נטורופתיה ורפואה טבעית

ממתיקים מלאכותיים דווקא משמינים

כיצד יתכן שהממתיקים המלאכותיים, שנחשבים "דיאטתיים", דווקא גורמים להשמנה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ממתיקים מלאכותיים אמנם משווקים כתחליף סוכר לאלה שמבקשים להפחית ממשקלם או לחולי סוכרת, אולם מחקר שהתפרסם בכתב העת NATURE"" מראה כי יתכן שממתיקים מלאכותיים דווקא מגבירים אי סבילות לגלוקוז - הסוכר תקוע בדם ולא נכנס לתאים, ואז הסיכוי לחלות בסוכרת סוג 2 גדל.

פרופ' ערן סגל וד"ר ערן אלינב מהמחלקה לאימונולוגיה במכון ויצמן למדע הובילו את המחקר. במשך שנים תהו החוקרים כיצד יתכן שממתיקים דלי קלוריות אינם מסייעים להפחתה במשקל הגוף – אלא גורמים להשמנה.

בשלב הראשון של המחקר השקו המדענים עכברים במים מהולים בשלשת סוגי הממתיקים הנפוצים – סכרין, אספרטיים וסוכרלוז, במינונים שמנהל המזון האמריקאי מאשר לשימוש. עכברים אלו פיתחו יותר אי סבילות לגלוקוז בהשוואה לעכברים ששתו מים ומי סוכר. כאשר חזרו המדענים על הניסוי עם סוגים שונים של עכברים, התוצאה הייתה זהה.

בהמשך בדקו המדענים את ההשערה שחיידקי המעיים מעורבים בתופעה הזו, ואף אחראים לה. חיידקי המעיים מגיבים לממתיקים מלאכותיים שאינם נספגים בעיכול. כך נוצרים שינויים משמעותיים באוכלוסיית החיידקים ובתפקודם, כולל ההשפעה על השמנת יתר וסוכרת.

הם אף חקרו זאת על בני אדם. בקשו מקבוצת מתנדבים שאינם נוהגים לצרוך ממתיקים מלאכותיים, לצרוך במשך שבוע ממתיקים אלו. כל אותו שבוע נבדקו רמות הגלוקוז והרכבי חיידקי המעיים בגופי המתנדבים. ממצאי הבדיקות הראו כי רבים התחילו לפתח אי סבילות לגלוקוז, וזאת רק לאחר שבוע של צריכת ממתיקים.

ההרכב של חיידקי המעי הסביר את השינוי הפתאומי: המדענים גילו שתי אוכלוסיות של חיידקי מעי בבני אדם - אחת שהגבירה את אי הסבילות לגלוקוז לאחר צריכת ממתיקים מלאכותיים, ושניה שלא השפיעה על רמות הסוכר בשום צורה כאשר צרכו מי סוכר.

ההסבר של ד"ר אלינב לתוצאות המחקר הוא שהממתיקים המלאכותיים גורמים לחיידקים להפריש חומר שגורם לתגובה דלקתית המזכירה תגובה למנת יתר של סוכר, וכך מביא להתפתחות אותן הבעיות הבריאותיות שהם נועדו למנוע אותן מלכתחילה – סוכרת, אי סבילות לגלוקוז והשמנת יתר.

הממתיק היחיד שאינו מעלה את רמת הסוכר בדם הוא צמח הסטיביה. ניתן לצרוך אותו בטיפות ובאבקה, וכמובן לשים לב ברכיבים שמכיל 100% סטיביה.

הערת העורך (ד.ב): בכתבה קודמת, בעלון 408 לפרשת קרח, פורסמו חששות כבדים מפני שימוש בסוכרזית. אף שהחשש מוצדק, חשוב להדגיש שהקונצנזוס המדעי אינו מכיר בנזק רפואי: מחקרים משנת 2016-2017 לא מצאו סיכון לירידה במשקל או לבעיות מטבוליות אחרות[Wikipedia: Sugar substitute - Health effects]. מחקר ראשוני ומצומצם שנעשה ע"י מכון ויצמן מצביע על סיכוי לפיתוח סוכרת - אך תוצאות אלה עדיין לא זכו לבדיקה רצינית. מסקנת הדברים היא שיש מקום לחשש, אך טרם הוכח מדעית שצריכת סוכרזית מזיקה לאדם.

להזמנת חוגי בית בהשתתפות הרבנית ר. בצרי (ללא עלות), חייגי 073-2221240

תגיות:ממתקיםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה