חדשות בארץ

נחשף: טייס שיגר בטעות טיל לעבר שטח סוריה

טייס חיל האוויר, שהוזנק לעבר מטרה חשודה שנצפתה באזור הגולן הסורי, ביצע לעברה ירי מוטעה של טיל, שהתפוצץ בשטח סוריה מבלי לגרום לנזק או לנפגעים. הטייס הושעה לזמן קצר וחזר כבר לפעילות

מטוס F-16 של חיל האוויר (צילום: שאטרסטוק)מטוס F-16 של חיל האוויר (צילום: שאטרסטוק)
אא

מטוס קרב של חיל האוויר, שהוזנק לפני כשלושה שבועות לעבר מטרה חשודה באזור הגולן הסורי, ביצע לעברה ירי מוטעה של טיל, שהתפוצץ בשטח סוריה. כך נחשף אמש (שני) לראשונה על ידי ניר דבורי בחדשות 12.

על פי הידיעה – שפרסומה אושר על ידי הצנזורה הצבאית – המטרה החשודה נצפתה כשהיא עושה את דרכה לעבר שטח ישראל, והטייס החליט לירות טיל לעברה. אלא שהתחקיר שנערך לאחר מכן העלה כי מדובר במטרת שווא, וכי הירי לא היה הכרחי. הטיל התפוצץ כאמור מעברו הסורי של הגבול, אך לא גרם לנזק או לנפגעים.

בשל טעותו החמורה של הטייס, הוחלט להשעותו מפעילות מבצעית, אך ההשעיה הייתה קצרת טווח, והוא כבר חזר לאוויר.

בתגובה לדיווח, נמסר מדובר צה"ל כי "בלילה שבין ה- 28 ל- 29 ביוני, הוזנק מטוס קרב לטובת גילוי מטרה שזוהתה במערכות בצפון הארץ. במהלך האירוע, מטוס הקרב שיגר טיל אוויר-אוויר לעבר מה שזוהה על ידו כמטרה. אין נפגעים ולא נגרם נזק. בתחקיר שהתבצע אחרי האירוע הובן שמדובר במטרת שווא. הטייס ממשיך בתפקידו".

הטעות המבצעית של טייס חיל האוויר באה בצל המתיחות השוררת בגבול ישראל-סוריה, ועל רקע חדירות או ניסיונות חדירה של כלי טיס בלתי מאוישים מסוריה לישראל. ב- 11 ביולי 2018 חדר מל"ט סורי לא חמוש למרחק של 10 ק"מ בתוך שטח ישראל ושהה במשך כרבע שעה במרחב האווירי שלה. הוא יורט על ידי טיל פטריוט, ששוגר לעברו מהסוללה המוצבת באזור צפת. המל"ט הסורי התרסק בחלקה הדרומי של הכינרת; חלקים ממנו אותרו במים, וחלקים נוספים נמצאו בקיבוץ האון. יומיים לאחר מכן שוגר טיל פטריוט לעבר כלי טיס בלתי מאויש שהתקרב משטח סוריה. הכטב"ם נפל מצדו הסורי של הגבול, באזור קוניטרה. שלושה שבועות קודם לכן התקרב כלי טיס בלתי מאויש מכיוון סוריה לעבר ישראל, וזוהה בטרם חצה את הגבול. טיל פטריוט שוגר לעברו, והכלי חזר על עקבותיו.

בתקרית נוספת, שהתרחשה ב- 10 בפברואר 2018, חדר מל"ט איראני לשטח ישראל ויורט על ידי מטוס קרב של חיל האוויר. חדירת המל"ט הובילה את צה"ל להגיב במתקפה כנגד מטרות איראניות בשטח סוריה. במהלך המתקפה בסוריה נורתה אש נ"מ לעבר מטוס F-16 של חיל האוויר; המטוס התרסק בעמק יזרעאל ושני טייסיו נפצעו, האחד באורח קשה והשני באורח קל. ממסקנותיה של הבדיקה שביצע צה"ל התברר כי המל"ט האיראני נשא עליו חומר נפץ, וכי איראן התכוונה לבצע פיגוע בשטח ישראל.

תגיות:חיל האווירסוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה