היסטוריה

היום בהיסטוריה: כוח צה"ל מטביע את אלטלנה

היום, ט"ו בסיון, לפני 71 שנה, הטביע פגז של צה"ל את אוניית "אלטלנה" של האצ"ל

אא

בקיץ של שנת 1947 רכש האצ"ל את הספינה "אלטלנה". ביוני 1948, במהלך ההפוגה הראשונה במלחמת העצמאות, ומספר שבועות לאחר שהאצ"ל הסכים להתפרק ולהשתלב בצה"ל, הגיעה אלטלנה לחופי ישראל, כשהיא נושאת עליה ציוד צבאי וציוד רפואי רב, וכמובן – גם כ-940 עולים.

אך בטרם הגיעה הספינה לישראל, כבר נוצרו חילוקי דעות בין הנציגים של ממשלת ישראל לבין הנהגת האצ"ל, שבראשותו עמד מנחם בגין. האצ"ל דרש ש-20% מן הציוד הצבאי שעל האנייה יועבר לידיהן של יחידות האצ"ל שלחמו במסגרת צבא ההגנה לישראל, כמו גם ליחידות האצ"ל שבמרחב ירושלים, ששמרו על עצמאותן. לעומתם, דרשו נציגי הממשלה שצה"ל יקבל את כל הציוד, ורק לאחר מכן יחליט כיצד לחלקו. בנוסף, פירוק הנשק מן האנייה הווה הפרה של תנאי ההפוגה במלחמה.

כאשר הגיעה אלטלנה לחופי ישראל, החל האצ"ל להוריד את העולים ולפרוק מהאנייה את הציוד הצבאי. הממשלה ראתה בכך איום על ריבונותה, ורכזה במקום כוח צבאי, על מנת להרתיע את אנשי האצ"ל. בי"ד בסיון החלו חילופי אש בין צה"ל לבין אנשי האצ"ל, ונעשו ניסיונות נוספים להגיע להסכמה בין האצ"ל לבין הממשלה – אך ללא הועיל, ובט"ו בסיון בשעות הצהריים נורה פגז ארטילריה של צה"ל, שפגע באנייה והטביע אותה. 16 אנשי אצ"ל נהרגו.

לאירוע הקשה היו גם תוצאות חיוביות. האצ"ל עשה מאמצים רבים למנוע מלחמת אחים כתוצאה מהאירוע, והפרשה העלתה דיון בנושאים כמו הנחיצות של צבא מאוחד והחשיבות של מניעת מצב של מלחמת אחים.

תגיות:היסטוריהצה"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה