חדשות בארץ

נתניהו צדק: ב"מפעל השטיחים" בטהראן התגלו שרידי חומרים רדיואקטיביים

בחדשות 13 נחשף, כי דגימות שאספו פקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית במחסן הסודי בבירת איראן, שנחשף על ידי ראש הממשלה בנאומו באו"ם, אישרו כי במקום התקיימה פעילות רדיואקטיבית. מדובר בהפרה חמורה של האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני, שאיראן חתומה עליה

נתניהו בנאומו באו"ם, ספטמבר 2018 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)נתניהו בנאומו באו"ם, ספטמבר 2018 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
אא

פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית איתרו ראיות לפעילות רדיואקטיבית חשאית במחסן בטהראן, שראש הממשלה בנימין נתניהו חשף את דבר קיומו בנאומו בעצרת האו"ם בספטמבר 2018. כך דווח הערב (חמישי) בחדשות 13.

כזכור, בנאום – שהיה דרמטי למדי – חשף נתניהו כי האיראנים מחזיקים מחסן סודי במחוז טורקוזאבאד בטהראן, בו הם מאכסנים "כמויות אדירות של ציוד וחומרים מתוכנית הגרעין הסודית של איראן". הוא טען, כי בעקבות הברחת ארכיון הגרעין האיראני על ידי סוכני המוסד בסוף ינואר 2018, החלו האיראנים בפינוי המחסן הגרעיני, וכי באוגוסט 2018 הם פינו 15 קילוגרמים של חומרים רדיואקטיביים ופיזרו אותם ברחבי טהראן, בניסיון להסתיר את העדויות לקיומה של הפעילות הרדיואקטיבית החשאית. ראש הממשלה הציג במהלך דבריו תצלומים של המתקן, והוסיף כי אוחסנו בו "לפחות 15 מכולות של ספינה מלאות בציוד וחומרים מהתחום הגרעיני. כיוון שכל אחת מהמכולות האלה יכולה לשאת 20 טון של חומרים, משמעות הדבר שבאתר הזה היו כ- 300 טון של ציוד וחומרים מהתחום הגרעיני". בטהראן הכחישו את דבריו של נתניהו, וטענו כי מדובר במפעל לניקוי שטיחים.

על פי הידיעה של ברק רביד, המסתמכת על ארבעה גורמים ישראליים בכירים, בעקבות המידע שהעבירה ישראל לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, הגיעו פקחי האו"ם בחודשים האחרונים מספר פעמים לשטח המחסן – בפעם האחרונה בחודש מרץ – ואספו דגימות קרקע, שנועדו לבחון האם קיימים בו שרידים של חומרים רדיואקטיביים. בשבועות האחרונים אישרו הבדיקות השונות בוודאות כי במקום שורר זיהום רדיואקטיבי, עובדה המאששת את טענת נתניהו כי במחסן הוחזקו חומרים גרעיניים. מכיוון שאיראן לא דיווחה על קיומו של המחסן והפעילות המתנהלת בו, מדובר בהפרה חמורה של האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני, עליה היא חתומה.

המחסן הגרעיני הסודי בטהראן (צילום: לע"מ)

בישראל ובארצות הברית מצפים כי בימים הקרובים תפרסם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית דוח שיפרט את הממצאים השונים ביחס למחסן בטהראן. לקביעה רשמית של הסוכנות, לפיה איראן הפרה את האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני, תהיה משמעות מדינית בינלאומית שאין להפריז בחשיבותה, במיוחד לאור הודעתה של איראן בתחילת השבוע כי החלה להעשיר אורניום ברמה של למעלה מ- 3.67%, בניגוד להסכם הגרעין עליו היא חתומה.

מוקדם יותר הערב, פורסם כי נתניהו והנשיא טראמפ שוחחו אמש בטלפון. בהודעה שהוציא הבית הלבן נאמר כי שני האישים דנו "בשיתוף הפעולה בין ארצות הברית וישראל בכל הנוגע לקידום האינטרסים הביטחוניים המשותפים, כולל המאמצים לבלום את הפעולות המזיקות של איראן באזור". מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "השניים דנו בהתפתחויות האזוריות ובסוגיות ביטחוניות, ובראשן איראן", וכי "ראש הממשלה הביע הערכה על כוונת הנשיא להגביר את הסנקציות נגד איראן". טראמפ הודיע אתמול – באמצעות חשבון הטוויטר שלו – כי בכוונתו להגביר בקרוב את הסנקציות על איראן "באופן משמעותי".

תגיות:איראןהסכם הגרעין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה