חדשות בעולם

ראש בראש מול וושינגטון: חרף גירוש הטייסים, טורקיה לא תבטל את הרכש מרוסיה

למרות החשש מסנקציות אמריקניות שעשויות לפגוע בחברותה בארגון ברית נאט"ו, באנקרה החליטו ללכת עד הסוף ולרכוש את מערכת ההגנה האווירית שכה מפחידה את וושינגטון. הבהירו כי חרף סילוקם מתכנית האימונים של ה- ה-F-35, הם לא מתכוונים לסגת מהעסקה עם מוסקבה

ה-F-35 האמריקני (צילום: שאטרסטוק)ה-F-35 האמריקני (צילום: שאטרסטוק)
אא

בהתייחסות ראשונה להודעת ארצות הברית על הפסקת האימונים עם טורקיה, שר החוץ הטורקי, מלבוט צ'בושולו, הבהיר היום (חמישי) כי לחצי הממשל האמריקני לא ישפיעו על החלטתה שלא לסגת מרכישת טילי S-400 מרוסיה. "טורקיה לא תחזור בה מהחלטותיה עם מכתבים כאלה. טורקיה קנתה S-400, והמערכת הזו הולכת להישלח לטורקיה ולהיות מוצבת בה". לדבריו הצטרף מאוחר יותר גם שר ההגנה הטורקי, הולאוזי אקר, שהוסיף כי  לחציה של ארצות הברית "אינם תואמים את רוח נאט"ו".

"טורקיה מכינה את התגובה הראויה בימים הקרובים", הוסיף שר ההגנה. במגעים אחרונים בניסיון למנוע את הרכש, מחר צפויים אקר, יחד עם מקבילו האמריקני, פטריק שנאהן, לשוחח בטלפון, ולאחריו ייוועדו עם שרי ההגנה של מדינות ברית נאט"ו.

הצהרות בכירי הממשלה באנקרה מגיעות בעקבות הודעת הממשל האמריקני בסוף השבוע כי החל מ-31 ביולי, ארצות הברית תפסיק עוד השבוע לספק הכשרה לטייסים הטורקים על מטוסי F-35. לנוכח העובדה כי להודעה זו משמעות רבה על יחסיה, המתוחים גם כך, של ארצות הברית וטורקיה, שר ההגנה בפועל של ארה"ב, פטריק שנהאהן, הבהיר במכתב ששיגר למקבילו הטורקי, הולוסי אקאר, כי הטייסים שכבר נמצאים בארה"ב יוכלו להישאר עד סוף יולי, במטרה להרוויח לטורקים עוד זמן לשקול את הרכישה.

"משרד ההגנה מודע לכך שטייסים טורקים לא טסים בבסיס חיל האוויר לוק", אמר לוטננט קולונל מיק אנדרוז, דובר הפנטגון, לסוכנות הידיעות רויטרס. "אם אין שינוי במדיניות הטורקית, נמשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם בעלת בריתנו טורקיה בסיום תכנית ה- F-35".

כזכור, העימות בין טורקיה לארצות הברית החלה על רקע רכישת מערכת ההגנה האווירית של רוסיה, ה-S400, שלטענת ארצות הברית וארגון נאט"ו, עשוי לסכן את  מטוסי ה-F-35 האמריקניים, שגם אותם רכשה טורקיה, בכך שהמערכת הרוסית תחשוף את פעילותו של המטוס המתקדם. בניסיון לעצור את הרכש, סילק הפנטגון את הטורקים מתכנית F-35. לנוכח הסכנה הרבה למטוסיו, גם הקונגרס האמריקני ניסה מצדו להפעיל לחץ על אנקרה כאשר ביום שני אימץ בית הנבחרים החלטה המגנה את רכישת המערכת הרוסית של טורקיה, וקרא לממשל להטיל עליה סנקציות – צעד שעשוי להזיק לחברותה בנאט"ו וכן לכלכלתה הרעועה.

תגיות:ארצות הבריתטורקיהF-35

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה