זוגיות ושלום בית

סקירת ספר: "המדריך המלא לנישואין מאושרים", מאת הרב זמיר כהן

"המדריך המלא לנישואין מאושרים", ספרו הכפול של הרב זמיר כהן, מתאים לכל מי שנמצא בזוגיות – או לפניה. אז מה אפשר למצוא בספר?

 הספרים "המדריך המלא לנישואין מאושרים" של הרב זמיר כהן הספרים "המדריך המלא לנישואין מאושרים" של הרב זמיר כהן
אא

בימינו רווחת התפיסה כי זוגיות, כמו כל מערכת יחסים בחיינו הבוגרים, היא משהו מתגלגל שאנו מגיעים אליו מצוידים כבני אדם בוגרים שמנהלים מערכות יחסים רבות (ילדים-הורים, נכדים-סבים, אחים ואחיות, חברים קרובים ועוד). רבים מאמינים כי הזוגיות דומה לכל מערכת יחסים אחרת, ומופתעים לגלות לאחר הנישואים כי לא כך הדבר.

מילדותינו כיוונו אותנו הורינו, מורינו ומבוגרים רבים בחיינו באשר לאופן הראוי להתנהל עם ילדים אחרים, ונתנו לנו עצות וכלים כיצד להתמודד עם מריבות וקשיים אשר התעוררו. בהגיענו לבגרות אנחנו מניחים איפה כי אותם כלים ימשיכו לשמש אותנו במערכות היחסים השונות בחיינו, אך מופתעים לגלות כי מערכת היחסים בין בני הזוג בחיי הנישואים רחוקה מלדמות לאחרות.

זוג צעיר מגיע אל חיי הנישואים עם מערכת ערכים והרגלים שרכש בבית הוריו ובמהלך חייו, במקרים רבים קיים פער בין הדרך בה גדלו שני בני הזוג, והקמת המשפחה החדשה דורשת משניהם להתמודד עם הפער ולמצוא לו פתרון שיהיה מוסכם על שניהם. כדי לגשר עליו, שני בני הזוג צריכים להיות נכונים לפשרות ולוויתורים, אך יותר מכך עליהם למצוא את הדרך הנכונה להגיע אליהם. אחד הקשיים בניסיון לפתור מחלוקות בזוגיות הוא חוסר המודעות להבדלים הקיימים בין נשים לגברים ומפריעים להם לא פעם להגיע לעמק השווה.

2 חלקים מכיל "המדריך המלא לנישואין מאושרים" שחיבר הרב זמיר כהן, האחד פונה לאשה והשני לאיש. יהיו מי שישאלו את עצמם מדוע ספר שנועד לשפר את חיי הנישואין מבקש לפנות לכל אחד מבני הזוג בנפרד. הרב זמיר כהן נותן לכך מענה בהיר בספרו, אך מצאתי לנכון לציין זאת גם בדברי על מנת לתת מענה למי שהנושא עלה בדעתם.

התרבות היהודית שבה ומדגישה כי גברים ונשים שונים אלו מאלו בהיבטים רבים, חיצוניים ופנימיים כאחד. לאורך ההיסטוריה רווחה תפיסה זו גם בקרב אומות העולם, אשר נהגו להפריד בין מטלות הגבר ומטלות האישה בכל תחומי החיים. בעשורים האחרונים חלו תמורות רבות בתפיסת ההבדלים בין המינים והאמונה כי גברים ונשים אינם נבדלים אלו מאלו במאום פרט למאפיינים פיזיים חלקיים הולכת ורווחת בקרב אומות האולם ואף בקרב יהודים רבים, אשר חלקם מגדירים עצמם יהודים מאמינים.

אחת ההשפעות של התפיסה המסרבת לראות הבדל בין גברים לנשים מעבר להיבטים הפיזיים הברורים, היא ההנחה של כל אחד מבני הזוג כי רעהו דומה לו, הנחה המובילה לציפיות לא ריאליות מחיי הזוגיות ומערכת היחסים, מקשה על מציאת פתרונות לקשיים המתעוררים בזוגיות ומובילה לא פעם להרהורי פרידה ואף לגירושים.

לשם כך מקדיש הרב זמיר כהן את הפרק החמישי בספרו לדיון אודות קווי הדמיון והשוני בין הנשים והגברים, כשהוא שם דגש על מחקרים עדכניים בתחום הפסיכולוגיה, השבים ומתכנסים להנחת המוצא של התרבות היהודית אודות ההבדלים הטבעיים בין גברים ונשים והשלכתם על הדרך הטובה ביותר לבנות זוגיות בריאה ולשמור עליה לאורך שנים.

ההבנה של שני בני הזוג כי על אף שהם חיים יחד כל אחד מהם חווה את המציאות היומיומית באופן שונה לחלוטין, מסייעת ראשית להורדת המתח והכעסים הנובעים מאי ההבנות המתרחשות בחייהם, אך מעבר לכך היא בסיס איתן לבניית ארגז כלים שיאפשר לשני בני הזוג למצוא את הדרך הטובה ביותר לפעול אל מול בן הזוג, כך שיצליחו להעביר את כוונותיהם באופן שיובן על ידי האחר במלואם.

אפשר להתחיל בהתבוננות על התקשורת בין בני הזוג. גברים ונשים אולי משתמשים באותן המילים, אך הכוונה שעומדת מאחוריהן ברוב המקרים שונה לחלוטין. כולנו נוטים לפרש את תגובותיו של העומד מולנו על פי הרגלנו. למשל: גברים רבים ממעטים במחמאות לנשותיהם. הם יוצאים מנקודת הנחה כי משום שאמרו לה את דעתם הטובה על מעשיה פעם אחת, הרי שהיא זוכרת ויודעת, ואין צורך לחזור על כך. לעומתם, נשים רבות זקוקות לידיעה חוזרת ונשנית כי מעשיהן נראים על ידי הבעלים ומוערכים על ידם. אם ידעו הגברים כי על אף שהם עצמם אינם זקוקים לציון עובדה מסוימת יותר מפעם אחת, נשותיהם מעדיפות כי יציינו בכל פעם מחדש כל מעשה טוב שהם עדים לו, הרי ששני הצדדים מרוויחים. האישה זוכה למענה על צרכיה, והגבר מצליח להעניק לאשתו את הכרת התודה שמלכתחילה נתן לה, רק באופן שהיא רואה כרצוי.

צדו השני של המטבע לא פחות חשוב, איך מעירים לבן הזוג כאשר איננו מרוצים ממעשיו, גם בתחום זה קיים פער עצום בין האופן בו נשים וגברים מקבלים ומתמודדים עם ביקורת. כל אחד מהצדדים רוצה להיטיב עם האחר וכשמתברר לו כי לא עשה כן, הוא חפץ לתקן את מעשיו אך כדי שיוכל לעשות זאת על הצד השני להעביר לו את המסר באופן שיוכל להפנימו ולשנות את דרכיו בעקבות זאת. בספרו שוטח הרב זמיר כהן, צעד אחר צעד, את הדרך הנכונה להעביר ביקורת על מעשיו של בן הזוג שאינם מוצאים חן בעינינו.

שני חלקים מכיל כל ספר: תקופת הנישואין וטרום נישואין. בכל חלק מעניק הרב לזוגות ולרווקים כלים אשר יסייעו להם לשקם ולבנות זוגיות טובה ובריאה. הפרקים השונים מבארים היבטים שונים בחיי הנישואים ומלווים בדוגמאות מאירות עיניים הממחישות את דברי הרב באופן ייחודי ומרתק.

החלק הראשון בכל ספר נפתח בהבהרת הפסוק "אעשה לו עזר כנגדו" (בראשית, ב', י"ח) ומוליך את הקוראים באופן מסודר בהבנת מוסד הנישואין: מקומם של שני בני הזוג בחיי המשפחה, מרחב אישי מול מרחב זוגי, הכלים הייחודיים לכל אחד מבני הזוג להשגה ולשמירה על שלום בית, השוני הפסיכולוגי בין המינים, איך מעבירים ביקורת בחיי הנישואין, מקומן של המחמאות בחיי הנישואין, עין טובה בזוגיות, מהי אהבה, איך מתמודדים עם קשיים נפוצים בזוגיות, התייחסות לתלונות בן או בת הזוג, רגע לפני שמחליטים להתגרש, שיקום הנישואין, שלום בית על פי הקבלה, כלה וחמה, שגרה בנישואין, טהרת המשפחה ועצות חכמי ישראל.

חלקו השני של כל ספר מלווה את הרווקים והרווקות בשלבים השונים לפני הנישואין, החל מהבנת מטרת הנישואין, הדרך הנכונה למציאת השידוך המתאים, וכלה בבחינת גורמים המעכבים מציאת זיווג.

בסיום הספר מעשיר הרב את הקוראים במידע אודות מעמדה הייחודי של האישה ביהדות, יתרונותיה של משפחה ברוכת ילדים והחשיבות של כיבוד אב ואם.

הרב זמיר כהן שוטח בספרו כלים רבים להשגת שלום בית, כאשר הוא מעניק לכל אחד מבני הזוג את העצות המתאימות ביותר להתמודדות עם הקשיים שהוא חווה בזוגיות תוך הצגת נקודת המבט הנגדית. כך יכול כל אחד מבני הזוג להרחיב את הדרך בה הוא בוחן את הקשיים בזוגיות, ולמצוא דרכי התמודדות שונות עם אותן בעיות, אשר אימוצן יוביל לשינוי לטובה.

הרב שב ומדגיש בספרו כי לעולם לא מאוחר מדי לתקן קשיים שהתעוררו בחיי הנישואין, והכלים שהוא מציע בספרו יכולים לסייע לבני זוג בכל שלב בחייהם. חלקו השני של הספר המוקדש למי שטרם באו בברית הנישואין ומציע להם הכוונה נכונה למציאת בן זוג מתאים להקמת משפחה, מהווה תוספת נפלאה לרווקים ולרווקות שבוודאי ירוויחו רבות מקריאת שני חלקיו של הספר הנוכחי בבואם לתכנן את עתידם.

לרכישת הספר "המדריך המלא לנישואין מאושרים" בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:ספריםזוגיותנישואין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה