ונשמרתם

בולעים מסטיקים? אחרי שתקראו את זה - גם אתם תפסיקו את ההרגל המגונה

הייתם נותנים לילדים שלכם ללעוס או לבלוע דבק נגרים מעורבב עם טלק ולכה? אולי תרצו לדעת שזה בדיוק מה שהם לועסים (שלא לדבר על בולעים) בכל מסטיק שקיים היום בשוק

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מה כבר יכול לקרות מבליעת מסטיק? לפניכם כמה עובדות בכלל לא מרנינות, שיגרמו לכם לחדול מההרגל המגונה, ומעתה לזרוק את המסטיק לפח בכל פעם שהטעם נגמר (ולכתחילה עדיף שלא תלעסו בכלל).

מעניין לציין שמכל יצרניות המסטיקים בעולם - לא נמצאת אף אחת שמפרטת בדיוק מהם המרכיבים של המסטיק שאותו היא מייצרת, ומהן הסכנות של כל חומר לגוף שלנו - עובדה שהיא כשלעצמה אמורה להדליק לנו נורת אזהרה. 

אולי לא ידעתם, אבל כשאתם לועסים מסטיק - במקום לעבור את הליך העיכול הרגיל, המרכיבים שלו עוברים היישר למחזור הדם, דרך דפנות הפה. 

מה זה אומר בעצם, ולמה זה כל כך מסוכן לבלוע חתיכת מסטיק 'תמימה' למראה?

רוב המסטיקים המיוצרים כיום בעולם מכילים את החומרים הבאים:

  • בסיס גומי (Gum base)

  • מניטול (Mannitol)

  • שיטה (Acacia)

  • סורביטול (Sorbitol)

  • קסיליטול (Xylitol)

  • אצסולפאם-K (או Acesulfame Potassium)

  • מלטיטול (Maltitol)

  • חומרי טעם וריח מלאכותיים וטבעיים (Artificial and Natural Flavoring)

  • אספרטם (Aspartame)

  • סידן קזאין פפטון-סידן פוספט (Calcium Casein Peptone-Calcium Phosphate)

  • אנטי אוקסידנט (BHT)

  • שעוות קנדלילה (Candelilla Wax)

האם עלה בדעתכם אי פעם מדוע השמות הללו נשמעים לכם כמו 'סינית'? אולי בשל העובדה שמרבית השמות לקוחים מתעשיות שונות לייצור צבע, פלסטיק עץ ולכה. 

במסטיקים רבים קיים גם חומר בשם טיטניום דו חמצני - סוג של ממתיק אלכוהולי שמוגדר כנטול סוכר, אך עשוי מרכיבים מסרטנים ומסוכנים ביותר, שדי במגע קטן שלהם על העור בשביל ללקות בסרטן לסוגיו. 

חומר זה, כמו חומרים רבים אחרים שמוגדרים 'ללא סוכר' - מאופיינים בגרימת מיחושים שונים בבטן כגון שלשולים, ולעתים אף מביאים להפרעות במעיים ולתסמונת המעי הרגיז. 

 

אז למה אתם ממש לא רוצים לבלוע את המסטיק כשהטעם שלנו נגמר?

לפניכם כמה עובדות שממש (לא) תשמחו לקרוא:

מה אתם יודעים על אסתר רוזין? למרות שהיא אולי נשמעת גברת תמימה - בשמה המלה, גליצרול אסתר רוזין, היא ממש לא כזו. מדובר בחומר שמופק מעץ האורן ומשמש לייצור לכה תעשייתית. על פי מחקרים רבים שנעשו עליה, מסתבר שמומחיותה של גברת רוזין היא גרימת קשיי נשימה ונפיחות בגרון, לרבים מהאנשים שנחשפים אליה. 

בגברת המסוכנת משתמשות גם תעשיות המשקאות הקלים, אך בארה"ב הטילו הגבלות שמונעות מהיצרניות להגזים. עם זאת, על תעשיות המסטיקים ההגבלות הבטיחותיות הללו לא חלות. 

גם אבקת הטלק שאותה עדיין מוסיפות יצרניות רבות - לא תמימה כל כך כמו שהיא אולי משדרת: לאחר שמחקרים רבים קשרו בין טלק במוצרי מזון לבין סרטן לסוגיו, יצרניות רבות ויתרו עליו ועברו לקורנפלור, אך משום מה יצרניות המסטיקים עדיין מתקשות לעשות זאת, ומתעקשות להמשיך ולהשתמש בטלק. 

וזה עוד מבלי שהרחבנו את הדיבור על הPVA - חומר שאמנם מתכסה באצטלה של שם ארוך וסבוך, אך במהות שלו מדובר בלא אחר מאשר דבק נגרים, ולעתים גם דבק לבן. 

 

תגיות:סכנהבליעהמסטיקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה