חדשות בארץ

תחקיר הפיגוע בצומת אריאל: כשלים מבצעיים בהתנהלות כוח צה"ל

מספר חיילים שהיו בזירת הפיגוע המשולב בכיכר אריאל ובצומת גיתי אבישר הודחו מלחימה. למפקד הגדוד נרשמה הערה פיקודית. הרמטכ"ל אביב כוכבי ציין לחיוב את תפקודו של סמל-ראשון גל קיידאן הי"ד, שנפל בפיגוע, ואת הרב אחיעד אטינגר הי"ד, שהגיע אל הזירה במטרה לנטרל את המחבל אך נפגע אנושות מהירי ונפטר לאחר מכן מפצעיו

זירת הפיגוע באריאל (צילום: דובר צה"ל)זירת הפיגוע באריאל (צילום: דובר צה"ל)
אא

תחקיר צה"ל על הפיגוע המשולב בכיכר אריאל וצומת גיתי אבישר, שהתרחש ב- 17 במרץ, הוצג בימים האחרונים בפני הרמטכ"ל אביב כוכבי. בפיגוע נרצח הרב אחיעד אטינגר הי"ד, וכן נפל סמל-ראשון גל קיידאן הי"ד, לוחם בגדוד התותחנים 334 בחטיבת "האש". לוחם נוסף נפצע באורח קשה.

התחקיר העלה שורה של כשלים מבצעיים שונים בכל הנוגע למשמעת המבצעית של הכוח, לפעולות החסרות בהכנתו למשימה ובבקרת המפקדים. כוכבי הצביע על העובדה כי הכוח התנהל בצורה לקויה במהלך האירוע עצמו ולא ביצע את המצופה מלוחמים בזירת פיגוע. הוא ציין לחיוב את תפקודו של קיידאן הי"ד, שנאבק במחבל טרם מותו, וכן שיבח את הרב אטינגר הי"ד על שניסה לפגוע במחבל.

מצה"ל נמסר כי בעקבות אירוע זה ואירועים נוספים נלמדו שורת לקחים הנוגעים לכשירות הלוחמים ולחדות הקצה המבצעי באוגדת איו"ש. במסגרת זאת הוחלט כי יינקטו פעולות לשיפור כשירות הלוחמים ברמה המקצועית והמנטלית ויבוצעו פעולות נוספות לשיפור התשתיות במרחב.

בעקבות התחקיר, החליט מפקד עוצבת געש, תת-אלוף אבי גיל, על שורה של צעדים פיקודיים. מפקד האוגדה העיר הערה פיקודית למפקד הגדוד ולמפקד הסוללה שהשתחרר משירות. כמו כן ייבחן אופי שירותו במערך המילואים. בנוסף, הודחו מלחימה מספר חיילים המעורבים באירוע אשר לא פעלו כמצופה מלוחמים בזירת פיגוע.

בפני הרמטכ"ל הוצג גם התחקיר המבצעי והמודיעיני בכל הקשור למרדף אחר המחבל מיד לאחר הפיגוע. כוכבי שיבח את הגופים המעורבים במרדף, שבמהלכו יושמו לקחים ממרדפים קודמים. שיתוף פעולה בין-ארגוני הביא, בחסדי שמיים, להצלחתם של כוחות הביטחון לאתר את המחבל ולפגוע בו.

בפיגוע המשולב בשומרון הגיח המחבל ממתחם החנויות הבלתי חוקי הנמצא בסמוך לצומת אריאל. הוא דקר את קיידאן הי"ד בסכין, חטף את נשקו וירה ממנו לעבר כלי רכב אזרחיים שהיו במקום. הרב אטינגר הי"ד הגיע ברכבו אל המקום ופתח באש לעבר המחבל במטרה לנטרלו, אך נפצע אנושות מהירי ונפטר כעבור יממה מפצעיו. המחבל גנב לאחר מכן את אחד הרכבים ונסע עמו לכיוון צומת גיתי אבישר, שם ביצע ירי נוסף לעבר אזרחים וחיילים, ממנו נפצע חייל נוסף באורח קשה מאוד. המחבל – עומר אבו לילא, בן 18 מהכפר א-זאוויה באזור סלפית – אותר למחרת בכפר עבווין, צפונית לרמאללה. בעקבות מידע מודיעיני שסיפק השב"כ, הגיעו כוחות מיוחדים של צה"ל והימ"מ אל הכפר וכיתרו מבנה בו הסתתר המחבל. הוא חוסל על ידי הכוחות לאחר שפתח לעברם באש.

תגיות:צה"לפיגועתחקיר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה