השבת שלי

"הרגשתי שנחתתי בכוכב אחר, עם אנרגיות מדהימות שלא הכרתי" : השבת של הרבנית חגית אמאייב

על ריח החמין אליו התמכרה כבר בילדותה, השבת הראשונה שהפנטה אותה באנרגיות מדהימות, והשולחן התוסס והשמח בביתה כיום: הרבנית חגית אמאייב על השבת שלה

הרבנית חגית אמאייבהרבנית חגית אמאייב
אא

מהי שבת בשבילך?

"מעין עולם הבא. כמי שחוותה את השבת משני צדדיה, הדתי והחילוני, כיום זה לא נראה לי אפשרי לחיות בלעדיה. החיים הם כל כך אינטנסיביים ושוחקים, שאפילו אם נשים את הצד ההלכתי בצד, חייבים את היום הזה כדי לנוח. מעבר לכך, אנו זקוקים לשבת מכל הבחינות - משפחתית, נפשית ונשמתית, כשברמת הנשמה נוצר חיבור עמוק מאד של אדם לעצמו, רק כאשר הוא עוצר את העולם ופשוט מתיישב ונח. בתקופה בה לא שמרתי מצוות, הייתה יציאה למסיבות של ליל שישי והיה ים בשבת בבוקר, אך התחושה הנפשית הייתה של מרוץ בלתי נגמר, בו אפילו לא ידעתי אחרי מה אני רצה, מכיוון ששום דבר לא באמת מילא אותי. לעומת זאת, כיום מדובר בזמן יקר כל כך של משפחתיות והתחברות, בלי שום מסיחי דעת, זמן שיש בו רק אותנו מול עצמנו ומול בני הבית".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת, ומה זה כולל?

"אנחנו מתחילים ביום חמישי עם התארגנות וניקיונות, ומשתדלים ששולחן השבת יהיה ערוך כבר בחמישי בצהריים. יש עניין גדול להכין את השבת מבעוד מועד, כמו שאת ההכנות לקראת בואו של מלך עושים זמן רב מראש. את עיקר הבישולים אני משאירה לשישי, והילדים עוזרים ומכינים יחד איתי. לפני שבת יש אצלנו בבית תחושה של התרגשות, ואני מרגישה אותה גם אצל הילדים. זוהי שעה של חגיגה, מכיוון שאנחנו מאד אוהבים את השבת ומחכים לה. יחד עם זאת, אנחנו שומרים על זהירות גדולה מפני היצר הרע הקיים בזמן הזה, עובדים חזק יותר על המידות דווקא אז, ומודעים לפוטנציאל הנפיץ שיכול להיות באותן שעות. כאשר נכנסת השבת, אני מדליקה הרבה נרות, לעילוי נשמת צדיקים שונים ועבור בני הבית, ובעלי קורא לזה 'מדורת רבי שמעון'. אחרי ההדלקה, תמיד יוצאת לי מעומק הלב אנחת רווחה, ואני אומרת 'הוי שבת, כמה טוב שבאת'".

תארי את התפריט השבתי שלכם

"חוץ מחמין של שבת, אין לי תפריט קבוע. אני לא אוהבת לאכול את אותו אוכל בטווח של חודש-חודשיים, ולכן הדברים הם מאד מגוונים. אני גם לא עובדת עם מתכונים, אלא שמה את מה שנראה לי באותו רגע, ובדרך כלל האוכל אצלנו מתובל מאד, על אף שאני אשכנזיה".

"לגבי החמין, אני זוכרת כילדה שלא היה אצלנו בבית שולחן שבת, אבל היו להורים שלי חברים קרובים שכן שמרו שבת, ומידי פעם היה יוצא לי להגיע אליהם בשבת בבוקר. בכל פעם שהייתי פותחת את דלת ביתם, הריח של החמין שלהם היה נכנס לי ללב, וכמובן שרציתי שגם לנו יהיה כזה חמין בשבת, אך הדבר לא קרה. אני זוכרת איך אהבתי להגיע לבית שלהם רק בשביל זה, וכשחזרתי בתשובה ריח החמין שהכנתי ריגש אותי מאד. מאז, גם בשבתות קיץ חמות, בהן בעלי מציע שנכין משהו אחר, על החמין אני לא מוותרת".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"מהמם, שולחן של משפחה ברוכת ילדים, תוסס, חי ושמח, ולמי שמצפה לאיזושהי מציאות פסטורלית, בה כולם יושבים יפה ומקשיבים בשקט, זהו לא המצב. בזמן הזה אנחנו מדברים עם הילדים, שואלים שאלות, וגם מאד אוהבים לשיר, במיוחד שירים הקשורים לרבי שמעון בר יוחאי. כמובן שיש גם שבתות בהן העייפות יותר מורגשת, ואז צריכים לזרום לפי הכוחות. במידה ויש רעננות, אנחנו מוסיפים שירי שבת ופרשת שבוע, ולעומת זאת, אם רואים נפשות עייפות, אז הדברים יהיו תמציתיים יותר. בסעודה שלישית, שהיא סעודת משיח, ובה יש יותר עניין לשיר שירים, אנחנו אוהבים לשיר הרבה שירי כיסופים, ומשתדלים לא לוותר על כך.

"בנוסף, הרבה מהשבתות שלנו הן עם אורחים, ואנחנו שמחים מאד לארח. כבר ביום רביעי הילדים שואלים מי מגיע אלינו השבוע, ואם אין אף אחד - אפשר לראות את האכזבה על פניהם. בתקופות עמוסות אנחנו יודעים לפרגן לעצמנו שבתות משפחתיות בלבד, אבל מעבר לכך, כולנו מאד אוהבים כשמגיעים בני משפחה, חברים, או אורחים שונים שעדיין לא חוו את טעם השבת. כפי שאנו נהנים מהאנרגיות הטובות שיש ביום הזה, משמח אותנו לתת לעוד אנשים את החוויה המיוחדת הזו.

החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"הכל, אני מאוהבת בשבת ממש. היא משוש הנפש שלי, ואני מרגישה שיש בה אנרגיה מנקה ומטהרת. עבורי, כשאומרים 'מתנה טובה יש לי בבית גנזי', זה לא סתם, אלא תחושה אמתית ממש. ברגע שנכנסת השבת, ההרגשה היא שכל העולם עוצר מלכת, וזוהי מציאות אחרת, ממש מעין עולם הבא".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"מבחינתי, אווירה של שלום בבית, היא זו שגורמת לכולם לאהוב את השבת. באופן הזה, הילדים רוצים באופן טבעי את חברת המשפחה וההורים, ונהנים להיות יחד בכיף ובשמחה. בכלל, מבחינת האינטראקציה המשפחתית, שבת היא זמן שמשקף לנו את העבודה שעשינו במשך השבוע. אם במהלך כל השבוע עובדים על אווירה טובה בבית, ועל כך שנהיה במקום נכון מול עצמנו ומול הילדים, אז כשמגיע השקט של שבת, מרגישים את התהליך הבריא שעברנו. לעומת זאת, אם אנחנו לא במקום של התבוננות, התחברות ועבודת המידות, האינטראקציה השבתית תשקף לנו את הדרוש תיקון".

שבת בלתי נשכחת

"האמת היא שכל שבת עבורי היא חגיגה, אבל זכורה לי במיוחד השבת הראשונה שחוויתי, בסמינר אליו שלחו אותי אחי ואשתו לנופש. גם הרב זמיר כהן היה שם, וזכיתי לדבר אתו. זו הייתה הפעם הראשונה בחיי בה ישבתי לשולחן שבת, עם אווירה שבתית, ומרוב התרגשות, התלהבות והתאהבות, בכיתי רוב הזמן. אני זוכרת איך אחרי הסעודה הסתכלתי סביבי ולא האמנתי למראה עיני. זה היה כאילו פתאום נחתתי בכוכב אחר, עם אנרגיות מדהימות שלא הכרתי מעולם. כמי שהגיעה מהבוהמה התל אביבית, מעיר ללא הפסקה, הייתי פשוט בהלם. לפני כן, הייתה לי דעה שלילית כל כך על הדת, ופתאום חוויתי אווירה מיוחדת, מאור פנים ויחס חם, שממש הפנטו אותי. מרגע שגיליתי את האמת הזו, הייתי לגמרי שם, ודרך אותו סמינר התחלתי לצעוד בדרכי לעולם התורה".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

עוף בעשבי תיבול

במחבת עמוקה שמים עשבי תיבול שאוהבים: כוסברה, פטרוזיליה ושמיר, בין חצי חבילה לחבילה מכל דבר. מפזרים שיניים משני ראשי שום לא קלופים (במידה ואפשר לא לקלף) וכף שמן זית. מעל זה מניחים חלקי עוף או הודו שונים, ומתבלים במעט מלח. אם רוצים, אפשר להוסיף גם קצת פפריקה או כורכום בשביל הצבע. מאדים על אש קטנה במשך כשעתיים וחצי, ואין צורך להוסיף מים, מכיוון שהעוף מוציא את הנוזלים שלו. התבשיל יוצא עסיסי ורך, בטעם מיוחד.

רוצה לספר לנו על השבת שלכם? כתבי אל support@htv.co.il, השאירי פרטים ומספר טלפון, ונחזור אליך בקרוב.

תגיות:השבת שליהרבנית חגית אמאייב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה