היסטוריה וארכיאולוגיה

מגדל תצפית מימי חזקיהו מלך יהודה נחשף בבסיס צנחנים בדרום הארץ

בחפירה הארכיאולוגית שערכה רשות העתיקות השתתפו חיילי חטיבת הצנחנים. להערכת החוקרים, המגדל היה חלק ממערך ההגנה ומתפיסת הביטחון השוטף בעת חירום של ממלכת יהודה: "מיקומו האסטרטגי שימש כנקודת תצפית והתראה אל מול האויב הפלישתי"

שרידיו של מגדל התצפית העתיק (צילום: רשות העתיקות)שרידיו של מגדל התצפית העתיק (צילום: רשות העתיקות)
אא

מגדל תצפית מימי ממלכת יהודה נחשף לאחרונה בחפירות ארכיאולוגיות שערכה רשות העתיקות בבסיס צנחנים בדרום הארץ. החפירה, בה נטלו חלק חיילי חטיבת הצנחנים, התבצעה במסגרת מיזם "צבא ההגנה לטבע – מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", אותו מוביל חיל הטכנולוגיה והאחזקה בצה"ל, תוך שיתוף פעולה עם משרד הביטחון, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות.

המגדל, שמידותיו בעת העתיקה מוערכות ב- 3.5 על 5 מטרים, מתוארך למאה ה- 8 לפני הספירה, ימי שלטונו של המלך חזקיהו. הוא הוקם בנקודה גיאוגרפית גבוהה, ובכך איפשר תצפית אל הרי חברון, שפלת יהודה ועוטף אשקלון. המגדל נבנה מאבנים גדולות במיוחד, שחלקן מגיע למשקל של כ- 8 טון, והשתמר לגובה של כ- 2 מטרים.

להערכת החוקרים, המגדל היה חלק ממערך ההגנה ומתפיסת הביטחון השוטף בעת חירום של ממלכת יהודה. "מיקומו האסטרטגי של המגדל שימש כנקודת תצפית והתראה אל מול האויב הפלישתי, שאחת מהערים שלו הייתה אשקלון", אומרים ולדיק ליפשיץ וסער גנור, שניהלו את החפירה באתר מטעם רשות העתיקות. "בימי הבית הראשון, ממלכת יהודה בנתה מערך מגדלים ומצודות שהיוו נקודות קשר, התראה ואיתות כדרך להעברת מסרים ומודיעין שדה. מגדל זה הוא אחת מנקודות התצפית שקישרו בין הערים הגדולות בסביבה, אשר שכנו באתרים בית מרסים (מרשם), תל עיטון ותל לכיש. לצורך העברת המסרים, השתמשו בעת העתיקה בהשאת משואות עשן ביום ובמשואות אש בלילה. ייתכן שמגדל התצפית שנחשף עתה הוא אחד ממגדלי השאת המשואות".

(קרדיט סרטון: רשות העתיקות)

להערכת החוקרים, הפעילות במגדל העתיק, שקיומו נחשף בשטח הבסיס הצבאי, נפסקה ערב מסעו של סנחריב מלך אשור ליהודה, בשנת 701 לפני הספירה. מהחפירות הארכיאולוגיות התברר כי פתח המגדל נסתם, והכוח שהוצב בו התכנס, כנראה, לאחת מהערים הבצורות הסמוכות.

על פי העדויות המקראיות והממצא הארכיאולוגי בשטח, מסעו של סנחריב הותיר חורבן אדיר ביהודה, שכלל הרס מוחלט של 46 ערים וכ- 2000 כפרים וחוות. 

גיא סלעי, מנהל מיזם "צבא ההגנה לטבע", תיאר את החפירות הארכיאולוגיות בבסיס, בהן השתתפו כ- 150 טירונים ומפקדים מחטיבת הצנחנים, כולל טירוני הסיירות, בפעילות שנמשכה מספר חודשים. הוא ציין כי המיזם, שהחל בשנת 2014, הוקם במטרה להוביל מפקדים וחיילים לאחריות ומעורבות פעילה לשמירה על ערכי הטבע, הנוף והמורשת שבסביבתם. ההתחלה הייתה צנועה – עם 8 פרויקטים – אך כיום פועלים במסגרת המיזם כ- 60 מוקדי עשייה בכל הארץ. "לשמחתנו, בכל אחד מהפרויקטים נוצרת ערבות הדדית לחיזוק הקשר שבין החיילים לסביבתם. צה"ל הוא נקודת מפגש ייחודית לאנשים מכל קצוות הארץ, שבאמצעות הפעילויות הסביבתיות נוצרת בהם זיקה חזקה יותר לשמירת הטבע והמורשת הישראלית", אמר סלעי.

סגן-משנה רועי אופיר, מפקד צוות טירונים בגדס"ר צנחנים, סיפר: "החפירה הארכיאולוגית הייתה שבירת שגרה מבחינתי. ראיתי את החיילים נהנים מעבודת כפיים שיש לה ערך מוסף. זו הפעם הראשונה שהשתתפתי בחפירות. החיבור לאדמה, והעובדה שהיו שם לוחמים יהודיים בעבר, גרמו לי לתחושת שליחות".

שרידיו של מגדל התצפית העתיק (צילום: רשות העתיקות)שרידיו של מגדל התצפית העתיק (צילום: רשות העתיקות)

תגיות:רשות העתיקותמגדל תצפיתממלכת יהודה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה