חדשות בעולם

רוחאני: "מלחמה עם איראן – אם כל המלחמות"

נשיא איראן, חסן רוחאני, הצהיר כי אם ארצות הברית רוצה לנהל משא ומתן עם ארצו – עליה להסיר את כל הסנקציות שהטילה עליה ולאפשר לה לייצא נפט. הוא הזהיר כי בעקבות תפיסת המכלית האיראנית באזור מצר גיברלטר, מצרי הורמוז עלולים שלא להיות בטוחים לתנועת כלי שיט זרים: "מצר תמורת מצר"

רוחאני, תמונת ארכיון (צילום: אמיר לוי, פלאש 90)רוחאני, תמונת ארכיון (צילום: אמיר לוי, פלאש 90)
אא

נשיא איראן חסן רוחאני איים היום (שלישי) כי מלחמה עם ארצו תהיה "אם כל המלחמות". בנאום, ששודר בטלוויזיה הממלכתית של איראן, הצהיר רוחאני כי אם ארצות הברית רוצה לנהל משא ומתן עם איראן – עליה קודם כל להסיר את כל הסנקציות שהטילה עליה ולאפשר לה לייצא נפט.

רוחאני, שהגיע לבניין משרד החוץ בטהראן ונפגש עם שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף, שיבח אותו לעיני המצלמות ואמר כי הוא "נציג של האומה האיראנית". דבריו של רוחאני נאמרו בצל הודעת הממשל האמריקני בשבוע שעבר על הטלת סנקציות אישיות על זריף.

"שלום עם איראן הוא אם כל הסכמי השלום, ומלחמה עמה היא אם כל המלחמות", אמר הנשיא האיראני. הוא הוסיף והזהיר כי מצרי הורמוז עלולים שלא להיות בטוחים לתנועה: "מצר תמורת מצר. לא יכול להיות שמצרי הורמוז יהיו חופשיים עבורכם, ומצר גיברלטר לא יהיה חופשי עבורנו".

המתיחות במפרץ הפרסי גברה בשבועות האחרונים, לאחר שאיראן החלה בפעולות של השתלטות על מכליות נפט הנעות במימיו. ביום ראשון הודיעו משמרות המהפכה האיראניים כי עצרו בשבוע שעבר מכלית נפט עיראקית, שלטענתם הבריחה 700 אלף ליטר דלק. בחודש שעבר עצרו המשמרות את מכלית הנפט הבריטית "סטנה אימפרו", בעת שעברה במצרי הורמוז. הפעולות העוינות של איראן נגד חופש השיט במפרץ באו בתגובה להשתלטותו של כוח קומנדו בריטי על המכלית האיראנית "גרייס 1" ליד גיברלטר, לאחר שזו ניסתה להעביר נפט מאיראן לסוריה – פעולה המהווה הפרה של הסנקציות שהטיל האיחוד האירופי על המשטר הסורי. בטהראן הגדירו את המעצר כ"פיראטיות ימית" ודרשו את שחרורה המיידי של המכלית האיראנית. שר החוץ של בריטניה, דומיניק ראב, הבהיר כי ארצו לא תיענה לדרישה.

שר החוץ האיראני קיבל היום חיזוק נוסף – ממפקד כוח "קודס" של המשמרות, קאסם סולימאני, עמו נפגש. על פי הדיווח של סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית אירנ"א, במהלך הפגישה שיבח סולימאני את זריף על תפקידו בהגנת האינטרסים הלאומיים של איראן, ואמר כי הסנקציות שהוטלו עליו מצביעות על ה"אפקטיביות" בהצהרותיו ועל השפעתו הגדולה על דעת הקהל בארצות הברית. הוא הוסיף כי הפעולה בה נקט הבית הלבן נגד זריף מעידה על שיגעון ותסכול מצדו.

בתוך כך, דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, בהרוז קמאלבנדי, חזר אתמול על האזהרה לפיה ארצו תבצע בתוך חודש הפחתה נוספת, שלישית במספר, של המחויבויות שנטלה על עצמה בהסכם הגרעין, זאת במידה ומדינות אירופה החתומות על ההסכם לא יעמדו בהתחייבותן להגן עליה מפני הסנקציות האמריקניות. זריף עצמו איים, במסיבת עיתונאים בטהראן, כי "אם יהיה צורך בכך" ארצו תפרוש מהסכם הגרעין עם המעצמות. הוא ציין, עם זאת, כי כל הצעדים בהם נקטה איראן להפחית את המחויבויות שנטלה על עצמה בהסכם הינם צעדים הפיכים, וזאת במידה ו"יובטחו האינטרסים שלה במסגרת ההסכם".

תגיות:חסן רוחאניאיראןמוחמד זריףארצות הברית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה