חדשות בארץ

שליח ארה"ב למזרח התיכון מצטרף לדברי השגריר: תומך בזכותה של ישראל לסיפוח שטחים

בעוד סערת התבטאותו של השגריר האמריקני בישראל על זכותה של ישראל לספח חלקים מהגדה לא שכחה, מצטרף שליח הממשל לדבריו, ובכך מאשר את הערכות כי במידה והמשא ומתן ייתקל במבוי סתום – וושינגטון תשתוק לנוכח סיפוח שכזה

גרינבלט בביקורו בגדה (צילום: דוד אזגורי, שגרירות ארה"ב בתל אביב)גרינבלט בביקורו בגדה (צילום: דוד אזגורי, שגרירות ארה"ב בתל אביב)
אא

בוושינגטון נערכים ליום שאחרי כישלון תכנית השלום? במהלך הוועידה השנתית של הג'רוזלם פוסט שנערך היום (ראשון) בניו יורק, הצהיר שליח ארה"ב למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, כי הוא "תומך ברוח הדברים" של דייוויד פרידמן, השגריר האמריקני בירושלים, ובכך אישר את הדיווח כי הממשל האמריקני צפוי לאפשר לישראל לספח לפחות חלקים מיהודה ושומרון. לטענתו, "הסגנון של הפלסטינים הוא להסביר מה הם רוצים, ואם זה לא מגיע אז הם מודיעים שהם מתנגדים". גרינבלט הוסיף כי הממשל צפוי לפרסם את תכנית השלום שלו עד לאחר הבחירות "אולי ל-6 בנובמבר", אך הבהיר כי ההחלטה הסופית על כך תתקבל אחרי הוועידה הכלכלית בבחריין, שתערך בסוף החודש.

בדבריו, שנאמרו בוועידה השנתית של הג'רוזלם פוסט בניו יורק, התייחס גרינבלט באשר לדיווחים אודות תזמון פרסום התכנית, זאת על רקע כישלונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להרכיב קואליציה, ובכך עיכב את פרסום עסקת המאה. כך, שבעוד שיממה לאחר ההכרזה על הליכה לבחירות חוזרות הודיע הבית הלבן כי זה  לא עשוי להשפיע על  תזמון הפרסום, היום הסביר שליח הממשל למזרח התיכון כי "ההיגיון הוא שאם נחכה עד שממשלה חדשה תקום זה יהיה בשישה בנובמבר". הוא הוסיף כי "כרגע אנחנו מרוכזים בבחריין".

במענה לשאלה האם הקמפיין של 2020 לבחירות לנשיאות ארצות הברית עשוי להוות השפעה על פרסום עסקת המאה, השיב כי "הנשיא טראמפ יכול לעשות הרבה דברים במקביל. אנחנו לא חושבים שמסע בחירות יעצור את ההישגים בדבר שאנחנו רוצים לקדם".

בדבריו, תקף גרינבלט בחריפות את סעיב עריקאת, האחראי על ניהול המשא ומתן הפלסטיני עם ישראל ב-20 השנים האחרונות, המכהן גם כמזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, כי הוא ואחרים "מעוותים את המסר שלנו. הם אומרים שמדובר בניסיון 'לקנות' את הפלסטינים. זה ממש לא נכון. אנחנו מבינים שאין שום חזון כלכלי שיוכל לעבוד בלי תכניות שלום, וכך גם להיפך. הם עובדים יד ביד. אנחנו מתחילים עם התוכנית הכלכלית אבל זה ממש לא יסתכם בכך".

לדבריו, "ההנהגה הפלסטינית לא מצליחה לבטא כמו שצריך את מה שהם רוצים ולא מסוגלים להתקדם מעבר לכך. העם הפלסטיני מאוד מתוסכל מההנהגה הנוכחית. בשיחות שאני מקיים כל הזמן עם גורמים שלא חלק מההנהגה אומרים לי שהם מאוד שמחים מפעולות הנשיא טראמפ. רוב ניכר בקרב העם הפלסטיני רוצה שינוי. אנחנו לא מחפשים שינוי הנהגה ולא מתערבים בפוליטיקה הפנימית - אבל לעם מגיע לראות את פרטי התוכנית, גם לעם בישראל".

בהתייחס לבניית התכנית, אמר: "עשינו עבודה יוצאת דופן במשך שנתיים ורבע כדי לא לחשוף שום פרט. אם נחשוף פרט מסוים שמישהו מתנגד לו, אותו גורם ישתמש בזה כדי להיאבק בנו ולטרפד את התוכנית. שמירת העמימות סביב פרטי התוכנית מגבירה את הסיכויים להצלחתה".

השליח המיוחד של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הבהיר כי הנשיא "מעורב לחלוטין" בפרטי התכנית. "תדרכנו כמה פעמים. ואנחנו מתדרכים אותו בכל מה שצריך וכמובן שלא מפרסמים משהו שלא מקבל את אישורו".

בהמשך לתמיכתו בדבריו של פרידמן שהצהיר על זכותה של ישראל לספח חלקים מהגדה המערבית, וכן על הוויתורים שיידרשו ממנה, ככל הנראה, אמר: "אני לא חושב שכל צד יצטרך להתפשר בשביל שנוכל לחתום על העסקה. ישראל מדינה דמוקרטית והיא תצטרך להחליט בכוחות עצמה. לא נכפה שום דבר על אף אחד. זה הגיוני רק אם שני הצדדים יסכימו לפשרות. יש לי אמון בדמוקרטיה הישראלית. תודה לאל. אני חושב ששום הישג לא יכול לקרות בלי הרבה תמרונים משני הצדדים".

לאחר דבריו של מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, כי הוא נערך לאפשרות ריאלית שהתכנית תקרוס – כמו שכל תכניות השלום האמריקניות ושלא, קרסו לבסוף, אמר גרינבלט כי הוא "חושב על זה הרבה. אני חושב שכישלון יביא לכך שסוגיית הפתרון תיכנס לארון במשך זמן רב. לגבי הצד הישראלי, אני חושב שרבים סקפטיים אבל סומכים על ממשל טראמפ בנכונות לפתור את המשבר".

תגיות:ג'ייסון גרינבלטדייוויד פרידמןיהודה ושומרוןפלסטיניםעסקת המאהדונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה