹׁמֵם--יָמִים, אֶלֶף מָאתַיִם וְתִשְׁעִים. יב אַשְׁרֵי הַמְחַכֶּה, וְיַגִּיעַ:  לְיָמִים--אֶלֶף, שְׁלֹשׁ מֵאוֹת שְׁלֹשִׁים וַחֲמִשָּׁה. יג וְאַתָּה, לֵךְ לַקֵּץ; וְתָנוּחַ וְתַעֲמֹד לְגֹרָלְךָ, לְקֵץ הַיָּמִין. 

עיון במפרשי התנ"ך מצמרר:

"וְהָיְתָה עֵת צָרָה, אֲשֶׁר לֹא-נִהְיְתָה מִהְיוֹת גּוֹי עַד הָעֵת הַהִיא" – רש"י מתאר את תקופתנו אנו: "עת צרה - בפמליא של מעלה וקטיגוריא בתלמידי חכמים בזוזי ובזוזי דבזוזי כמו שאמרו רבותינו בהגדה בפ' אחרון של כתובות". וודאי כי בתקופה זו, בה רבה ההסתה נגד הקדוש ברוך הוא, המאמינים בו ושומרי תורתו – אנו עונים להגדה של קטגוריה בתלמידי חכמים וצרה בפמליה של מעלה.

"וְהַמַּשְׂכִּלִים--יַזְהִרוּ, כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" – מסביר רש"י: "המשכילים שעסקו בתורה ובמצות יזהירו כזוהר הרקיע".

"עַד-עֵת קֵץ; יְשֹׁטְטוּ רַבִּים, וְתִרְבֶּה הַדָּעַת" – מפרש רש"י: "עד בא עת קץ הגאולה הנה רבים ישוטטו בתנועת המחשבה להשכיל אמיתת הקץ ויתרבה הדעת לחקור ביותר וכאומר הנה יחקורו עד עת הקץ ולא ידעו מאומה אבל בבוא העת אז יופקחו עיני כל להבין רמזי זמן הגאולה".

"עַד-מָתַי, קֵץ הַפְּלָאוֹת... וּכְכַלּוֹת נַפֵּץ יַד-עַם-קֹדֶשׁ--תִּכְלֶינָה כָל-אֵלֶּה" – אומר רש"י: "כשתכלה כח ישראל כי אזלת יד ואפס עצור ועזוב".

"אַשְׁרֵי הַמְחַכֶּה, וְיַגִּיעַ" – דניאל מציין בפרק זה, האחרון בספרו, כי המלאך הסביר לו את חישוב הקץ אך הוא לא הבין. על כן מפרש ה"מצודות דוד": "אשרי למי שמחכה לה ויגיע אליה וחוזר ומפרש התקווה... וגם זה לא ידענו כמוהו ואם דניאל אמר שמעתי ולא אבין והמלאך השיבו סתומים וחתומים הדברים ואיך, אם כן, נדעם אנחנו"

המלבי"ם מפרש את פסוק י"ב כך: "אז תכלינה כל אלה... פירוש, שתכלינה ממלכות השרים העומדים על שפת היאור, כי אז תתחיל מלכות שמים". ייתכן כי "שפת" רומז לשנת תש"פ, שתחל בשבוע הבא.

מועדים רבים קבע בורא עולם לקץ הגאולה. ולוואי שנזכה, נתכונן, לא נתייאש מן הגאולה, ולא נחמיץ את עתות הרצון העומדות לפתחנו.

אין הדברים אמורים להכניס אותנו ללחץ, חלילה. חשוב לזכור כי לאחר מלחמת גוג ומגוג תבוא הגאולה השלימה, אליה אנו מצפים ומייחלים כל ימינו. עוד יש לשנן את דברי ה'חפץ חיים', שהבטיח כי מקובל בידינו איש מפי איש, כי יראי ה' לא יינזקו מאותם מאורעות שמימיים. כך נאמר בפסוקים שלעיל: "וְהַמַּשְׂכִּלִים--יַזְהִרוּ, כְּזֹהַר הָרָקִיעַ; וּמַצְדִּיקֵי, הָרַבִּים, כַּכּוֹכָבִים, לְעוֹלָם וָעֶד... אַשְׁרֵי הַמְחַכֶּה, וְיַגִּיעַ".

כאמור, אין להיכנס ללחץ, אלא להיות בטוחים בה' שיגאלנו וישמרנו בעת מאורעות אלה. תפקידינו הוא רק לחשוב כיצד אנו מנצלים את האיתותים לטובתנו ולתועלת, ללא פחדים או חששות מיותרים. בעניין זה יש לזכור את דבריו של רבי אליעזר הגדול, המובאים בגמרא: "מה יעשה אדם ויינצל מחבלי משיח? יעסוק בתורה ובגמילות חסדים". על ידי לימוד התורה והקפדה על מצוות החסד - צובר האדם לעצמו זכויות שיגנו עליו במאורעות מלחמת גוג ומגוג, וההתרחשויות שיהיו אז.

כיצד נינצל מחבלי משיח? זוהי תשובתו של רבי אליעזר הגדול:

ללימוד פרק י"ב בספר דניאל עם מפרשי התנ"ך, לחצו כאן.

לקריאת דברי המלבי"ם במלואם, לחצו כאן.

תגיות:ראש השנהשמועותממשלהמשיח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה