בריאות ותזונה

מה יקרה לגוף שלכם ביום שתפסיקו לעשן?

בעשן הסיגריות יש אלפי חומרים מהם מאות חומרים רעילים ועשרות חומרים מסרטנים. החומרים הללו נספגים לגופו של המעשן תוך כדי תהליך העישון ועלולים לפגוע בבריאות, ולהשפיע כמעט על כל איבר בגוף. אך מה קורה לאיברי הגוף במידה ומחליטים להפסיק לעשן?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

החדשות הטובות הן, שגם אם אתם מעשנים, אתם יכולים לפנות עוד היום לרופא המשפחה שלכם לסיוע בגמילה מעישון וכך, להימנע מהנזקים בעישון. אז במה זה יעזור אם תפסיקו לעשן היום?

  • עיניים - מחקרים רבים הוכיחו את הקשר בין עישון למחלות עיניים כגון קטרקט ופגיעה ברשתית. אם תפסיקו לעשן, הסיכון לנזק לעיניים יפחת בצורה משמעותית.
  • אוסטאופורוזיס – הוכח כי עישון מעלה את הסיכון להופעת אוסטאופורוזיס – בריחת סידן מהעצמות החושפת אותנו לשברים גם בפעילות יומיומית רגילה. הפסקת העישון עוצרת את ההידרדרות ומאפשרת לעצם לנסות ולהשתקם.
  • שיניים וחניכיים - מחקרים רבים הראו כי עישון עלול לפגוע גם בתהליך האיחוי בין העצם לשתל לאחר השתלת שיניים, ולכן הפסקת עישון יכולה להועיל לאחר השתלת שיניים. רופאי השיניים יסרבו בד"כ לבצע השתלות וטיפולים הקשורים בעצם במידה ואתם עדיין מעשנים.
  • ריח גוף - כולנו מכירים את הפרצוף הזה, כשאנחנו נכנסים לחדר לאחר שעישנו בו. פעמים רבות המעשנים מנסים להיעזר בתכשירים שונים שיסתירו את ריח הסיגריות, ואף מנסים לתכנן את היום כדי להימנע ממצבים מביכים כאלה שלאחר עישון. הפסקת העישון תסייע לכם להיכנס לחדר בלי להרגיש רגשות אשם ובלי צורך להתבשם.
  • עור הפנים - לפנים של מעשנים יש מראה ייחודי: צבע עור אפרפר, קמטוטים בשפה העליונה וקמטי לחיים שנמתחים מזווית העין לזווית הפה. העישון מעלה את רמת הרדיקלים החופשיים בעור, ואלה מתחברים לחומר הגנטי. השינוי במבנה הגנטי מוביל לביטויי הזדקנות העור ולסיכון לנגעים טרום סרטניים בעור. הניקוטין שבסיגריות גורם להתכווצות כלי דם שפוגעת בזרימת הדם לעור. כשפחות דם מגיע, העור לא מקבל מספיק חמצן ורכיבים חיוניים כמו ויטמינים. בנוסף, רבים מאלפי הכימיקלים שבסיגריות פוגעים בקולגן ובאלסטין שנותנים לעור את החוזק והאלסטיות שלו. כתוצאה מכך, העור הופך "דק" יותר ופחות אלסטי ומופיעים קמטים. אפילו החשיפה החוזרת לחום מהסיגריה הבוערת והבעות הפנים שעושים בעת העישון תורמות להיווצרות של קמטים. כבר כחודש מיום הפסקת העישון תוכלו למנוע את זה. הפסקת העישון תשפר את זרימת הדם לעור הפנים, וזמן קצר לאחר הפסקת העישון צפוי שתקבלו מחמאות על המראה החדש.
  • שיפור בחוש הטעם - תוך פרק זמן קצר – אפילו יומיים - לאחר שנפרדים מהסיגריות, קצוות העצבים מתחילים לגדול מחדש ומתרחש שיפור בחושי הטעם והריח. הטעמים הופכים מודגשים יותר: המתוק – מתוק יותר, המלוח – מלוח יותר וכו'.
  • ריאות – למעשנים סיכון גבוה של עד פי 20 לחלות בסרטן ריאות בהשוואה ללא מעשנים. הגמילה מפחיתה משמעותית את הסיכון משמעותית. הסיכון למחלה יורד באופן תלול עד כדי שכבר תוך שנה אחרי שתכבו את הסיגריה האחרונה הסיכון למוות מסרטן הריאות ירד למחצית.
  • לחץ דם - תוך 20 דקות מהסיגריה האחרונה, הגוף מרגיש את השינוי. לחץ הדם, קצב הלב וזרימת הדם משתפרים. אלה הסימנים הראשונים לכך שאתם בדרך הנכונה.
  • מחלות לב וכלי דם - עישון הוא גורם הסיכון ההתנהגותי העיקרי להופעת מחלת לב כלילית ומחלות כלי דם. הרבה יותר מתזונה לקויה, חוסר פעילות גופנית או צריכת אלכוהול מופרזת. למעשנים סיכוי גבוה פי 2-4 לחלות במחלות לב ושבץ לעומת לא מעשנים. רובם המכריע של הצעירים הסובלים ממחלת לב הם בעצם... מעשנים. תוך כחודש מהסיגריה האחרונה, הסיכון להתקף לב יורד משמעותית.
  • ירידה בפריון – עוד לפני שדיברנו על הסיכונים שבעישון במהלך ההיריון לאם ולעובר, הרי שגברים ונשים מעשנים, סובלים מירידה בפריון ובקושי רב להרות, דבר שמוביל פעמים רבות לטיפולי פריון שעשויים היו להימנע.

ד"ר יוסי עזורי הוא מומחה ברפואת משפחה, יועץ סוכרת, יועץ לגמילה מעישון, ממייסדי החברה למניעה ולגמילה מעישון בישראל (תחת ההסתדרות הרפואית).

תגיות:עישוןבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה