חדשות בעולם

האם וושינגטון תטיל בקרוב סנקציות על טורקיה?

העסקה להעברת טילי ה- S-400 מרוסיה לטורקיה יצאה בסוף השבוע לדרך, למרות התנגדותה החריפה של ארצות הברית. בוושינגטון לא הגיבו עדיין, אך הנשיא טראמפ צפוי לחתום בימים הקרובים על סנקציות נגד אנקרה

אא

נמשכת העברת מערכת טילי הנ"מ הרוסית S-400 מרוסיה לטורקיה. משרד ההגנה הטורקי מסר הבוקר (ראשון), כי מטוס חמישי, ועליו חלקים נוספים של מערכת ההגנה האווירית המתקדמת, נחת בבסיס חיל האוויר מורטד שליד אנקרה. שני מטוסים נוספים צפויים להגיע לטורקיה במהלך היום.

החוזה בין רוסיה לטורקיה לאספקת טילי ה- S-400 נחתם באפריל 2017. שוויה הכולל של העסקה מוערך בכ- 2.5 מיליארד דולר. מערכת ה- S-400, שנכנסה לשירות ב- 2007, היא מערכת ההגנה האווירית המתקדמת ביותר של רוסיה, ונחשבת לאחת המתקדמות בעולם. על פי המפרט של המערכת, היא מסוגלת להתמודד עם מטרות בטווחים של 100 עד 400 ק"מ ובגובה של עד 35 ק"מ, ולשגר במקביל טילים לעבר 80 מטרות.

העסקה רוסית-טורקית נתקלה בהתנגדותן החריפה של ארצות הברית וברית נאט"ו, בה טורקיה חברה. ארצות הברית טוענת כי המערכת הרוסית אינה תואמת את המערכות של נאט"ו, וכי היא עלולה לסכן את מטוסי החמקן האמריקניים.

בוושינגטון לא הגיבו עדיין באופן רשמי על תחילת יישומה של העסקה, אך סוכנות הידיעות האמריקנית "בלומברג" דיווחה אמש כי הממשל האמריקני יודיע בימים הקרובים על סדרת סנקציות נגד טורקיה. על פי הדיווח, מרכיביהן של הסנקציות סוכמו בדיונים בין פקידים של מחלקות המדינה וההגנה ושל המועצה לביטחון לאומי. טרם הוצאתן לפועל, הסנקציות יידרשו לעבור את אישורו של הנשיא דונלד טראמפ.

בעבר איים הממשל כי במידה והעסקה תצא לפועל, טורקיה תוצא מתוכנית מטוסי החמקן F-35, שהיא שותפה בייצורם. בתחילת אפריל הודיע הפנטגון על השהיית אספקת הציוד הדרוש לקליטתם של מטוסי החמקן בטורקיה. על פי דיווחים בארצות הברית, בחודש שעבר הופסקה הכשרתם של הטייסים הטורקיים, המתאמנים באריזונה על מטוסי ה- F-35.

למרות הלחץ האמריקני, בכירי הממשל הטורקי – ובראשם הנשיא, רג'פ טאיפ ארדואן – הבהירו בשנתיים האחרונות כי אנקרה אינה מתכוונת לסגת מהחוזה עליו חתמה עם מוסקבה. במהלך ועידת ה- G-20 שנערכה לפני שבועיים באוסקה שביפן, אמר ארדואן כי "אין שום עיכוב בכל הנוגע לעסקה, אנחנו מתמקדים בתהליך ההעברה".

בתוך כך, שר ההגנה בפועל של ארצות הברית, מרק אספר, שוחח בסוף השבוע עם מקבילו הטורקי, חולוסי אקאר. ממשרד ההגנה באנקרה נמסר כי עסקת טילי הנ"מ הייתה אחד הנושאים שעמדו על הפרק בשיחה, לצד הסוגיות הביטחוניות הקשורות לזירה הסורית. "אקאר אמר למקבילו האמריקני כי טורקיה נמצאת תחת איום חמור של טילים, וכי רכישת מערכת ההגנה S-400 לא הייתה אופציה אלא כורח", נאמר בהודעת המשרד הטורקי. אקאר הוסיף כי תוכנית החמקן צריכה להמשיך ללא הפרעה, וכי ארצו דבקה בהצעתה להקים קבוצת עבודה משותפת שתבחן את "האינטראקציה האפשרית בין ה- S-400 ומערכות ה- F-35". הבכיר הטורקי הוסיף כי רכישת מערכת ההגנה הרוסית אינה מלמדת על שינוי ב"אוריינטציה האסטרטגית" של טורקיה: "הידרדרות ביחסים הבילטרליים לא תשרת את האינטרסים של טורקיה, ארצות הברית או נאט"ו". מקור בפנטגון אישר את דבר קיומה של השיחה בין אספר ואקאר, אך לא מסר פרטים על תוכנה.

תגיות:ארצות הבריתטורקיהS-400

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה