חדשות בעולם

הסלמה במפרץ הפרסי: איראן ניסתה להשתלט על מכלית נפט בריטית

חמש סירות חמושות של משמרות המהפכה ניסו להסיט ממסלולה מכלית בריטית שחצתה את מצרי הורמוז ולהובילה לעבר המים הטריטוריאליים של איראן. ספינת קרב של הצי הבריטי כיוונה כלי נשק לעבר כלי השיט האיראניים והצליחה להרחיקן. בריטניה קראה לאיראן לחדול מההסלמה

מכלית נפט, אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)מכלית נפט, אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

חמש סירות חמושות של משמרות המהפכה האיראניים ניסו להשתלט אתמול (רביעי) על מכלית נפט בריטית שעברה במפרץ הפרסי. כך דיווחה הלילה רשת CNN, בהסתמך על גורמים אמריקניים הבקיאים בפרטים.

על פי הדיווח, המכלית "בריטיש הריטג'" עשתה את דרכה החוצה מהמפרץ הפרסי, ונכנסה למצרי הורמוז, כאשר הסירות האיראניות התקרבו אליה. האיראנים דרשו מהמכלית לשנות את מסלולה ולעצור בסמוך למים הטריטוריאליים האיראניים. ספינת קרב של הצי הבריטי, שליוותה את המכלית, כיוונה כלי נשק לעבר הסירות האיראניות והזהירה אותן כי עליהן לסגת לאחור. התקרית הסתיימה לבסוף בנסיגת האיראנים.

דובר של ממשלת בריטניה אישר הבוקר כי כלי שיט איראניים ניסו להפריע למעברה של המכלית במצרי הורמוז, אך הוברחו על ידי ספינה של הצי הבריטי. הדובר הביע את דאגת ממשלתו מהתקרית, וקרא לאיראן לחדול מההסלמה. משמרות המהפכה הכחישו את הטענות ומסרו: "במהלך 24 השעות האחרונות לא הותקפה אף ספינה זרה, גם לא ספינה בריטית. במצב בו הייתה הוראה לעצור ספינות זרות, כוחותינו הימיים יכולים לבצע את ההוראה בדיוק ובמהירות".

ניסיון ההשתלטות האיראני על המכלית התרחש כשבוע לאחר שהצי הבריטי עצר בגיברלטר מכלית איראנית, שעל פי החשד ניסתה להפר את הסנקציות של האיחוד האירופי ולהעביר נפט לסוריה. בטהראן הגיבו על המעצר בזעם ובאיומים. נשיא איראן חסן רוחאני איים אתמול כי לפעולה הבריטית יהיו "השלכות", כלשונו. במהלך ישיבת הממשלה האיראנית אמר רוחאני כי בריטניה עשתה צעד "בזוי ושגוי". הוא הדגיש כי תפיסת המכלית הייתה צעד לא חוקי והזהיר את הבריטים: "אתם חוללתם אי יציבות, ומאוחר יותר תבינו את ההשלכות". רמטכ"ל צבא איראן, מוחמד חוסיין באקרי, הבהיר שלשום כי "הצעד הבלתי חוקי של בריטניה לא יישאר ללא תגובה". בסוף השבוע איים מוחסן רזאי, מפקד בכיר במשמרות המהפכה, כי ארצו תגיב בהשתלטות על ספינה בריטית.

בתוך כך, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר אתמול כי ארצו תגביר בקרוב "באופן משמעותי" את הסנקציות על איראן. דבריו של טראמפ באו בעקבות הודעתה של טהראן בתחילת השבוע על העלאת רמת העשרת האורניום מעבר ל- 3.67%, בניגוד להסכם הגרעין עליו היא חתומה. דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית איים כי בשלב הבא של הפחתת מחויבויותיה להסכם הגרעין, איראן עשויה להתחיל בהעשרת אורניום לרמה של 20% ואף מעבר לכך, וכי נשקלת גם האפשרות להגדיל את מספר הצנטריפוגות בהן נעשה שימוש, ולהשתמש בצנטריפוגות מתקדמות מסוג IR-2 ו- IR-2M. אם איראן תנקוט בצעדים אלו, מדובר יהיה בהפרה חמורה ומהותית של הסכם הגרעין, שתקצר באופן משמעותי את זמן הפריצה של משטר האייתוללות לייצור פצצת גרעין.

תגיות:איראןבריטניההמפרץ הפרסימכלית נפט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה