אמונה

מבחן האמונה: בדוק את עצמך - עד כמה אתה בוטח בהשם?

עובדות מחיי היום יום למבחן האמונה: יש אופנים שונים בהם יכול האדם לבחון את עצמו האם באמת בוטח הוא בה', ונביא כמה מהם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אֲנָשִׁים רַבִּים רוֹאִים שֶׁאֵינָם דּוֹאֲגִים וּמְפַחֲדִים וְתוֹלִים זֹאת בְּבִטְחוֹנָם בַּה' בְּעוֹד שֶׁלְּמַעֲשֶׂה זֶהוּ בִּטְחוֹנָם הָעַצְמִי. יֵשׁ אֳפָנִים שׁוֹנִים בָּהֶם יָכוֹל הָאָדָם לִבְחֹן אֶת עַצְמוֹ הַאִם בֶּאֱמֶת בּוֹטֵחַ הוּא בַּה', וְנָבִיא כַּמָּה מֵהֶם, וּמַה תּוֹעֶלֶת שֶׁמֵּבִיא הַבִּטָּחוֹן לַעֲבוֹדַת ה' מִסֵּפֶר "חוֹבַת הַלְּבָבוֹת" שַׁעַר הַבִּטָּחוֹן, וּמִמַּה שֶּׁנִּמְצָא בִּשְׁאָר הַסְּפָרִים הַקְּדוֹשִׁים.

 

עֻבְדּוֹת מֵחַיֵּי הַיּוֹם יוֹם לְמִבְחַן הָאֱמוּנָה

מִבְחָן א'

מוּבָא בְּחוֹבוֹת הַלְּבָבוֹת (שער הביטחון פ"א): "שֶׁיֵּשׁ לְבַעַל הַבִּטָּחוֹן מְנוּחַת הַנֶּפֶשׁ מֵהַדְּאָגוֹת הַמְאַפְשְׁרוֹת לוֹ לְהִתְמַסֵּר לַעֲבוֹדַת ה'". עַד כָּאן לְשׁוֹנוֹ. בָּזֹאת יִבְחַן הָאָדָם אֶת עַצְמוֹ הַאִם שָׁרוּי הוּא בְּשַׁלְוָה וּבִרְגִיעָה בִּלְעֲדֵי הַסִּבּוֹת כְּמוֹ עִמָּהֶן, וְיִבְחַן אֶת פַּחְדּוֹ וְדַאֲגָתוֹ כַּאֲשֶׁר רוֹפֵא, חַס וְחָלִילָה, נוֹאַשׁ מִבְּרִיאוּתוֹ, אוֹ, חַס וְחָלִילָה, כַּאֲשֶׁר מְקוֹר פַּרְנָסָתוֹ נִסְתַּם, כִּי הֲלֹא הַבִּטָּחוֹן מְחַיֵּב לִהְיוֹת בְּאוֹתוֹ מַצָּב שֶׁל שַׁלְוָה עִם הַסִּבּוֹת וּבִלְעֲדֵיהֶן.

 

מִבְחָן ב'

"שֶׁאֵין הוּא תָּלוּי בִּבְנֵי אָדָם, וְהוּא לֹא מְצַפֶּה לְעֶזְרָתָם וְלֹא מִשְׁתַּדֵּל לִמְצֹא חֵן בְּעֵינֵיהֶם, וְהוּא לֹא מַחְנִיף לָהֶם וְלֹא מַסְכִּים עִמָּהֶם בִּדְבָרִים הַנּוֹגְדִים לַעֲבוֹדַת ה' וְלֹא מְפַחֵד מֵהֶם וְלֹא מְהַסֵּס מִלְּהוֹכִיחָם".

 

מִבְחָן ג'

הַאִם מִסְתַּפֵּק הוּא בְּמָמוֹנוֹ אוֹ שׁוֹאֵף לְהַגְבִּיר אֶת הוֹנוֹ וְלֹא שָׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ. הַבּוֹטֵחַ הָאֲמִתִּי יוֹדֵעַ שֶׁדַּי לוֹ בְּהִשְׁתַּדְּלוּת מוּעֶטֶת כְּדֵי שֶׁתִּשְׁרֶה הַבְּרָכָה בְּעֶזְרַת ה'. לְעֻמַּת זֹאת הַמִּשְׁתַּדֵּל בְּכָל כֹּחוֹ מוֹכִיחַ שֶׁאֱמוּנָתוֹ תְּלוּיָה בַּסִּבּוֹת, וְחוֹשֵׁשׁ שֶׁבִּלְעֲדֵיהֶן תִּמְעַט פַּרְנָסָתוֹ. כֵּן הָיָה הָרַב הַצַּדִּיק אֵלִיָּהוּ לָאפִּיַאן זצ"ל אוֹמֵר, שֶׁהַהִסְתַּפְּקוּת וְהַבִּטָּחוֹן שְׁלוּבוֹת זוֹ בָּזוֹ. כֵּן כָּתַב בַּשְּׁלָ"ה בְּשַׁעַר הָאוֹתִיּוֹת אוֹת ס' סִפּוּק.

 

מִבְחָן ד'

הַכַּעַס. כַּאֲשֶׁר נַעֲשָׂה דָּבָר שֶׁלֹּא לִרְצוֹנוֹ, יִבְחַן אִם כּוֹעֵס הוּא. אִם בִּטְחוֹנוֹ בַּה' חָזָק, מַאֲמִין שֶׁגַּם בְּהֶעְדֵּר הַסִּבָּה לֹא יֵעָדֵר כָּל צָרְכּוֹ, וְכָךְ לֹא יַגִּיעַ לִידֵי כַּעַס. עַל כֵּן אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל: "כָּל הַכּוֹעֵס כְּאִלּוּ עוֹבֵד עֲבוֹדָה זָרָה", מִשּׁוּם שֶׁעֲבוֹדָה זָרָה הִיא שְׁלִילַת הָאֱמוּנָה שֶׁהַכֹּל מֵאִתּוֹ יִתְבָּרַךְ. זוֹהִי בְּדִיּוּק דַּרְכּוֹ שֶׁל הַכּוֹעֵס- הֱיוֹת שֶׁמַּאֲמִין הוּא בַּמִּקְרֶה, כּוֹעֵס בְּהֵעָדְרוֹ, כַּמּוּבָא בְּמִדְרָשׁ רַבָּה (צ, י) שֶׁהִקְפִּיד הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא עַל יַעֲקֹב אָבִינוּ ע"ה כְּשֶׁאָמַר לְבָנָיו "לָמָה הֲרֵעֹתֶם לִי לְהַגִּיד לָאִישׁ הַעוֹד לָכֶם אָח" (בראשית מג, ו), וּכְאִלּוּ תָּלָה אֶת צָרָתוֹ בְּסִבַּת בָּנָיו שֶׁהֵם גָּרְמוּ לִירִידַת בִּנְיָמִין לְמִצְרַיִם, וְהָיָה לוֹ לְהַאֲמִין שֶׁכָּךְ גָּזַר ה'.

 

מִבְחָן ה'

הַקִּנְאָה וְצָרוּת הָעַיִן. יִרְאֶה בְּעַצְמוֹ הַאִם צַר לוֹ בְּשָׁמְעוֹ בְּשׂוֹרָה טוֹבָה כְּעֹשֶׁר וְכַדּוֹמֶה הַנִשְׁפָּע לַחֲבֵרוֹ, אוֹ שֶׁמִּשְׁתַּתֵּף הוּא בְּשִׂמְחָתוֹ, וּכְמוֹ כֵן כְּשֶׁחַס וְחָלִילָה שׁוֹמֵעַ דְּבַר צָרָה עַל חֲבֵרוֹ בֶּן אֻמָּנוּתוֹ אוֹ הַמִּתְחָרֶה עִמּוֹ- הַאִם שָׂמֵחַ הוּא אוֹ עָצֵב, בָּזֹאת נִכֶּרֶת אֲמִתּוּת בִּטְחוֹנוֹ. הַבּוֹטֵחַ יוֹדֵעַ שֶׁאֵין אָדָם נוֹגֵעַ בַּמּוּכָן לַחֲבֵרוֹ כִּמְלֹא נִימָה, וּמַה שֶּׁמַּגִּיעַ לוֹ אַף אָדָם לֹא יוּכַל לָקַחַת מִמֶּנּוּ, וְדָבָר שֶׁלֹּא מַגִּיעַ לוֹ- שׁוּם הִשְׁתַּדְּלוּת שֶׁבָּעוֹלָם לֹא תַּעֲזֹר לוֹ לְהַשִּׂיגוֹ. עַל כֵּן צָרִיךְ לִשְׂמֹחַ בְּכָל מַעֲשֵׂי ה' וְהַנְהָגָתוֹ בְּעוֹלָמוֹ. יְתֵרָה מִזּוֹ, הַקִּנְאָה הִיא מַמָּשׁ כִּכְפִירָה, שֶׁמַּרְאֶה בָּזֹאת שֶׁדַּעְתּוֹ אֵינָהּ נוֹחָה מֵהַנְהָגַת הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וּלְפִי דַּעְתּוֹ הָיְתָה צְרִיכָה לִהְיוֹת הַהַנְהָגָה בְּאֹפֶן שׁוֹנֶה.

 

מִבְחָן ו'

הַגַּאֲוָה. גַּם עַל זֶה אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל: "כָּל הַמִּתְגָּאֶה כְּאִלּוּ כּוֹפֵר בָּעִקָּר וְעוֹבֵד עֲבוֹדָה זָרָה", וּמֵאוֹתוֹ הַטַּעַם כְּדִלְעֵיל, כִּי מַעֲשֵׂהוּ כְּמַעֲשֵׂה הָעוֹבֵד עֲבוֹדָה זָרָה- שֶׁמַּאֲמִין בְּעַצְמוֹ וּבְכֹחוֹ, "כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה", וְעַל כֵּן מִתְגָּאֶה. לוּ הָיָה מֵשִׂים בִּטְחוֹנוֹ בַּה', הָיָה יוֹדֵעַ וּמֵבִין שֶׁאֵין לָאָדָם לְיַחֵס לְכֹחוֹ וּלְעַצְמִיּוּתוֹ שׁוּם פְּעֻלָּה וְהַצְלָחָה, וְהַגַּאֲוָה וְהַגְּדֻלָּה- לְחַי הָעוֹלָמִים.

 

מִבְחָן ז'

בִּטּוּל תּוֹרָה וּתְפִלָּה. הַבּוֹטֵחַ בַּה' לֹא יְבַטֵּל אֶת קְבִיעוּת תּוֹרָתוֹ וּזְמַן תְּפִלָּתוֹ בִּשְׁבִיל עֵסֶק מַשָּׂא וּמַתָּן, כִּי יַאֲמִין שֶׁאֵין בִּיכֹלֶת שׁוּם מְנִיעַת מַשָּׂא וּמַתָּן לְהַפְסִיד חֶלְקוֹ שֶׁנִּקְצַב לוֹ מִשָּׁמַיִם, וּבִפְרָט כְּשֶׁנִּמְנָע הוּא מִמַּשָּׂא וּמַתָּן עֲבוּר תּוֹרָה וּתְפִלָּה, בְּוַדַּאי יִשָּׁלַח לוֹ מִמָּקוֹם אַחֵר כֶּפֶל כִּפְלַיִם.

 

מִבְחָן ח'

הוֹצָאוֹת שַׁבָּת, הוֹצָאוֹת בָּנָיו לְתַלְמוּד תּוֹרָה, לִצְדָקָה וְכוּ'- הַבּוֹטֵחַ בַּה' לֹא יִמָּנַע מֵהוֹצָאוֹת אֵלּוּ בֶּאֱמוּנָתוֹ שֶׁהַכֹּל נִקְצַב מֵרֹאשׁ הַשָּׁנָה עַד רֹאשׁ הַשָּׁנָה מִלְּבַד הוֹצָאוֹת אֵלּוּ.

מִבְחָן ט: עוֹד מִסִּימָנֵי הַבּוֹטֵחַ- שֶׁנּוֹתֵן הוֹדָאָה עַל כָּל שֶׁפַע וְטוֹבָה שֶׁמַּגִּיעַ אֵלָיו, וּכְשֶׁלֹּא נוֹתֵן הוֹדָאָה, מַרְאֶה שֶׁמְּיַחֵס הַשֶּׁפַע לְכֹחוֹ, כֵּן מוּבָא בְּסֵפֶר "קַב הַיָּשָׁר". וְדָבָר זֶה הַשֵּׂכֶל מְחַיְּבוֹ, שֶׁהֲרֵי כְּשֶׁמְּקַבֵּל מֵחֲבֵרוֹ מַתָּנָה בְּעֵרֶךְ פְּרוּטוֹת אוֹ עַל כָּל טוֹבָה וְחֶסֶד שֶׁעוֹשֶׂה לוֹ חֲבֵרוֹ- תֵּכֶף נוֹתֵן לוֹ הוֹדָאוֹת וּבְרָכוֹת, וְאִלּוּ כְּשֶׁמִּזְדַּמֵּן לוֹ רֶוַח שֶׁבָּא לוֹ מִמַּשָּׂא וּמַתָּן וְכַדּוֹמֶה, אֲפִלּוּ רֶוַח גָּדוֹל- אֵין נוֹתֵן תּוֹדָה לַה' יִתְבָּרַךְ, בָּזֶה מַרְאֶה שֶׁמְּיַחֵס זֹאת לְעֹצֶם יָדוֹ.

 

מִבְחָן י'

הַמַּאֲמִין בֶּאֱמֶת בּוֹחֵל וְסוֹלֵד מִמְּעוֹנְנִים, מְכַשְּׁפִים, מְגַלֵּי עֲתִידוֹת לְמִינֵיהֶם, וְאַף מִתְרַחֵק מְאֹד מֵחַכְמֵי כַּף הַיָּד וְחָכְמַת הַפַּרְצוּף הַמְזַיְּפִים הָרַבִּים שֶׁיֵּשׁ בְּיָמֵינוּ. מִלְּבַד הָאִסּוּר הֶחָמוּר הַכָּרוּךְ בַּהֲלִיכָה אֵצֶל שֶׁכָּאֵלּוּ, עוֹד מַכְחִישׁ אֶצְלוֹ אֶת הָאֱמוּנָה הַתְּמִימָה, וְכַנֶּאֱמָר (דברים יח, יג): "תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱלֹהֶיךָ", שֶׁהֻזְהַרְנוּ בָּזֶה לֹא לַחְקֹר אַחַר הָעֲתִידוֹת. הַמַּאֲמִין הָאֲמִתִּי פּוֹנֶה בְּכָל הִצְטָרְכֻיּוֹתָיו בִּתְפִלָּה וּבְתַחֲנוּנִים יָשָׁר לַכְּתֹבֶת, וְכַנֶּאֱמָר (תהלים קמה, יח): "קָרוֹב ה' לְכָל קוֹרְאָיו", וְאֵינוֹ נִבְהָל וְלֹא מִתְפַּחֵד מִשּׁוּם כְּשָׁפִים וּקְשָׁרִים, בִּהְיוֹתוֹ יוֹדֵעַ כִּי גַּם הֵמָּה כְּפוּפִים לִגְזֵרַת אֵ-ל עֶלְיוֹן עַל מִי וְעַד כַּמָּה יִשְׁלְטוּ בָּאָדָם, וְעוֹד דַּע כִּי בְּכֹחַ אֱמוּנַת "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" יֵשׁ לְשַׁבֵּר אֶת כָּל הַקְּשָׁרִים וְהַכְּשָׁפִים שֶׁלֹּא יוּכְלוּ לִשְׁלֹט עָלָיו, וְגַם אִם כְּבָר שָׁלְטוּ עָלָיו- שֶׁיֵּרְדוּ מִמֶּנּוּ וְהָיוּ כְּלֹא הָיוּ. (ומבואר עניין זה באריכות בספר "נפש החיים" שער ג' פרק יב).

 

מִבְחָן י"א

הַמַּאֲמִין בַּפַּרְנָסָה שֶׁהִיא מֵאֵת ה' לֹא יִמָּנַע מִלִּמְסֹר בָּנָיו לְתַלְמוּדֵי תּוֹרָה וְלִישִׁיבוֹת קְדוֹשׁוֹת דַּוְקָא, הַמַּאֲמִין לֹא יִדְאַג כְּלָל לַעֲתִיד פַּרְנָסָתָם וּבִפְרָט כְּשֶׁהוּא עַל חֶשְׁבּוֹן סַכָּנַת קִפּוּחַ נִשְׁמָתָם- לְמָסְרָם חָלִילָה לְחִנּוּךְ בִּלְתִּי טָהוֹר, וּכְמוֹ כֵן הַמַּאֲמִין לֹא יִמָּנַע מִתֵּת אֶת בִּתּוֹ לְחָתָן תַּלְמִיד חָכָם וִירֵא שָׁמַיִם הָעוֹסֵק בַּתּוֹרָה יוֹם וְלַיְלָה, וְלֹא יִדְאַג וִירַחֵם עַל עֲתִידָהּ שֶׁל בִּתּוֹ, כִּי יַאֲמִין בַּמֶּה שֶׁנֶּאֱמַר: וְלֹא רָאִיתִי צַדִּיק נֶעֱזָב וְזַרְעוֹ מְבַקֵּשׁ לָחֶם.

המאמר לקוח מתוך הספר "חי באמונה". לרכישת ספרו של הרב יעקב ישראל לוגסי הקליקו כאן.

תגיות:שאלות באמונהאלוהים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה