חדשות בעולם

איראן: נגביר את רמת העשרת האורניום – החל מהיום

במסיבת עיתונאים בטהראן, שנערכה בתום 60 ימי האולטימטום שהציבה איראן בפני מדינות אירופה החתומות על הסכם הגרעין, הוכרז כי רמת העשרת האורניום תועלה אל מעבר ל- 3.67%, וזאת בניגוד להסכם הגרעין עליו חתמה איראן ב- 2015

תמונת אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)תמונת אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

איראן הודיעה הבוקר (ראשון) באופן רשמי כי תגדיל את רמת העשרת האורניום מעבר ל- 3.67%, וזאת בניגוד להסכם הגרעין עליו חתמה ב- 2015.

ההודעה נמסרה במסיבת עיתונאים שכינסו בטהראן סגן שר החוץ האיראני, עבאס אראקצ'י, דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, בהרוז קמאלבנדי, ודובר ממשלת איראן, עלי רבאי. אראקצ'י הבהיר כי הצעד החדש ייכנס לתוקף בתוך מספר שעות, אך טען כי לא מדובר בהפרה של הסכם הגרעין. הבכיר האיראני הוסיף כי בכל 60 יום איראן תנקוט בצעדים נוספים להפחתת המחויבויות שלה להסכם הגרעין. הוא הוסיף כי שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, ישלח מכתב רשמי בנושא לשרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני. מכתב נוסף נשלח לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

אראקצ'י ציין כי נמשכים המגעים בין איראן ומדינות אירופה, על אף שהללו לא עמדו בהתחייבויותיהן כלפיה. "דלתות הדיפלומטיה עדיין פתוחות, אך דרושות יוזמות חדשות", הדגיש.

במסיבת העיתונאים לא צוינה במפורש רמת ההעשרה החדשה של האורניום, ודובר הממשלה רבאי הסתפק באמירה כי היא תיקבע בהתאם לצרכיה של איראן. עם זאת, דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית ציין כי בשלב זה ארצו אינו זקוקה להעשיר אורניום לצורכי הכור בטהראן. "אנחנו נעשיר אורניום לרמה הדרושה עבור הכור בבושהר", אמר. בניגוד לכור בטהראן, שהפעלתו מצריכה רמת העשרה של 20%, לכור בבושהר דרושה רמת העשרה של 5% בלבד.

על פי הסכם הגרעין, הותר לאיראן להעשיר אורניום עד לרמה של 3.67% בלבד, המיועדת לייצור דלק לצרכים אזרחיים. לפני חתימת ההסכם, איראן העשירה אורניום ברמה של 20%, שנועדו לספק דלק לכור בטהראן. בחודש שעבר אמר קמאלבנדי כי ארצו בוחנת את האפשרות להעלות את רמת העשרת האורניום ל- 20%. העשרת אורניום ברמה זו רחוקה אומנם מרמה של 90% הנדרשת לצורך ייצור נשק גרעיני, אך לדברי מומחים היא תקטין את "זמן הפריצה" – הזמן שנדרש לאיראן לייצר פצצת גרעין אחת מהרגע שהחליטה לעשות זאת.

ההודעה שיצאה מטהראן באה בתום 60 ימי האולטימטום שהקציבה איראן למדינות אירופה החתומות על הסכם הגרעין לעמוד בהתחייבותן על פי ההסכם ולמנוע את פגיעת הסנקציות האמריקניות בכלכלתה. כזכור, בחודש מאי הודיעה הרפובליקה האסלאמית על השעיית חלק ממחויבויותיה להסכם. בשבועות האחרונים הבהיר המשטר האיראני כי בכוונתו להמשיך בצעדים להפחתת המחויבויות. בתחילת השבוע שעבר הודיעה איראן כי חצתה את רף 300 הקילוגרמים של אורניום מועשר ברמה נמוכה של 3.67%, שהסכם הגרעין מתיר לה להחזיק. ביום רביעי האחרון הזהיר נשיא איראן חסן רוחאני, כי בתום האולטימטום – שכאמור פקע היום – תגביר ארצו את רמת העשרת האורניום לכל רמה שתהיה נחוצה לה מעבר ל- 3.67%. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הגיב על האיום של חסן רוחאני כשכתב בחשבון הטוויטר שלו: "היזהרי עם האיומים, איראן. הם יכולים לחזור ולנשוך אותך כפי שאף אחד לא ננשך מעולם".

בתוך כך, נשיא צרפת עמנואל מקרון שוחח אמש בטלפון עם רוחאני. הוא הביע בפניו את דאגתו העמוקה מפני החלשה נוספת של הסכם הגרעין והזהיר מפני התוצאות הצפויות אם אכן כך יקרה. בהודעה שיצאה מארמון האליזה נאמר כי השניים סיכמו "לבחון עד ה- 15 ביולי את התנאים לחידוש הדיאלוג בין כל הצדדים".

(עודכן: 11:22)

תגיות:איראןהסכם הגרעין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה