דתות

האם יהדות מבוססת על גזע? חלק א’

אנו בני העם הנבחר - אך אין אפילו שמץ של 'גזענות' באמירה הזו!

  • כ"ב סיון התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אור שואל:

אני יודע שהיהדות עוברת מהאם לילדים, אך האם זה אומר שהיהדות מבוססת על גזע? אני שואל זאת מפני שיש לי חברים רחוקים שמתקשים באמירה שאנו בני העם הנבחר".

* * *

שלום אור ותודה על שאלתך,

מה שתיארת הנו טעות נפוצה, היהדות אינה מבוססת על גזע.

גזע, בהגדרתו, לא ניתן לשינוי. שתי הדוגמאות ההיסטוריות המפורסמות ביותר לגזענות מגיעות מארה"ב, בתקופה בה העבידו האמריקאים את השחורים בפרך, וראו בהם גזע נחות שלא ראוי למעמד אנושי, ובגרמניה הנאצית, כאשר הנאצים ימ"ש רדפו אחרי כל היהודים בעולם במטרה להשמידם, כי ראו בהם "גזע טפילי" לפי תורת הגזע שהמציאו.

גזענות טוענת לעליונות מולדת שאינה תלויה כלל בבחירה החופשית של האדם, באמונה או במעשים שלו. לכן אדם שחור-עור, לא היה מתקבל לעולם ללימודים בתיכון ללבנים בארה"ב בעבר, ללא קשר לרמת כשרונותיו.

יהודי בגרמניה הנאצית לעולם לא היה מתקבל לתיכון גרמני, גם אם היה מוכן לקבל על עצמו את השפה והתרבות הגרמנית.

תנועת ההשכלה הובילה התבוללות המונית של יהודים בגרמניה, אשר עקרו מעליהם כל סימן וזכר ליהדותם, משפחות שלמות בחרו לדבר אך ורק גרמנית, להתלבש כגרמנים ולהתחתן עם גרמנים וגרמניות.  למרות זאת הנאצים חקרו באילני יוחסין אחרי יהדותם עד ארבעה דורות לאחור! אנשים שגדלו על התרבות ה"ארית" כל ימי חייהם, גילו לפתע שאחד מסבותיהם היה יהודי מתבולל, והובלו יחד עם אחיהם למשחטות. יהודי לא יכל להמיר לגזע הגרמני לשיטתם, כשם שאדם שחור-עור לא יכל להמיר לגזע הלבן באמריקה לשיטתם.

זו אפוא ההגדרה של גזענות, שהיא תלויה בגזע, לא בדעה או התנהגות הניתנים לבחירה ושינוי.

מכאן תבין מדוע היהדות אינה מבוססת על גזע. כל אדם בכדור הארץ רשאי להיות יהודי, אם רק יבחר לשנות את מעשיו ויקיים את מצוות תורתנו.

נכון שהיהדות מועברת מאם לילדיה, אך כך היא גם עוברת מגיורת לילדיה. הרי גויים שבחרו להתגייר - כל בניהם ובנותיהם הנולדים מהם יהיו יהודים לכל הדורות הבאים, מעתה ועד עולם! נמצאת למד שההתחייבות במסורת היהודית היא שנותנת לבני בריתנו, וכל המצטרפים אליה, את הרוחניות הגבוהה משמים לקיים את תורת ה' - הנשמה היהודית.

נשמה גבוהה זו ניתנת לכל אדם החפץ בה, בין אם נולד אירופאי או ישמעאלי, אפריקאי או הודי, אסייתי או אוסטרלי, אסקימואי או יליד אמריקאי. היא שמגדירה את זהותנו כיהודים אשר התחייבו בברית אבותם בהר-סיני, והיא פתוחה לכל אדם המקבל על עצמו התחייבות זו.

כל יהודי שמבין יסוד זה, איננו 'מתבייש' לומר שהוא בן לעם הנבחר, כי הוא מבין שזו אמירה מעשית ולא אמירה גזענית. לשם כך צריך להזכיר בכל הזדמנות שעולה שאלה זו, שכל אדם רשאי להצטרף לעם הנבחר ולקבל את נשמתו הגבוהה של הישראל כאשר יתחייב לקיים תורה ומצוות. כגודל התפקיד כך גודל הקדושה.

דברים אלה אינם בגדר סברה ופלפול, אלא יסוד פשוט ומפורסם באמונת ישראל לדורותיה.

כדי להוכיח יסוד חשוב זה, הבה נעיין בראשית ישראל.

האומה היהודית הנה, כידוע, צאצאי אברהם יצחק ויעקב, בזכותם זכינו בארץ האבות וברית התורה. אך מדוע נבחרו האבות מתחילה?

הקב"ה לא בחר באברהם אבינו מפני שהיה נצר למשפחה מיוחסת, אלא מפני שהיה הצדיק הגדול ביותר שחיפש אחר האמת והאמין בו בדבקות. יצחק נבחר להמשיך את דרך אבותינו מפני שהיה נאמן לה; מאותה סיבה נבחר יעקב ולא עשיו - למרות שהיו שניהם בניו של יצחק. עשיו בחר בחיי העולם הזה, בעוד יעקב בחר בחיי אמונה ולימוד: "איש תם יושב אוהלים" (בראשית כה, כז). ומה היה? יעקב הצדיק זכה בבכורה למרות שלא נולד בכור! מראשיתנו, לימדה התורה שה' בוחר ביראיו, לא בשם גזע או ייחוס בלידתם.

יעקב קיבל את השם "ישראל", על שמו נקראו בניו בשם "בני ישראל". הם נבחרו מפני שהחזיקו באמונת האבות:

"רבי הונא בשם בר קפרא אמר, בזכות ארבעה דברים נגאלו ישראל ממצרים: שלא שינו את שמם, ולא שינו את לשונם, ולא אמרו לשון הרע, ולא נמצא בהן אחד פרוץ בערווה. לא שינו את שמם, ראובן ושמעון נחתין, ראובן ושמעון סלקין, ולא היו קורין לראובן רופוס, ולשמעון לא היו קורין לוליני, וליוסף לסטים, ולבנימן אלכסנדרא"  (שיר השירים רבה פד).

בני ישראל זכו לקבל את התורה בזכות דבקותם באמונת אבותינו ומסירותם לה': "ויקח ספר הברית ויקרא באוזני העם, ויאמרו: כל אשר דיבר ה' נעשה ונשמע" (שמות כד, ז).

אף עם אחר בעולם לא היה מוכן להתמסר לאמונה בייחוד ה' ולקבל על עצמו עול תורה ומצוות. זכות זו ניתנה לנו, ולפי פשט הפסוקים, גם היתה יכולה להאבד מאתנו בעקבות חטא העגל - אלמלא עשו תשובה וזכו לרחמים בזכות משה. אך לאחר שה' כרת עמנו ברית עולם, הובטחה נצחיות העם הנבחר בכל מצב: "לא מאסתים ולא געלתים לכלותם להפר בריתי אתם, כי אני ה' אלוקיהם" (ויקרא כו, מד). ה' בחר בעמו בזכות לבם הטוב וצדיקי הדור, ולכן הבטיח להם ולכל המצטרפים אליהם - ברית עולם.

בעזרת השם נרחיב ביסוד חשוב זה בכתבות הבאות.

תגיות:גזענותיהדותדתות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה