חדשות בארץ

נתניהו למנהיגי אירופה: "הבטחתם שתפעלו? אז תפעלו"

שעות לאחר הודעת הנציבות האירופית המגנה את הודעת איראן באשר לנסיגות נוספות מהסכם הגרעין, קורא ראש הממשלה לכל מעצמות אירופה להפעיל את הסנקציות שהתחייבו עליהן בהסכם הגרעין. נתניהו: "אם לא הייתי מוביל את המאבק הזה, לאיראן כבר היה ארסנל גרעיני. הסיבה שאין להם זה כי הפעלנו עליהם לחץ נגד כל העולם"

נתניהו בנאומו באו"ם (צילום: פלאש 90)נתניהו בנאומו באו"ם (צילום: פלאש 90)
אא

לאחר שהבוקר (שני) הודיעה טהראן כי בקרוב יחלו בשלב הבא של הפחתת המחויבויות להסכם, ויעשירו אורניום עד לרמה של 20%, ראש הממשלה בנימין נתניהו דחק במנהיגי מעצמות אירופה להפעיל את מנגנון הסנקציות נגד איראן. "אתם התחייבתם שאם איראן תעשה את הצעד הקטן הזה – של העשרת האורניום, שהוא אבקת השריפה של התחמושת הגרעינית –  אתם אמרתם שאם הם יעשירו מעבר לכמות המותרת, תפעילו סנקציות. אז אני אומר לכם – תפעלו", אמר ראש הממשלה בשידור החי בעמוד הפייסבוק שלו.

לפי נתניהו, הודעותיה האחרונות של טהראן על שורת נסיגות מהסכם הגרעין מ-2015, נובעים מכך שהאיראנים "מנסים" את האירופים ובוחנים את גבולות הכוח שלהם. "משטר אלים ורצחני מנסה את הנחישות של מדינות המערב, ואני מצפה שתקיימו את ההבטחות שלכם".

במענה לשאלה האם פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין מול איראן לא הובילה להחרפת המצב, טען נתניהו: "אם לא הייתי מוביל את המאבק הזה, לאיראן כבר היה ארסנל גרעיני. הסיבה שאין להם זה כי הפעלנו עליהם לחץ נגד כל העולם... זו סכנה עצומה לעתיד שלנו, וזה בלם אותם בעת הזו". ראש הממשלה הוסיף כי טהראן "מנסה לחצות את הקו, והאמריקנים הטילו עליהם סנקציות שמקשות עליהם מאוד, אבל זה לא חיסל את זה. הם מנסים לסמן שהם ילכו לפצצה ואנחנו נדאג שזה לא יקרה".

באשר לעמדת האיחוד האירופי, שעד כה לא נקטו בשום סנקציה כנגד איראן, הדגיש נתניהו כי "השאלה הגדולה היא לא מה המדיניות שלנו, כי שם לא השתנה כלום בנחישות שלי".

עם זאת, מוקדם יותר היום הודיעה הנציבות האירופית כי הם "מודאגים מאוד" מהודעת טהראן על הגברת ייצור האורניום מעבר לרמה שהותרה לה. דובר הנציבות הבהיר בהודעתו כי על איראן לעצור במיידי כל פעולה הנוגדת את הסכם הגרעין שנחתם גם על ידי האיחוד האירופי.

אמש הזהיר נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, את איראן כי עליה "להיות זהירה" בכל הנוגע לפעולותיה לצמצום נוסף של מחויבויותיה להסכם הגרעין, בהם העלאת האורניום המועשר. טראמפ, שכאמור היה היחיד שפרש מהסכם הגרעין במאי אשתקד, הביע מספר רב של פעמים את רצונו לפתוח במשא ומתן על הסכם חדש, אך בטהראן הודיעו כי אין מקום לפתוח בשיחות כאלו אם וושינגטון לא תגלה נכונות להסיר קודם את הסנקציות החריפות.

"אם אתה מעשיר (אורניום) למטרה מסוימת, ואני לא אגיד לכם לאיזו, זה לא דבר טוב", אמר טראמפ לכתבים עם יציאתו מהבית הלבן לביקור בניו ג'רזי. "עליהם להיות זהירים", אמר. לדבריו, "איראן עושה הרבה דברים רעים", והוסיף כי אין מקום לדון בהסרת הסנקציות עליה. "הם רוצים שיהיו להם זכויות אוטומטיות לכלי נשק גרעיניים. איראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני".

תגיות:האיחוד האירופיהסכם הגרעין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה