חדשות בעולם

בעולם חוששים: ארצות הברית תודיע היום על פרישה מאמנת הגרעין עם רוסיה

האמנה שהביאה לקץ המלחמה הקרה בין מוסקבה לוושינגטון תגיע היום לסופה, עם הודעת הממשל האמריקני על פרישתו מאמנת הגרעין. בארצות הברית הרבו להאשים את רוסיה בהפרה חוזרת ונשנית של האמנה בכך שהמשיכה בפיתוח וניסוי של טילים גרעיניים. בתחילת השנה הזהיר פוטין כי ארצו לא תהיה הראשונה להציב טילים באירופה, אך תגיב בהתאם אם וושינגטון תקדים ותעשה כך: "המדיניות של וושינגטון הרסנית ובסופו של דבר מערערת את האינטרסים של אמריקה"

(איור: שאטרסטוק)(איור: שאטרסטוק)
אא

בתום חצי שנה מאז הציבה את האולטימטום, ארצות הברית צפויה להודיע היום (שישי) על פרישה מאמנת הגרעין עם רוסיה, זאת לנוכח טענותיה כי האחרונה מפירה את התחייבויותיה באופן שיטתי.

ההודעה מסמנת ירידה מדרגה נוספת בהסלמה של וושינגטון מול מוסקבה, ומגבירה את החשש באירופה מפני מרוץ חימוש חדש בין המעצמות. הממשל האמריקני, מאז כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן, הרבה לקבול כי ממשלת רוסיה מפירה בצורה עקבית את האמנה, בין היתר, בשל הפרסומים על כך שרוסיה מפתחת את מערכת הטילים "9M729", שיאפשרו לה לתקוף באירופה באמצעות נשק גרעיני בתוך זמן קצר. בעקבות כך, בפברואר הציב טראמפ בפני הרוסים אולטימטום לפיו אם בתוך חצי שנה לא יביעו נכונות לשמר את האמנה, הרי שארצו תיסוג גם היא מהתחייבויותיה מהאמנה.

אמנת הנשק הגרעיני (INF) שנחתמה בין המעצמות ב-1987, אמורה הייתה לשמור על ביטחון ארה"ב ובעלות בריתה השונות בגזרה האירופית ובמזרח הרחוק. האמנה שעליה חתמו המנהיגים, אסרה, בין היתר, על שתי המדינות להחזיק בטילי שיוט קרקע-אוויר גם אם אלו טילים בעלי טווח של 300 ק"מ. בנוסף, האמנה אסרה ייצור של טילים אלה.

אלא, שבתחילת השנה הציג נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, טיל שיוט חדשני במיוחד הידוע בשמו ""ZIRCON, שעל פי הערכת המומחים הטווח שלו נע בין 400 ל-500 ק"מ. הטיל הוגדר על ידי פוטין כטיל על-קולי המסוגל להגיע למהירות של תשעה מאך (פי תשעה ממהירות הקול). בנאומו אז טען פוטין כי בחירתה של ארצות הברית לפרוש מהאמנה נומקה בטענות בלתי מבוססות. הוא ציין, עם זאת, כי ארצו לא תהיה הראשונה להציב טילים באירופה, אך תגיב בהתאם אם וושינגטון תקדים ותעשה כך. הנשיא פוטין הדגיש כי אינו שש לעימות אך הוא מחויב לנקוט בכל הצעדים ההכרחיים כדי לשמור על ביטחונה של מוסקבה: "המדיניות של וושינגטון היא קצרת רואי, הרסנית ובסופו של דבר מערערת את האינטרסים של אמריקה".

לפני כחודשיים הודיע ראש סוכנות הביון של משרד ההגנה האמריקני, לוטננט ג'נרל רוברט אשלי, כי הממשל מאמין שרוסיה מבצעת ניסויים גרעיניים ברמה נמוכה. "ארה"ב מאמינה כי רוסיה ככל הנראה איננה עומדת בסטנדרטים הבינלאומיים של האמנה למניעת ניסויים גרעיניים". לפי אשלי, סוכנויות ביון נוספות מסכימות עם הערכה זו.

גורמים רשמיים בממשל האמריקני סירבו להרחיב אודות ההיקף של הניסויים, אולם בדיווח שהובא בוול סטריט ג'ורנל נטען כי הדו"ח האמריקני עוסק בניסויים גרעיניים בנשק בעל עוצמת פיצוץ נמוכה במיוחד שבוצעו בארכיפלג נוביה זמליה, הממוקם צפונית לרוסיה. בקרמלין הרוסי הכחישו את הדברים וטענו כי ארצם עומדת בכל התנאים של אמנת הגרעין המשותפת עם ארצות הברית, וכן של אמנות הגרעין הבינלאומיות.

תגיות:אמנת הגרעיןרוסיהארצות הבריתנשק גרעיני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה