חדשות יהדות

"קשה לשמוע את זה ולהיות אדיש": גולשים מגיבים לפוסט פורק העול של יובל דיין

מאז שיובל דיין פרסם את הפוסט שבו הכריז כי הוא חוזר בשאלה, ומוותר על אורח חייו הדתי - הרשת לא מפסיקה להגיב: "כל האפיקורסים למיניהם שהערת מתרדמה, ונתת להם סיבה לקום בבוקר - מודים לך מקרב לב, אבל אתה לא מייצג לא את התורה ולא את החזרה בתשובה"

אא

מאז שפרסם יובל דיין את הפוסט שבו הכריז כי הוא חוזר בשאלה ומוותר על אורח חייו הדתי - הרשת לא מפסיקה להגיב. 

אלפי אנשים, כל אחד בדרכו הוא, מבקש כעת להעביר מסר כלשהו למי שהגדיר עצמו חסיד ברסלב מזה 25 שנה - אך לבסוף עשה את הצעד הכי לא צפוי שיכול להיות, פרש ואכזב. 

רבים מהטוקבקיסטים, בעלי תשובה בעצמם, כתבו כי על אף הפיתוי לפרסם את הדרך האישית על טלטלותיה ושאלותיה, לעיני כל - יש דברים שכדאי להשאיר אותם בינינו לבין בוראנו. "בתור חוזרת בתשובה, העולם קשה ומסובך לנו יותר ומצריך עבודת נפש ארוכה ומייגעת", כותבת בחורה בשם עדן יעקב. "ועם זאת, זוהי עבודתנו בעולם הזה, והקב"ה רוצה מאיתנו בדיוק את זה. מאחת לך שתמצא את הדרך הפרטית שלך לראות את הבורא בעולמנו ואת כל הטוב שהוא מעניק, ולא תיתפס לגישות של אחרים ותצדיק דרכם דברים שאתה לא יכול להסביר לעצמך אלא דרך רמיסה של ציבור או אנשים פרטיים כאלה ואחרים".

כשאחד הגולשים שאל מה לא בסדר בזה שיובל אמר את מה שהוא מרגיש, ענתה לו גולשת בשם לידר גז כך: "זה סותר את כל מה שמכירים. זה לא ה' שאני מכירה. אז אתה צועק כי זה מרגיש שמבזים את ה', אז אתה מוחה כי קשה לשמוע את זה ולהיות אדיש. אני לא אוהבת לומר מה צריך לעשות, כי אין לזה שום עניין, אבל מרגיש לי שזו שיחה שצריך לצעוק מול ה', לצעוק את זה חזק בלי שאף אחד ישמע, ביחידות. כי איך תאסוף את זה חזרה, את כל ההדים? ולגבי 'לא מספיק בסדר', כן. אני חושבת שכל מי שצעק, במקלדת או בלב, שזה לא בסדר - מרגיש בעצמו לא בסדר כשהוא לא מבין מה קורה, כשיש לו רצון גדול ששונה מרצון ה'. זה מרגיש לא בסדר לי...".

 

"אתה לא מייצג לא את התורה ולא את החזרה בתשובה", כתב גם טוקבקיסט בשם אבי נר. "רק עוד שחקן בקרקס התרבותי-אמריקאי והחשוך שאתה כל כך אוהב, וכל האפיקורסים למיניהם שהערת מתרדמה ונתת להם סיבה לקום בבוקר - מודים לך מקרב לב היות וחיזקת אצלם את האמונה המדהימה בעובדה שאין להם במה להאמין חוץ מהמוות, והדרך הנפלאה שהם סוללים לשאול תחתיות בשמחה ותענוגות העולם הזה".

כך הצטרפו להן עוד ועוד תגובות לכדי מקשה אחת של התנגדות. התנגדות לדרך שבה נעשו הדברים, התנגדות לתפישה המעוותת, התנגדות לכל מה שהוא ההפך מרצון ה' וקידוש שם שמיים. "25 שנה ולא למדת ולו דבר אחד", כתבה תמר שלומוביץ. "אתה מתאר את אהבת הבורא כדבר קשה ונורא, כסבל. לא הבנת דבר וחצי דבר על אמונה ועל כמה טוב הבורא. על עצם הבריאה שלנו וחלקנו בעולם הזה".

רבים טענו כי בשם אותה 'התפכחות' - דיין העיר דובים רעבים משנתם, והצעיד אותם בגאון לעבר הטרף הקל בדמותם של שומרי התורה והמצוות. "בור ששתית ממנו מים - אל תזרוק בו אבן. כמו שהרב ארז כתב לך - אף אחד לא מושלם. אין ציבור מושלם", כותב בחור בשם אלעד שחר. "אם אתה רוצה לעזוב תעזוב, אבל אל תפיל את זה על אף אחד אחר. בדיוק כמו שרבנו אמר בצורה מפורשת: 'הבחירה ביד האדם להטותה כרצונו. אם רוצה עושה, ואם לאו - לאו'. חילקת המון שלל להרבה משונאי הדת והיהדות בשם ה'התפכחות' שלך. ה' יחזק את עם ישראל, את נועה ואת הילדים".

ולבסוף, היו גם מי שנתנו מוסר על איך חזרה בתשובה אמורה להיראות מלכתחילה. שאלות? מצוין. מותר ורצוי לשאול, אבל צריך גם לדעת את מי לשאול, ואיך... 

 

"חזרה בתשובה כרוכה בויתור על הרבה מאוד הרגלים רעים", כותב גלעד סאבו. "למשל, מאדם שלא מקפיד בכלום פתאום להפוך לשומר נגיעה. זה לא קל. יש עבודת המידות באמצע, ואז זה הופך לטבעי וכמובן כל עוד אנחנו בשר ודם יש התמודדות עם היצר מדי יום. זה לא שאתה הופך לנטול דעת. יש פילוסופיה יהודית שלמה שנותנת תוכן לכל הבחירות האלו. ברור שיש ויתור. לא דרמטי כמו שאתה עושה אותו, אבל צריך לוותר על חלק מהיצריות כדי להתעלות, ובסופו של דבר גם אדם חילוני נורמטיבי מוותר על חלק, קטן יותר, מהיצריות שלו, כדי שיוכל להתנהל בעולם. נראה שאתה פשוט לא היית במקום טוב עבורך - היית במקום שבו זה הרגיש לך כל הזמן כמו ייסורים, סימן שלא התחברת נכון, לא עברת תהליך בונה. 

"לגבי כבוד וכסף, אני חוזר בתשובה ולא עשיתי מזה כסף ולא כבוד. אתה מדבר כאילו כל הדתיים ככה. תהיה צנוע, ותסייג שלכל הפחות במעגלים שלך זה מה שאתה הבנת. להיות דוגמה חיה ליהדות - דורש עבודה גדולה מאוד. זה שדרך מסוימת לא התאימה לך, לא אומר שהיהדות לא מתאימה לך. זה אומר שלא התחברת אליה מהמקום שלך".

"אין לי מה לכתוב לך", כתבה גם גולשת ברסלבית בשם רחלי פרקש-יפרח. "מההיכרות רבת השנים בתוך המגזר שלנו הברסלבאי הספציפי, ידענו שאתה לא בכיוון הנכון - כבר שנים. אבל חטא היוהרה קשה הוא, וככה היא הגאווה. מאחלת לך בירור עמוק ואמיתי בינך לבין עצמך, לא קבל עם ועדת פייסבוק ותלמידים. שתגיע לאמת בצורה ישרה ואמיתית, בלי בלבולים בדרך". 

לכתבות נוספות בנושא:

הרב ארז משה דורון ליובל דיין: "איך אתה מעז להפיל את הבעיות הפרטיות שלך, על הדת?"

תאוות בתחפושת של "גילוי אמת": 5 הערות על פרשת יובל דיין​

סיון רהב-מאיר על פרשת יובל דיין: "התורה לא צריכה חיזוקים מכוכבים מפורסמים"

תגיות:תגובותיובל דייןגולשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה