בריאות ותזונה

חביתה לארוחת בוקר? עדיפה לסוכרתיים

על אף ההבטחות בפרסומות כי ארוחת בוקר של דגני בוקר עם חלב היא ארוחה של אלופים, מחקר חדש מציע לסוכרתיים מסוג 2 לנסות ארוחה אחרת בבוקר

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר חדש שפורסם בעיתון החשוב American Journal of Clinical Nutrition מצא כי ארוחת בוקר עשירה בחלבון ודלת פחמימות יכולה לסייע לאיזון רמות הסוכר אצל אנשים עם סוכרת מסוג 2 לאורך כל היום.

ארוחת הבוקר הינה הארוחה ה"בעייתית" שגורמת לעלייה החדה ביותר של רמת הסוכר בדם אצל אנשים עם סוכרת מסוג 2. הסיבה לכך נובעת מתנגודת לאינסולין שבולטת בבוקר. כמו כן, הדבר שמעלה את הסוכר הוא הרכב ארוחת הבוקר המערבית האופיינית, הכוללת דגני בוקר, שיבולת שועל, טוסט ופירות, ומכילה תכולת פחמימות וקלוריות גבוהה.

במסגרת המחקר נבחנו אנשים עם סוכרת מסוג 2 עם סוכרת מאוזנת היטב בשני ימי ניסוי. ביום הראשון הם אכלו חביתה לארוחת הבוקר, וביום השני אכלו דייסת שיבולת שועל ופרי. ארוחת הצהריים והערב היו זהות בשני הימים. בדיקת רמות הסוכר בדם אצל משתתפי המחקר בוצעה באמצעות מד סוכר רציף, שמודד את רמת הסוכר בכל חמש דקות ומספק מידע על מגמות רמות הסוכר. מלבד הבדיקה האובייקטיבית, משתתפי המחקר גם דיווחו על תחושות רעב ושובע שלהם במשך היום, וכן על חשק לדברי מתיקה או למזון מתובל.

נמצא כי אכילת ארוחת בוקר עשירה בחלבון ודלת פחמימות ובקלוריות מנעה לחלוטין את העלייה החדה ברמת הסוכר בדם לאחר ארוחת הבוקר, והייתה לכך מספיק השפעה על רמות הסוכר לאורך היום ועל יציבות רמות הסוכר שנמדדו במשך 24 השעות שלאחר מכן. כמו כן, משתתפי המחקר שאכלו ארוחת בוקר דלת פחמימות ובקלוריות דיווחו כי חלה ירידה בתחושת הרעב במשך היום וכי הייתה ירידה בחשק לנשנוש מתוק. מכאן, אימוץ מתכונת זו לארוחות יכולה להיות צעד חשוב להשגת איזון טוב יותר של רמות הסוכר בדם אצל סוכרתיים, וכתוצאה מכך גם ירידה בסיכון לפתח סיבוכי סוכרת. למעשה, המחקר הראה כי אכילת מזון דל פחמימות ועם כמות חלבון גבוהה בבוקר, מהווה דרך פשוטה וטעימה למניעת עלייה חדה ברמת הסוכר בדם, לשיפור השליטה הגליקמית לאורך כל היום.

אימוץ ההרגל לאכול ארוחת בוקר דלת פחמימות ועשירה בחלבון על ידי אנשים בעלי סוכרת מסוג 2 יכול להיות דרך מעשית וקלה למנוע את העלייה החדה ברמות הסוכר בדם לאחר ארוחת בוקר, וכתוצאה מכך להפחית את הסיכון לפתח סיבוכי סוכרת. כמו כן, עבור סוכרתיים מסוג 2 מומלץ להשתמש במד סוכר רציף ללא דקירות על מנת להבין כיצד מאכלים ופעילויות שונות משפיעות על ערכי הסוכר באופן אינדיבידואלי, ולמנוע תנודות חדות ברמות הסוכר.

דינה רויטמן היא דיאטנית קלינית במרכז DMC לטיפול בסוכרת.

תגיות:בריאותסכרת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה