חדשות בארץ

יוזמה חדשה: חוק רון קובי – למניעת הסתה נגד החרדים

חבר הכנסת יעקב אשר הגיש הצעה לתיקון חוק הגזענות, באופן שגם גילויי הסתה נגד הציבור החרדי ייחשבו לעבירה עליה ייתנו המסיתים את הדין

רון קובי ויעקב אשר (צילומים: דוד כהן ומרים אלסטר, פלאש 90)רון קובי ויעקב אשר (צילומים: דוד כהן ומרים אלסטר, פלאש 90)
אא

בעקבות שורת אמירות בוטות ומתריסות של פוליטיקאים ונבחרי ציבור נגד הציבור החרדי ונציגיו, ועל רקע החלטתה של פרקליטות המדינה, לפיה אמירות חמורות המפיצות שנאה נגד הציבור החרדי אינן נכללות בחוק הגזענות, נבחנת בימים אלו יוזמה לתיקון החוק.

על פי ההצעה, אותה יזם יו"ר סיעת יהדות התורה, חבר הכנסת יעקב אשר, גם הסתה בוטה כלפי הציבור החרדי תיכלל בחוק, והמסיתים יתנו על כך את הדין, וזאת בדומה לגילויי גזענות על רקע של צבע, השתייכות לאומית או אתנית. החוק הונח בימים אלו על שולחנה של הכנסת, נשיאות הכנסת תדון בו עם כינונה של הכנסת הבאה לאחר הבחירות, והוא יוגש להצבעה כבר במושב הראשון של הכנסת ה- 22.

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "על רקע התופעה המתרחבת של הסתה לגזענות כלפי המגזר החרדי, שנעשית על ידי נבחרי ציבור המבקשים לפלג את העם ולהשיג רווח פוליטי תוך כדי פגיעה בציבור שלם והפצת שנאה וגזענות כלפי חרדים; ובעקבות תשובת הפרקליטות לתלונה שהוגשה, לפיה 'יסודות העבירה של ההסתה לגזענות אינם מתקיימים ביחס להתבטאויות כלפי המגזר החרדי, שכן החוק מגדיר כגזענות רק במקרים בהם האמירות הן בשל צבע או השתייכות לגזע או מוצא לאומי' –   הרי שיש לתקן את החוק באופן מיידי".

"הציבור החרדי אומנם אינו נבדל בשל צבע עורו וכדומה, אך הוא נבדל בלבושו ובאורחות חייו, כך שאין היגיון להחריגו מהחוק", נאמר עוד בדברי ההסבר להצעה. "עולה החשש כי תשובת פרקליטות המדינה תעודד מקרים נוספים להסתה לגזענות כלפי המגזר החרדי. הצעת החוק מבקשת להרחיב את הגדרת הגזענות כך שתכלול איסור הסתה לגזענות כלפי המגזר החרדי. בכך יושלם החסר בחוק, יימנעו מקרי גזענות כלפי המגזר החרדי, והמסיתים יידעו כי הם עתידים ליתן על כך את הדין".

כזכור, בתקופה האחרונה חלה החרפה ניכרת בהתבטאויות הפוגעניות של אנשי ציבור כלפי המגזר החרדי. התופעה בלטה במיוחד בטבריה: ראש העיר רון קובי הצליח מאז הבחירות, שהתקיימו בנובמבר 2018, לקומם את תושביה הדתיים של טבריה ואת כל מי שהשבת יקרה ללבו – לא רק בשל התבטאויותיו נגד תושביה החרדים של העיר אלא גם בגלל יוזמותיו לעידוד חילול השבת.

בשל אמירותיו של קובי, הוגשה נגדו לפרקליטות המדינה תלונה בגין הסתה לגזענות. במכתב התשובה של המשנה לפרקליט המדינה נכתב כי "החוק קובע את ההגדרה למונח 'גזענות' כ'רדיפה, השפלה, ביזוי, או גרימת מדנים כלפי ציבור או אוכלוסייה, בשל צבע או השתייכות לגזע ומוצא לאומי אתני'. המגזר החרדי אינו עומד בהגדרת החוק, שכן הוא אינו נבדל בצבעו, גזעו או מוצאו הלאומי".

עם פרסום החלטתה של הפרקליטות, הגיב חבר הכנסת אשר ואמר: "עצוב לראות כיצד שוב זכויותיו של הציבור החרדי נרמסות תחת כפות רגליה של החונטה המשפטית המנותקת, בהחלטות מגוחכות המתירות אמירות פוגעניות המסיתות  נגד הציבור החרדי, בתירוץ עלוב של 'לא הרי צבע החליפה כהרי צבע המוצא'. מתברר שעל מדינת ישראל הנאורה מוטל אות קלון בכך שאורח חיים עם תוכן על פי האמונה ושמירת המצוות לא זכאי לשוויון זכויות כמו אלו שהם בעלי צבע עור שונה או מוצא אתני חסר משמעות".

עם הגשת ההצעה לתיקון החוק, הוסיף אשר כי "יש לקוות שגל ההסתה העכור והגזעני נגד הציבור החרדי ונציגיו ייפסק".

תגיות:רון קובייעקב אשרחוק הגזענותהסתה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה