מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר לקרוא ספר אחרי קריאת שמע? האם מותר ללמוד בלי גרביים? והאם מותר לקנות בגדים בשלושת השבועות?

מקבץ שו"ת 111 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • י"ט תמוז התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. אני קוראת בכל לילה קריאת שמע שעל המיטה לפני השינה. שאלתי היא, האם אפשר להמשיך לקרוא ספר אחרי קריאת השמע (ואחרי חצות)? או האם חובה מיד אחרי הקריאה לשכב לישון?

אין לקרוא ספר אחרי ק"ש על המיטה, אלא יש לשכב לישון מיד, וכמו שכתב הרמ"א (סימן רל"ט סעיף א'). ואין אוכלים ושותים ולא מדברים אחר קריאת שמע שעל מטתו, אלא יישן מיד, שנאמר "אמרו בלבבכם על משכבכם ודומו סלה".

*  *  *

2. כשהייתי קטנה, סבתא שלי, שתהיה בריאה אמן, הייתה עושה לי משהו שנקראה בעיראקית "קסס" - מין עופרת כזו, שמים מגבת על הראש ואז עופרת מעל בתוך סיר או מחבת (לא בדיוק זוכרת), וזה אמור לראות אם יש עין הרע ולסלק אותה. השאלה שלי, האם מותר על פי היהדות לעשות דבר שכזה?

לא ידוע אם יש לשיטה זו מקור ביהדות. ועל כל פנים, אין איסור להשתמש בעופרת לשם הוצאת עין הרע.

מקורות: כן העלה הרב אליהו בר שלום שליט"א בקובץ בית הלל (גיליון מ"ז, עמוד ק"ב). וע"ע מש"כ בזה בספר סגולות רבותינו (עמודים 336-338).

*  *  *

3. האם צריך לוודא שיש כשרות על מוצרי איפור? גיליתי שיש מוצרי איפור שמשתמשים בחיפושיות (מוצרים המכילים כרמין) שאינן כשרות למאכל.

כל סוג של איפור, וכן שפתונים שטעמם פגום ונפסלו מאכילת אדם, אינם זקוקים להכשר.

מקורות: יעויין בשו"ת יחוה דעת חלק ד' (סימן מ"ג) ובשו"ת יביע אומר חלק ט' (עמוד רפ"א אות ל') ובשו"ת באר משה חלק ה' (עמודים קל"ו-קל"ז).

*  *  *

4. האם מותר לגבר ללבוש חולצה בצבע בורדו (אדום כהה)?

ראוי גם לגברים שלא ללבוש בגדים אדומים, כי אין דרך הצנועים להית אדומים בלבושם (ראה ברמ"א יורה דעה סימן קע"ח סעיף א', ובש"ך סק"ג, ובדרכי תשובה ס"ק ט"ז בשם הגר"י אלחנן זצ"ל. וע"ע בשו"ת ודרשת וחקרת חלק ד' חלק יורה דעה סימן ז' אות ג'). אולם אפשר ללבוש חולצה בצבע בורדו.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

5. ברוך ה' התחזקתי לפני שנה וחצי, והייתי לומד הרבה בבית. אני נוהג להוריד נעליים וגרביים בזמן הלימוד, בגלל שזה גורם ליותר נוחות. שמעתי שלא טוב לעשות ככה, ללמוד בלי נעליים וגרביים. אז רציתי לדעת האם מותר ללמוד תורה בלי נעליים או גרביים, ואם אסור - למה?

אם זה מקל עליך את הלימוד, אין איסור.

*  *  *

6. האם מותר לקנות בגדים בימי בין המצרים?

מותר לקנות בגדים חדשים בבין המצרים עד ראש חודש אב. אמנם אם מדובר בבגדים שיש צורך לברך עליהם שהחיינו - טוב שלא ללבוש אותם בפעם הראשונה החל מי"ז בתמוז (ראה שלחן ערוך אורח חיים סימן תקנא סעיף י"ז). ונכון להחמיר בזה עד מוצאי יום עשירי באב (החיד"א במחזיק ברכה סימן תקנח סק"ג, ובשו"ת יוסף אומץ סימן נ"ו. וכן פסק בחזון עובדיה על ארבע תעניות עמוד קכ"ט).

ואם מדובר בבגדים שלא מברכים עליהם שהחיינו - אפשר לקנותם עד ראש חודש אב. אולם אחרי ראש חודש אב אין לקנותם אפילו אם בדעתו ללובשם אחרי תשעה באב (הרמ"א שם סעיף ז', ומשנה ברורה ס"ק מ"ט. וכן פסק האור לציון חלק ג' פרק כ"ו סעיף ב').

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

7. האם מותר לי להכין מנה חמה (אטריות) בשבת?

אם המציאות היא שכל המרכיבים של המנה החמה כבר עברו תהליך בישול, מותר להכין בשבת.

ואם לא כל המרכיבים עברו תהליך בישול, לפי מנהג הספרדים מותר להכין בכלי שלישי, או על ידי עירוי מכלי שני (על פי המבואר בשו"ת יביע אומר חלק ז' חלק אורח חיים סימן מ' אות ג'-ה'. וכ"כ בנידון זה בשו"ת דברי בניהו חלק ו' סימן י"ט). ואצל הרבה מהאשכנזים נהוג להחמיר שלא להכין אפילו בכלי שלישי.

ומנה חמה מסוג "פירה" אין להכין בשבת, משום איסור לש (וכ"כ בשו"ת דברי בניהו שם).

*  *  *

8. שם אבי ז"ל היה שלמה, והוא נפטר לפני כעשרים שנה מאירוע מוחי לאחר שהיה צמח כתשעה חודשים. כעת בשעה טובה יש לנו בן, וחשבנו לקרוא לו נועם שלמה - את השם השני על שמו... רצינו לשאול האם זה מותר, או שיש עם זה בעיה בגלל נסיבות מותו?

אמנם לא כדאי לקרוא על שם מי שנפטר לפני גיל שישים או אפילו אחרי גיל שישים אם סבל יסורין. אולם היות שאתם מוסיפים שם, ורק השם השני יהיה על שם אביך - אין שום חשש.

יעויין באורך כאן.

*  *  *

9. האם זקן בן 100 לדוגמא יקום בתחיית המתים כזקן בן 100? או האם יקום כתינוק?

לכאורה אנשים יקומו בתחיית המתים באותו גיל שהם נפטרו מן העולם. וכן כתב בספר אמונת התחיה (פרק ב'), יעויין שם.

*  *  *

10. אם בטעות נכנסתי עם מסטיק בפה לשירותים - אני צריך לזרוק אותו?

בדיעבד המסטיק מותר באכילה, אולם נכון לרחוץ אותו ג' פעמים (ראה שו"ת יביע אומר חלק ד' חלק אורח חיים סימן ה').

תגיות:קריאת שמעמקבצי שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה