פורום מומחיות

איך לעזור לבתי כשגם לי יש התמודדות דומה?

מה עושים כשאין לילדה מקום לישון, למה כדאי להפחית במשקאות קלים, ואיך אעזור לילדה כשגם לי קשה?

  • כ"ב סיון התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בתנו בת ה-4 מתעקשת בכל לילה להכניס בובות רבות למיטתה. העניין נעשה מגוחך - היא ישנה מכווצת, מאחר שלא נותר מקום בשבילה... כשאנו מתנגדים ומנסים לרוקן את המיטה, גם לאחר שהיא נרדמת, היא בוכה וצועקת ומסרבת לישון. מה ניתן לעשות?

בתכם מחוברת לבובות, וכנראה מרגישה בקרבתן יותר ביטחון. כמו כן, בגיל זה מאופיינת החשיבה ב"האנשה" - ילדים נוטים לחשוב שעצמים דוממים מרגישים בדיוק כמוהם. מבחינתה, יש לה רגש לבובות, שלא יישארו ללא מנוח.

מבחינתכם, יש צדק בחששכם, מאחר שבתכם ישנה בצורה לא נוחה, המשבשת את שנתה. לכן פנו אליה בהתאם לחשיבתה. נסו להפוך את שעת השינה לאירוע לבובות. הציעו לה לבחור בכל יום בובה אחת או שתיים שאותן תלביש מידי יום בבגד שינה, ותניח אותן לישון בצורה נוחה. כך טוב לכם וטוב לה, כשהכול נעשה בהבנה ולא בהתנגדות חריפה.

(קרן אהרון, מאבחנת דידקטית, מרצה בחינוך מיוחד ובפסיכולוגיה התפתחותית)

* * *

במשפחתנו קיים הרגל של שתיית משקאות קלים לעיתים קרובות, במיוחד בשבתות. אני מעוניינת להפחית או להוציא לגמרי משקאות קלים מהתפריט ולשנות הרגל. האם המשקאות הקלים אכן אינם טובים לבריאות? איך אוכל להסביר זאת לבני משפחתי?

משקאות קלים למיניהם אכן אינם מומלצים לבריאות כלל. ההפך הוא הנכון - הם מכילים סוגים שונים של חומצות, כמו חומצה גופרתית וחומצת לימון.

משקאות קלים מכילים גם חומרים מזיקים רבים אחרים, לרבות סוכר לבן מזוקק בכמות של כחמש כפיות סוכר לכל כוס משקה.

ההבדל היחידי בין המשקאות הקלים הרגילים לבין המשקאות הקלים הדיאטטיים הוא שהאחרונים מכילים ממתיק מלאכותי במקום הסוכר, כשגם הם חומרים שאינם בריאים בפני עצמם.

רוב סוגי המשקאות הקלים מכילים גם קפאין, וחלק מהחומרים המשמשים לייצור המשקאות הקלים ידועים כמסרטנים.

כאשר שותים משקאות קלים עם המזון, הם גורמים להחמצתו ולתסיסתו במעיים. מלבד העונג שמפיקים מטעמם, אין במשקאות הקלים שום תועלת לגוף, להפך, הם אפילו מזיקים לו.

הגרוע מכל הוא לתת לילדים לשתות משקאות קלים. רק תכולת הקפאין שלהם ראויה להרתיע אותנו מכך. מעניין שרוב ההורים לא יתנו לילדיהם לשתות קפה, אבל לא יגבילו אותם בשתיית משקאות קלים. אחת הסיבות לכך שמוסיפים קופאין למשקאות הקלים היא על מנת ליצור תלות בהם, ובכך להבטיח את כיסם של היצרנים.

כדאי לנסות להימנע עד כמה שניתן ממשקאות קלים. הם מכילים קלוריות ריקות וחומרים שכה מזיקים לגופנו.

אם ממש מרגישים קושי, ניתן לעשות זאת בהדרגה, וכן לדאוג בשלב הראשון שעל כל כוס משקה קל תשתו לפחות שתי כוסות מים נקיים.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

* * *

בתי בת 5, ילדה חכמה מאוד ובוגרת לגילה. על אף שהיא חברותית ויודעת לשחק, גיליתי שבגן קשה לה להשתלב במשחק חופשי וביציאה לחצר, והיא צריכה את התיווך של הגננת. למעשה, גם אני הייתי, ועדיין, כזאת. למשל, לא אלך לאירוע אם אין לי "בת זוג" לערב, מהחשש להישאר לבד או להיות "זנב" של מישהי מסוימת. אני מרגישה שאין לי כלים לעזור לבת שלי, כי אני עצמי נגועה בדבר. אשמח לקבלת ייעוץ והכוונה.

לעיתים אנו ממהרים לשייך תכונות כאלו ואחרות של ילדינו. החכמה מאבא, החיוך מאמא, הוותרנות מסבתא והעקשנות מהשכנה...

מובן שאינני מתעלמת מהאלמנט הגנטי שמחזק בנו מידי רגע את האמונה וההשגחה, אך יחד עם זאת אני מציעה לבדוק את העניין ביחס לילדה בלבד.

את מתארת שב"ה ילדתך חכמה, בוגרת וחברותית – זכית! בעניין ההשתלבות במשחק חופשי, אני מציעה, כמו בכל תחום ועניין, לשוחח עם הגננת (צוות חינוכי) בנושא, ולראות אם הדבר חריג בהרכב ובדינמיקה של הגן, וכן האם נעשו ניסיונות ללמידה ולהתנסות בהשתלבות במשחק חופשי.

לאחר שיחה עם הגננת, הפרספקטיבה שלך תהיה יותר מזוקקת, ותוכלי לקבל אינדיקציה באשר לדרכי הפעולה: להזמין חברות לבית ולאפשר משחק חופשי, לרשום לחוג שמפתח מיומנויות חברתיות ואינטראקציה, טיפול רגשי / תרפיה במידת הצורך, ועוד.

אני מבינה לליבך, שאינך חפצה שביתך תחווה חוויות של "זנב", אך בס"ד, עם תפילות של אמא והשתדלות נכונה, היא תהיה ראש לאריות.

(יוכי דנחי, יועצת חינוכית ותומכת רגשית לגננות ולאמהות)

תגיות:פורום מומחיותהתמודדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה