חדשות בארץ

שר החוץ על ברית הגנה עם ארה"ב: "תומך – רק לנושאים מוגדרים"

לאחר דבריו של הרמטכ"ל לשעבר גנץ כי יש להתנגד לברית הגנה עם ארצות הברית מאחר והיא מחייבת את ישראל לפעול בתיאום בטחוני הדוק עם האמריקנים שעשוי לפגוע בה, שר החוץ כץ מדגיש כי הוא תמוך ביוזמה זו אך רק לנושאים מוגדרים, שהם "איומי הגרעין ונושא טילים ארוכי טווח מאיראן לישראל"

כץ (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)כץ (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
אא

שר החוץ ישראל כץ הצהיר היום (חמישי) כי הוא תומך ב"ברית הגנה" בין ארצות הברית לישראל, אך סייג אותה ל"נושאים מוגדרים" בלבד, שהם "איומי הגרעין ונושא טילים ארוכי טווח מאיראן לישראל".

בימים האחרונים גורמים בלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיימים מגעים מול לשכתו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בניסיון לקדם הצהרה נשיאותית שתגבש ברית הגנה מול המדינות, לפיה יתחייבו שתיהם לסייע זו לזו אם אחת מהן נקלעת לעימות צבאי. בדיווחים נטען כי היוזמה, שעלתה לראשונה עוד בשנות ה-90 אולם מעולם לא יושמה, זכתה לתמיכתם של סנאטורים בולטים במפלגה הרפובליקנית.

עם זאת, העמדה הפופולרית של מערכת הביטחון הישראלית גורסת כי יש להתנגד להסכם הגנה כזה עם הממשל האמריקני, זאת מתוך חשש שההסכם יאלץ את ישראל לחשוף את סודותיה הביטחוניים לאמריקנים, וכן יכבול את ידיו של צה"ל בעת משברים ביטחוניים, בהם לאמריקנים גם יהיה חלק בהבעת עמדה. בריאיון שהעניק הבוקר הרטמכ"ל לשעבר ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, טען כי "הסכם כזה יהיה טעות חמורה לביטחון מדינת ישראל". לדבריו, "ברית הגנה מחייבת אותנו לתאם את הפעילות הביטחונית שלנו עם ארה"ב", הסביר. "לא זה מה שאנו רוצים. אנחנו לא ביקשנו מאף אחד שייהרג עבורנו. לא ביקשנו מאף אחד שיילחם עבורנו ולא ביקשנו מאף אחד את הרשות להגן על מדינת ישראל".

ניצנים לתחילת גיבושו של הרעיון בתוככי ממשל טראמפ, ניתן היה לראות בריאיון שהעניק מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, לפרשן האמריקני יו יואיט, שבמענה לשאלתו האם ממשל טראמפ יסייע לישראל במלחמה עתידית, בדומה לסיוע שהעניק ממשל ריצ'רד ניקסון העניק לממשלתה של גולדה מאיר במלחמת יום הכיפורים, השיב: "אנחנו כל הזמן משוחחים איתם על הנושא הזה", אמר פומפאו. "אני משוכנע שהנשיא טראמפ, שהעביר את השגרירות שלנו והבהיר שלישראל יש זכויות ברמת הגולן, יעשה את מה שצריך כדי להבטיח שהשותפה שלנו ישראל בטוחה".

לפי שר החוץ כץ, שאמר את הדברים בריאיון ל-ynet, היתרון הרב בברית הגנה הוא מניעתה של הצורך "להקצות משאבים עצומים באופן קבוע ולטווח ארוך מול אותם איומים", וכי "נוכחות אמריקנית באזור בהחלט תשלים לישראל את היכולות שלה". בעניין זה נטען כי ביקורו היום של ראש הממשלה בלונדון עם מזכיר ההגנה האמריקני, מארק  אספר, הוא כדי לדון בקידומה של הצהרה זו. כץ טען כי הוא "משוכנע שהם ישוחחו על כך, מאחר וראש הממשלה לוקח אתו את מפקד חיל האוויר וראש אגף המבצעים". עוד הוסיף: "כל מה שקורה במרחב בין שלוש המדינות - סוריה, לבנון ועיראק... אני לא יכול להתייחס לפגישה שעוד לא הייתה אבל עמדתי היא שאני תומך בברית הגנה בין ארה"ב לישראל בנושאים מוגדרים".

שר החוץ הדגיש כי ביקור הבזק של נתניהו בבריטניה לא נועד לצרכים פוליטיים: "הדיון הוא אמיתי. (בכיר משמרות המהפכה האיראניים) סולימאני אישית פיקד על חוליה שעמדה לשגר רחפנים לתוך ישראל, סיכלנו את זה. לפי פרסומים זרים הייתה פעילות נקודתית בלבנון למנוע את פרויקט הדיוק של הטילים, יש פרסומים על כל מיני דברים. הדברים קורים ואי אפשר להפסיק אותם בגלל בחירות".

כץ אמנם לא לקח אחריות על התקיפה בעיראק, אך אמר כי "לישראל יש את השיקולים שלה והאינטרסים שלה, לפעמים צריך לפעול כדי למנוע פגיעה ואתה עושה את זה בכל מקום, זה הצורך העליון ובוודאות יש תיאום בין ישראל לארה"ב מבחינת הבנת הצרכים".

לאחר שורת המתקפות בעיראק, מיהרו גורמים בפנטגון האמריקני להבהיר כי אין להם כל חלק במתקפה, ואף הביעו ביקורת מרומזת על הגורם האחראי לכך, שהוא, לפי פרסומים זרים, ישראל. בריאיון, אמר שר החוץ כי ישראל תמשיך לתקוף גם בניגוד לעמדת הפנטגון: "הכול מסתדר. יש לארצות הברית אינטרס בישראל חזקה, שמגינה על עצמה. אנחנו לא מבקשים חיילים אמריקנים, יש לנו יכולות גבוהות, אנחנו חולקים מודיעין עם ארה"ב, הם אמרו שהמודיעין שישראל חולקת עם ארה"ב שווה יותר מהמודיעין שהם מקבלים מבעלי ברית אחרים. יש לנו ערכיות, אפילו לארדואן בזמנו סיפקנו התראות על פיגועים שדאעש עמד לעשות בטורקיה".

תגיות:ארצות הבריתישראל כץברית הגנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה