הורים וילדים

הורים יקרים - יש לכם זהב בידיים...

איפה תמצאו מורה (מורה פרטי או מורת שילוב) שילמד עם הילד 5 דקות? אין דבר כזה. בדיוק בשביל זה אני מלמד את ההורים לעשות את זה

  • ז' אב התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

דניאל (שם בדוי, אבל סיפור אמיתי לחלוטין) הוא ילד עם הרבה קשיים לימודיים. הוא רוצה, משתדל, אבל ממש קשה לו.

לא מזמן, אמא של דניאל רכשה את תכנית הליווי (הקורס) של ליבת הקריאה. הבנתי שמחכה לי אתגר של ממש, אבל ידעתי שיש לי מה למכור, וחשוב יותר, ידעתי שהשם הוא הנותן לך כח לעשות חיל.

אגב, בתכנית הליווי אני שם דגש חזק על העוצמה ההורית. כי זה ברור; אם הילד הזה ניתן להורים האלה, זה ודאי שניתנו להם כל הכוחות הדרושים כדי לקדם ולהגביה אותו.

האמת, לא חלמתי שזה יהיה מהר כל כך, אבל זה קרה. זה ממש קרה. תוך מספר ימים, הילד שעט קדימה בקצב מהיר.

רק, כדי לסבר את האוזן, ההספק היומי שלו היה צריך להיות 4 עמודים ליום. בפועל הוא למד 10-15 עמודים ליום.

הייתי חייב לברר מה הסוד? איך זה קרה?

ובכן, הורים יקרים, הסוד כאן הוא האכפתיות של ההורים. למה אני מתכוון? האם ספרה לי שהיא לקחה את כל התכנית ברצינות גמורה, ועשתה את ההוראות בהידור.

היא אומרת שזה קרה בזכות תכנית הליווי. וזה נכון. אבל באותו רגע שוב נפל לי האסימון: כמה עוצמה יש להורים, וכמה העתיד של הילד תלוי כל כך באכפתיות של ההורים, ממש כחומר ביד היוצר. אם רק נדע להשתמש בעוצמה הזו נכון, נחולל בילדים שלנו פלאים.



ליבת הקריאה - הפתרון  לילדים מתקשים

מהדברים שכתבתי קודם, ניכר שאני מאמין מאוד בהורים. זו נקודה שאנחנו – ההורים – חייבים להפנים: אין תחליף לעוצמה ההורית, אין תחליף. נכון, לפעמים צריכים להתייעץ, לקבל הכוונה וכו' אבל את העבודה החינוכית, אנחנו צריכים לעשות.

למעשה, פיתחתי שיטה בה אני מנחה הורים איך ללמד את הילד לקרוא שוטף תוך מספר חודשים, בשיטת חיבוק מיוחד ו-5 דקות ביום. איך זה עובד? התוכנית כוללת קורס אינטרנטי (כשעתיים וחצי). הקורס מקנה את כל הידע הנדרש כדי להביא את הילד לקריאה שוטפת. לאחר הצפייה בקורס - ניתן גם לרכוש בנפרד ספרי לימוד.

כמו כן, אם יש צורך - ניתן לקבל ליווי צמוד, בו אני מנחה את ההורה צעד אחר צעד איך להתגבר על הקושי ולצעוד קדימה.

 

ליבת הקריאה מוכחת כמוצלחת 

ברוך השם, עם הניסיון הרב שצברתי, אף ילד לא נתקע. כולם מתקדמים. יש שמתקדמים בקצב מהיר יותר ויש בקצב איטי יותר, אך כולם, ללא יוצא מן הכלל, מתקדמים.

 

מדוע שיטה זו מוצלחת יותר משאר השיטות?

ובכן, כמה תשובות לדבר. נאמר כאן את כולן ועל הדרך נוכל לתת כמה טיפים להורים:

1. השיטה שפיתחתי היא למעשה לא ממני, אלא ממשה רבינו. השפה העברית היא שפה קדושה, וכך גם אותיותיה ונקודותיה. לשפה העברית יש הוראות יצרן שניתנו למשה בסיני, איך ללמד את הילד לקרוא. הוראות היצרן מופיעים בספרים הקדושים, ועד למכתבים והשיחות של רבותינו נשיאינו. כל מה שעשיתי הוא שנצמדתי להוראות אלו ומיסדתי אותן עד לכדי שיטה. לכן, אין לי ספק שהיא המוצלחת ביותר.

2. ילד שמתקשה בקריאה, בדרך כלל גם מתקשה לשבת ולהתרכז. מורות השילוב בדרך כלל יושבות עם הילדים למשך 30 דק' ואף יותר. ילד שמתקשה, לא יכול להתרכז יותר מ-5 דקות. זו עובדה! איפה תמצאו מורה (מורה פרטי או מורת שילוב) שילמד עם הילד 5 דקות? אין דבר כזה. בדיוק בשביל זה אני מלמד את ההורים לעשות את זה. כי ההורה כן יכול ללמוד עם הילד 5 דקות ביום.

3. השיטה כאן היא ללמוד עם הילד 5 דקות ביום, אבל כל יום! מה אנחנו מרוויחים כאן? שהילד לא שוכח את מה שלמד אתמול. לעומת שיעורים פרטיים או שיעורים עם מורות שילוב, שזה רק פעמיים בשבוע, וקצב ההתקדמות איטי מאוד.

4. עוד חידוש בשיטה זו, שהיעדים קצרים מאוד. כלומר, אנחנו לא דורשים מהילד ללמוד משהו שמעבר ליכולת שלו, אלא רק את מה שהוא יודע וקצת יותר.

5. עוד דבר מעניין שקיים בשיטה זו, שיש כאן הרבה העצמה רוחנית וגשמית גם יחד. למעשה, בשיטה זו כללי המשחק משתנים. לא אנחנו רצים אחר הילד, אלא הוא רץ אחרינו כדי ללמוד איתו.

אפרט: האותיות והנקודות הן חכמתו של הקב"ה. בשעת הלימוד אנחנו מזכירים לילד שהוא לומד כעת עם הקב"ה בעצמו, וזאת על פי המבואר בחסידות, שכאשר יהודי לומד תורה, הרי הוא מתעצם עם הקב"ה ממש. אנחנו נשאל את הילד, "מי לומד איתך כעת?" והילד יענה שה' לומד איתו. מובן שנראה לו איך שאנחנו שמחים ומתרגשים מהלימוד הקדוש שלו עם הקב"ה. הלימוד באופן הזה מעצים ומגלה את נשמתו הקדושה של הילד, והוא ניגש ללימוד בצורה חווייתית יותר מכל לימוד אחר.

בנוסף, במהלך הלימוד אנחנו מרבים לשבח את הילד כמה הוא חכם וכמה הוא מוצלח. השבח הזה – כמבואר בתורת החסידות – מגלה את כוחותיו הפנימיים, וכך קל לו ללמוד הרבה יותר. כיום, לצערנו, אחד הנגעים הגדולים שיש לילדים זה רגשי נחיתות. הילד בטוח שהוא לא יכול. לפעמים זה הגורם העיקרי שמקשה על הילד להתקדם. לכן השבחים עוזרים לו מאוד.

באשר להעצמה הגשמית, אנחנו צריכים להביא את הילד למצב שהוא ירצה ללמוד. לכן, חשוב שנפצה גם את הנפש הבהמית. הרי כדי שהילד ילמד (בפרט ילד מתקשה), הוא צריך להתאמץ. הנפש הבהמית לא אוהבת להתאמץ ללא תגמול. לכן חשוב מאוד שנסכם עם הילד על תגמול שהוא יקבל בעקבות הלימוד שלו. לדוגמה: לערוך טבלה ולסכם איתו שבכל יום שהוא לומד - הוא מקבל נקודה, ובכל שבוע יקבל פרס.

כל הנ"ל מביא את הילד למצב שהוא ירוץ אחרינו. זה אחד הסודות להצלחה בלימוד בכלל, ובלימוד הקריאה בפרט. לצערנו, אחת הטעויות הנפוצות במוסדות החרדיים היא שהם מלמדים את הקריאה מתוך לחץ, ואז הילד מפתח דחיה מהלימוד. השיטה של התורה היא שצריך לעורר את הילד לרצות ללמוד. גם כאן זה תלוי הרבה בהורים, כי יש להורים החוש איך להלהיב את הילד ולגרום לו לרצות ללמוד.

לא נותר לי אלא לאחל לכם בהצלחה.

לרכישת הסדנה "לימוד קריאה בקלות ובהנאה" בקמפוס היהודי, לחצו כאן.

תגיות:הקמפוס היהודישיטת לימוד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה