חדשות בארץ

דיווח: איראן לא ענתה לשאלות האו"ם בנוגע ל"מפעל השטיחים" שחשף נתניהו

על פי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", איראן סירבה לשתף פעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ולא ענתה לשאלות בנוגע למחסן הסודי בטהראן, שלטענת ישראל אוחסנו בו כ- 300 טון של ציוד גרעיני וחומרים רדיואקטיביים

נתניהו בנאומו באו"ם, ספטמבר 2018 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)נתניהו בנאומו באו"ם, ספטמבר 2018 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
אא

איראן מסרבת לשתף פעולה עם הסוכנות הבינלאומיות לאנרגיה אטומית (סבא"א), ולא השיבה לשאלות בכל הנוגע למחסן בטהראן, שלטענת ישראל אוחסנו בו ציוד גרעיני וחומרים רדיואקטיביים. כך דיווח אמש (שני) ה"וול סטריט ג'ורנל".

כזכור, בנאומו בעצרת האו"ם בספטמבר 2018, חשף ראש הממשלה בנימין נתניהו כי האיראנים מחזיקים מחסן סודי במחוז טורקוזאבאד בטהראן, וטען כי הם אחסנו בו כ- 300 טון של ציוד וחומרים מתוכנית הגרעין החשאית שלהם. בטהראן הכחישו את דבריו, וטענו כי מדובר במפעל לניקוי שטיחים. על פי הדיווח בעיתון האמריקני, המסתמך על מקורות דיפלומטיים, לראשונה מאז כניסתו לתוקף של הסכם הגרעין הגרעין בינואר 2016, איראן מתחמקת משיתוף פעולה עם פקחי סבא"א, וסירבה לענות לשאלות אודות המחסן.

לפני חודשיים פורסם בחדשות 13, כי דגימות שאספו פקחי האו"ם בשטח המחסן אישרו בוודאות כי במקום שורר זיהום רדיואקטיבי, עובדה המאששת את טענותיו של נתניהו. מכיוון שאיראן לא דיווחה על קיומו של המחסן והפעילות המתנהלת בו, מדובר בהפרה חמורה של האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני, עליה היא חתומה.

בישראל ובארצות הברית מצפים, כי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית תקבע באופן רשמי שאיראן הפרה את האמנה. אלא שבדוח שפרסמה הסוכנות ביום שישי האחרון, ההתייחסות לסוגיה הייתה מעומעמת. הדיפלומטים ששוחחו עם ה"וול סטריט ג'ורנל" טענו כי בסבא"א מתכוונים למתוח ביקורת על איראן בשל סירובה לשתף פעולה והפרת ההתחייבויות שקיבלה על עצמה. עם זאת, הם טענו שהשרידים הרדיואקטיביים שאותרו במחסן מקורם בפעילות שבוצעה לפני שנים רבות, במסגרת המאמצים ללמוד כיצד לבנות נשק גרעיני, וכי התועלת של חומרים אלו לצורך איסוף דלק עבור ייצור נשק גרעיני הינה זניחה.

המחסן הגרעיני הסודי בטהראן (צילום: לע"מ)

בתוך כך, נשיא איראן חסן רוחאני התייחס הבוקר למאמצים הדיפלומטיים להחזיר את ארצו לשולחן המשא ומתן עם ארצות הברית. בנאום בפרלמנט בטהראן אמר רוחאני כי איראן קיבלה הצעות רבות בנידון, אך הבהיר: "התשובה שלנו תמיד תהיה שלילית".

כזכור, לפני חודשיים הודיעה טהראן על הגדלת רמת העשרת האורניום מעבר לרמה של 3.67%, וזאת בניגוד להסכם עליו חתמה ב- 2015. איראן מאיימת לנקוט בסוף השבוע בצעדים נוספים להפחתת ההתחייבויות שנטלה על עצמה בהסכם הגרעין. עם זאת, דובר הממשלה האיראנית, עלי רבאי, אמר אתמול כי נרשמה התקדמות של ממש במגעים עם צרפת שנועדו לשמר את הסכם הגרעין. הוא ציין כי בשבועות האחרונים היו "שיחות רציניות" בין רוחאני לעמיתו הצרפתי, עמנואל מקרון: "למרבה המזל חלה התקרבות בעמדות בנושאים רבים. כעת מתקיימים דיונים טכניים על הדרכים לממש את ההתחייבויות האירופיות".

תגיות:איראןהסכם הגרעין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה