חדשות בארץ

סגירת מעגל מרגשת: ניצול השואה זיהה עצמו בתמונה מגטו לודז’

יחיאל אלכסנדר בן ה- 92 התרגש מאוד כשזיהה את עצמו כילד בן 13, בתמונה שצולמה בתקופת השואה, ממתין בתור לחלוקת מזון בגטו לודז': "אני משתדל מאוד לא להיזכר ולא לבכות, אבל התמונה הזאת החזירה אותי 78 שנים אחורה"

יחיאל מצביע על עצמו בתמונה (קרדיט: "שם עולם". צילום: רן אליהו)יחיאל מצביע על עצמו בתמונה (קרדיט: "שם עולם". צילום: רן אליהו)
אא

יחיאל אלכסנדר בן ה- 92, ששרד את התופת האיומה של השואה, נדהם לאחרונה לזהות את עצמו כילד בתמונה שצולמה בשנת 1941 בגטו לודז'.

התמונה, שהופיעה בתקשורת, נמצאת בכניסה למרכז "שם עולם" העוסק בתיעוד השואה ובהנצחתה. מצולמים בה ילדים בגטו, שככל הנראה עמדו בדרך לחלוקת מזון. יחיאל החסיר פעימה למראה התמונה. הוא זיהה את עצמו בתוך שורת הילדים – שלישי מימין, עומד עם כולם וממתין לחלוקת המזון.

התמונה צולמה במפעל המסמרים בגטו, בו עבד יחיאל – אז נער כבן 13. "באותה שנה עוד הייתי במצב טוב יחסית", הוא סיפר. "התמונה צולמה בדיוק חצי שנה לפני שהתייתמתי מהוריי, שנרצחו בשואה. מאז ועד סוף המלחמה, הייתי לבד בעולם". יחיאל ציין כי אינו מזהה את הילדים שמצולמים אתו בתמונה, אבל העריך שרובם לא שרדו את המלחמה.

 

"כשזיהיתי את עצמי, נזרקתי אחורה"

אלכסנדר נולד ב- 1927 בפולין, בעיירה סוליוב שליד לודז'. אביו היה קצין בצבא הפולני ואמו עבדה כמורה. ליחיאל היו תשעה אחים, וכן אחות שנפטרה בינקותה. ב- 1938 עברה המשפחה להתגורר בלודז', שנכבשה על ידי הנאצים בנובמבר 1939. יחיאל התגורר בגטו עד חיסולו ב- 1944. הוא הועבר לאחר מכן למחנה אושוויץ, ושרד את צעדת המוות. הוא הניצול היחיד מהשואה מכל בני משפחתו.

"כשזיהיתי את עצמי, נזרקתי אחורה", תיאר יחיאל את תחושותיו למראה התמונה. "אני משתדל מאוד לא להיזכר ולא לבכות, אבל התמונה הזאת החזירה אותי 78 שנים אחורה, בדיוק לימים האלה כילד בגטו. אני בגילי, ועם כל מה שעברתי בחיים, כבר לא מתרגש מכלום. אבל זה ריגש אותי".

בעקבות הזיהוי העצמי המרגש, יצר יחיאל קשר עם הרב אברהם קריגר, יושב ראש "שם עולם", וביקש להיפגש, על מנת לצפות במיצג מקרוב, ולקבל פרטים נוספים שיוכלו לשפוך אור על המקום והזמן בו צולמה התמונה.

ביום ראשון האחרון הגיע יחיאל ל"שם עולם", והתרגש מחדש כשראה את המיצג העומד בכניסה למרכז המבקרים. הרב קריגר סיפר ליחיאל, כי המיצג נבחר במיוחד כדי לחבר את בני הנוער המגיעים לבקר במרכז, ונועד להעביר את המסר של שותפות גורל בין הילדים ובני הנוער של היום ואז.

יחיאל גולל בפני הרב את סיפור ההישרדות המרתק שלו, והצליח לספק פרטים חדשים על התמונה שלא היו ידועים עד היום. "במשך שנים השתמשנו בתמונה הזאת, שמייצגת בצורה מבריקה את הילדים שעברו את השואה, אבל מעולם לא ידענו מתי בדיוק צולמה ובוודאי לא מי המצולמים בה", אמר הרב קריגר. "עכשיו, בעקבות הגילוי של יחיאל, הצלחנו להשלים עוד חלק קטן בפאזל ענק שכנראה לא נצליח להשלים לעולם".

תגיות:השואהגטו לודז'

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה