חדשות בארץ

בעקבות התאונה: מפקד חיל האוויר הורה לקרקע את מטוסי ההרקולסים

ועדת החקירה להידרדרות מטוס ה"קרנף" בבסיס נבטים איתרה ליקויים באחזקת המטוסים על ידי התעשייה האווירית. מפקד חיל האוויר, אלוף עמירם נורקין, הורה לקרקע את מערך מטוסי ה"קרנף" וה"ראם" מטיסות אימונים. התעשייה האווירית: "נעשה כל שיידרש על מנת לתקן את הליקויים"

מטוס הרקולס של חיל האוויר, תמונת ארכיון (צילום: משה שי, פלאש 90)מטוס הרקולס של חיל האוויר, תמונת ארכיון (צילום: משה שי, פלאש 90)
אא

ממצאי ועדת החקירה, שהוקמה בעקבות הידרדרות מטוס ה"קרנף" (הרקולס) בסוף חודש ינואר, הוצגו אתמול (רביעי) למפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין. לאור הממצאים, ובעקבות המלצת ראש להק הציוד, תת-אלוף שמעון צנציפר, הורה נורקין לקרקע את מערך מטוסי ה"קרנף" וה"ראם" – המתוחזקים על ידי התעשייה האווירית – מטיסות אימונים. כמו כן, הוא הנחה את ראש להק הציוד לגבש באופן מיידי – בשיתוף עם התעשייה האווירית – תוכנית לטיפול בליקויים שאותרו.

הידרדרות מטוס ה"קרנף" התרחשה במהלך טיפול שגרתי שערכו אנשי התעשייה האווירית בבסיס נבטים בדרום הארץ. המטוס, שהיה במהלך הרצת מנועים, הידרדר למרחק של כ- 100 מטרים ונפל לתעלה סמוכה. בחסדי שמיים, התקרית החמורה הסתיימה בשני פצועים קל בלבד. התחקיר המקיף של האירוע נוהל בחמשת החודשים האחרונים על ידי צוות מומחים בהובלת סגן-אלוף (מיל') ג'. בתחקיר השתתף גם חוקר תאונות מטעם התעשייה האווירית.

במסגרת חוזה בין חיל האוויר לתעשייה האווירית, עובדי התעשייה האווירית אחראים על אחזקת מטוסי תובלה כבדה, ובכלל זה מטפלים בתקלות ובהרצת מנועים. על פי החוזה, הם נדרשים לתחזק את המטוסים על פי הוראות היצרן ומדיניות המערך הטכני של חיל האוויר.

מהתחקיר עולה כי התאונה נגרמה בשל ביצוע הרצת מנועים עם לחץ חלקי במערכת הבלימה של המטוס, ובשל תפעול שגוי של פעולות החירום שהובילו לחוסר הצלחה בבלימת המטוס. בנוסף, תהליכי הבקרה והבטחת האיכות של התעשייה האווירית לקו בחסר ולא זיהו את החריגות מההוראות והסטנדרטים של חיל האוויר להם היא מחויבת.

לאחר שהתחקיר הוצג בפניו, סיכם האלוף נורקין כי לתפיסתו ניתן למנוע כל תאונה. לדבריו, מתוך החקירה עלה כי מקורם של הגורמים הישירים לתאונה הינו תפעול שגוי של אנשי האחזקה. הוא הוסיף כי תרבות האחזקה ורמת הבקרה של התעשייה האווירית, כפי שהשתקפו בדוח החקירה, מצויות מתחת לרף הנדרש.

מדובר צה"ל נמסר כי בעקבות ועדת החקירה, ערך חיל האוויר בשבוע שעבר ביקורת למערך האחזקה של התעשייה האווירית בבסיס חיל האוויר בדרום הארץ. מהביקורת עלה כי הרמה המקצועית אינה מספקת, וכי נהלי חיל האוויר להם מחויבת התעשייה האווירית על פי החוזה אינם מתבצעים. כמו כן, לא נעשית עבודה על פי ספרות ונהלים כתובים, וישנם פערים בניהול כלים, ציוד וחומרים של התעשייה האווירית.

בתגובה לתוצאות התחקיר, נמסר מהתעשייה האווירית כי מזה עשרות שנים היא מספקת שירותים לשביעות רצונו של משרד הביטחון: "החברה הייתה שותפה מלאה לתחקיר ושיתפה פעולה באופן מלא. התעשייה האווירית עושה ותעשה כל שיידרש על מנת לתקן את הליקויים ולהמשיך לשרת את מערכת הביטחון לשביעות רצונה כפי שנעשה מאז קום המדינה".

תגיות:חיל האווירתאונהעמירם נורקין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה