מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר לעשות היפנוזה? למה לכל אדם יש קול שונה? והאם מותר להתפלל עם ידיים בכיסים?

מקבץ שו"ת 118 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • י"ח אלול התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם מותר לעשות היפנוזה וכן שיטת מוח אחד, על פי ההלכה? והאם זה נכון שאפשר לדעת מה היה הגלגול הקודם ע"י היפנוזה?

מותר לעשות היפנוזה לשם ריפוי וכן שיטת מוח אחד על פי ההלכה, אבל יזהר ללכת לטיפול רק אצל ירא שמים.

בהחלט יתכן שאפשר לדעת גלגולים קודמים ע"י היפנוזה, אבל אין לעשות היפנוזה לצורך זה.

* * *

2. האם מותר להוציא מהמקפיא לחם בזמן שבת לטובת תפיחה? (בצק לחם שהכינו מראש)

אין להוציא בצק מהמקפיא בשבת משום מוקצה, וכן יש בזה משום איסור הכנה משבת לחול.

* * *

3. מעת לידת בתי התינוקת אני מקפידה בבוקר לאחר התעוררות לומר איתה בקול "מודה אני", ולאחר מכן ליטול את ידיה ולברך ברכת "על נטילת ידיים". האם כאשר אני מברכת את ברכת נטילת הידיים בקול רם עבור בתי בת ה8 חודשים זו ברכה לבטלה?

אף על פי שטוב מאוד ליטול את ידיה של התינוקת בבוקר, מכל מקום אסור לך לברך על הנטילה, וזה בגדר ברכה לבטלה.

* * *

4. מה הדין בלחם אם שכחתי ח"ו ליטול ידיים ולברך ברכה ראשונה? האם עלי לברך ברכה אחרונה לכל הפחות?

גם אם לא נטלת ידיים ולא ברכת על הלחם, עדיין יש חיוב גמור לברך ברכת המזון.

מקורות: פשוט. וכן ראה במשנה ברורה (סימן קע"ב סק"ג).

* * *

5. רציתי להתייעץ לגבי סנדק. האם זה בסדר שאדם שנמצא בהליכי גירושין יהיה הסנדק? חשוב לציין שהוא אדם דתי וטוב.

אין בעיה לקחת אדם שנמצא בהליכי גירושין להיות סנדק בברית, העיקר שהוא ירא אלוקים וסר מרע. ראי כאן.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

6. עניין אותי לדעת למה ה' ברא קול מיוחד ושונה לכל אדם. האם יש אותה סיבה למה לכל אדם פנים שונות?

הסיבה שהקב"ה ברא בני אדם עם קול שונה האחד מהשני היא כמו שאמרו חז"ל באבות דרבי נתן (פרק ד' פיסקא ו'), וזה לשונם: בשלשה דברים שינה הקדוש ברוך הוא את בני אדם זה מזה, אלו הן: בקול, בנעימה ובמראה. כיצד, מלמד ששינה הקדוש ברוך הוא קולות בני אדם זה מזה, שאלמלא שינה הקדוש ברוך הוא קולות בני אדם זה מזה, כבר היתה זנות הרבה בעולם. כיון שאדם יוצא מתוך ביתו, יבוא אחר ויכבש את אשתו בתוך ביתו. לפיכך שינה הקדוש ברוך הוא קולות בני אדם זה מזה. קולו של זה אינו דומה לקולו של זה.

וזה דומה לסיבה שהקב"ה ברא מראה שונה לכל אדם, וכמו שנאמר באבות דבי נתן שם: במראה כיצד, מלמד ששינה הקדוש ברוך הוא מראה בני אדם זה מזה, שאלמלא שינה הקדוש ברוך הוא מראה פנים זה מזה, לא היו בנות ישראל מכירות את בעליהן, ואין הזכרים מכירין את נשותיהן. לפיכך שינה הקדוש ברוך הוא את מראה פנים זה מזה.

* * *

7. האם יש בעיה לצאת לשידוך עם מישהי שגדולה ממני?

בעיקרון טוב שהאיש יהיה מבוגר יותר מהאישה, ודבר זה מועיל לשלום בית (סגולות ישראל דף קכ"ב עמוד ב' אות ל"ג בשם ספר תיו יהושע. וע"ע בספר ארחות רבנו חלק א' עמוד רס"ט בשם הקהילות יעקב זצ"ל, שיש קפידא שהאישה לא תהיה מבוגרת מהאיש, כי כך היא תמשול עליו).

אמנם אם מציעים לו שידוך של אישה שמבוגרת ממנו, ויש בה שאר המעלות הנחוצות, אין לדחות השידוך בגלל הסיבה הזו (ראה בשו"ת וישב הים חלק א' סימן כ').

ויש אומרים שאם היא מבוגרת ממנו עד שתי שנים אין קפידא (מכתבים מבעל השפת אמת מכתב ס"ה, וכן הביא בנטעי גבריאל על שידוכים ותנאים פרק י' הערה ב' ממורו ורבו מפאפא זצ"ל בשם המהר"א מבעלזא זי"ע, ושכן קיבל מהרה"ק מסקווירא זצ"ל. וכן ראה בספר עלינו לשבח חלק ד' עמוד ס"ו בשם החזון איש זצ"ל).

ויש אומרים שעד חמש שנים אין קפידא (ראה שו"ת חבצלת השרון חלק אבן העזר סימן ס"ג. וכן ע"ע בנטעי גבריאל שם הערה ג' שכן ידוע שהרבנית של הלב שמחה זצ"ל היתה מבוגרת ממנו בחמש שנים. ועיין שם עוד שהביא מספר מאור חיים חלק ה' בשם כ"ק האדמו"ר בעל אמרי חיים מויז'ניץ זצ"ל שעד ארבע שנים אין קפידא, ע"ש. ויש לציין עוד לספר פנינו רבנו האבי עזרי עמוד רנ"ז בשם הגרא"מ שך זצ"ל שאין חסרון בשידוך שהמדוברת יותר מבוגרת מהמדובר, ואמר, שגם אשתו היתה מבוגרת ממנו בארבע שנים).

ובמקום שעת הדחק יש להקל אפילו כשהיא מבוגרת יותר )נטעי גבריאל שם סעיף ג' בשם קובץ כרם שלמה).

* * *

8. אני לא מרגיש בנוח לא לחבק או לנשק קרובות משפחה כמו דודות, כי אני מרגיש שזה מעליב אותן, בגלל שלפעמים לא רואים אותן הרבה זמן, וגם בגלל שאנחנו משפחה. רציתי לדעת אם יש איזה היתר, אולי רק חיבוק של שנייה?

אין שום היתר לחבק או לנשק דודה, וכאשר מפורש בשלחן ערוך אבן העזר (סימן כ"א סעיף ז'). יש להסביר להן בדרכי נועם שאתה שומר תורה ומצוות ולכן אתה מנוע מלגעת בהן. ומן הסתם הן יקבלו זאת בהבנה ולא יעלבו כלל.

* * *

9. האם מותר להתפלל עם ידיים בכיסים?

אין להתפלל עם ידיים בכיסים היות שאין זה דרך כבוד לעמוד כך לפני ה' יתברך (יעויין שלחן ערוך אורח חיים סימן צ"א סעיף ה', ומשנה ברורה שם).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

10. האם בדיקות דם נחשבות כהקזת דם לעניין הלכות הקזת דם? לדוגמא האם צריך ליטול ידיים לאחר מכן? האם יש ימים שבהם נכון להימנע מבדיקת דם וכו'? אם כן, מהם אותם ימים?

אמנם יש צורך ליטול ידיים אחרי הקזת דם (שלחן ערוך סימן ד' סעיף י"ט), אך אין צורך ליטול ידיים לאחר בדיקת דם (נשמת אברהם חלק א' סימן ד' סק"ה בשם הגרש"ז אויערבאך, הגרי"ש אלישיב והגר"מ הלברשטאם זצ"ל).

מובא בהלכה שאין להקיז דם בשום ערב יום טוב (הרמ"א סוף סימן תס"ח). ויש מי שאומר שאין צריך להקפיד בזה לגבי בדיקת דם (שו"ת רבבות אפרים חלק א' סימן ש"מ). ויש מי שכתב להחמיר שלא לבצע שום בדיקות דם בערב יום טוב, אלא אם כן יש נחיצות מיוחדת לכך (שו"ת ציץ אליעזר חלק י"ב סימן מ"ו).

תגיות:סנדקקולמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה