חדשות יהדות

"איך אפשר להתיר לאכול במסעדה טבעונית של גויים ללא הכשר?"

הראשון לציון והרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, יצא בתקיפות נגד מאמר בכתב העת "תחומין", שקרא להתיר אכילה במסעדות טבעוניות בחו"ל שאין להן הכשר: "אדם כותב ככה פסק הלכה להתיר מבלי להתייעץ עם גדולים?"

הרב יצחק יוסף (צילום: David Cohen/Flash90)הרב יצחק יוסף (צילום: David Cohen/Flash90)
אא

הראשון לציון והרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף שליט"א, יצא אמש (מוצאי שבת) בחריפות נגד מאמר שפורסם בכתב העת "תחומין", המתיר לאכול במסעדות טבעוניות בחו"ל שאין להן הכשר.

בשיעורו השבועי בבית הכנסת היזדים בירושלים, אמר הרב יוסף: "לא כמו אחרים שמקלים, שאם יש לך חנות או מסעדה צמחונית – אז מותר לאכול, כי אין בזה בישולי גויים. הם כאילו חייבים להקל".

"הם חושבים שהם ממשיכים את דרכו של מרן", הוסיף הרב. "הם רק לא מבינים שמרן הקל רק אחרי כמה צירופים. הוא לא הקל ככה מהשרוול, אלא הסתמך על סברות חזקות ועל פוסקים. הרב לא הקל אף פעם לבד מסברה שלו".

"לבוא היום ולחדש דברים כאלו, שמסעדה טבעונית אין בזה איסור של בישולי גויים ומותר לאכול אצל גויים? איך אפשר להתיר כך דברים כאלה? לא מפחדים, לא מתייעצים עם גדולי הדור? אדם צריך 'תשועה ברוב יועץ'. מרן, כמה שהיה אדם גדול בתורה, תמיד היה מתייעץ עם גדולים. גם כשהיה גדול, הוא היה מתייעץ עם הרב אלישיב, עם הרב בן ציון אבא שאול. אדם ככה כותב פסק הלכה, כותב שמותר דבר כזה מבלי להתייעץ עם גדולים?".

"אם גדול אמר שלא – תבטל דעתך מפניו. ככה חינכו אותנו כל הדורות – 'מזקנים אתבונן'. אנחנו עושים כמו גדולי הדורות, לא להמציא דברים", חתם הראשון לציון את דבריו.

במאמר שפרסם פרופ' דרור פיקסלר מאוניברסיטת בר אילן בכרך החדש של כתב העת "תחומין", המוצא לאור על ידי מכון צומת, נטען כי במקומות בחו"ל שהם "טבעוניים לחלוטין" (Strictly Vegan) ניתן לאכול בתנאים מסוימים. לדבריו, "במסעדה טבעונית לא מוגש שום דבר שמקורו מן החי, ולפיכך אין בו מאכלות אסורות מהתורה". הכותב הוסיף כי "אין איסור בישולי גויים במסעדה טבעונית", וכי "מותר לאכול במקום בו מוגשים מאכלים טבעוניים בלבד רק אם מבקשים מאכלים שאין בהם חומץ או יין. מומלץ לומר שיש אלרגיה לחומץ. מומלץ להיכנס למטבח ולראות את החומרים בהם הם משתמשים, ובמסעדות טבעוניות אוהבים להראות ללקוחות את ההקפדה שלהם על עקרונות הטבעונות".

יצוין כי עורך כתב העת, הרב זאב וייטמן, צירף לאורך המאמר ובסופו הסתייגויות רבות מדברי הכותב: "הרושם העולה מהמאמר הוא שמדובר בהיתר מרווח ומבוסס וכמעט ללא מגבלות, ומרושם זה ברצוני להסתייג, בעיקר בגלל שלעניות דעתי יש במקרים רבים במסעדות אלו חשש איסור בישולי נוכרים".

תגיות:הרב יצחק יוסףכשרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה