חדשות בארץ

המשא ומתן הקואליציוני תקוע: מתקרבים לבחירות חוזרות?

על רקע דרישתו של אביגדור ליברמן להשלים את חקיקת חוק הגיוס בנוסח שעבר בקריאה ראשונה, הבהירו ביהדות התורה כי אינם מתכוונים להיענות להצעתו להיעדר בהצבעה על החוק. חבר הכנסת יעקב אשר אמר כי התעקשותו של ליברמן מהווה "משחק", שאינו קשור לחוק הגיוס

ליברמן וגפני, תמונת ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)ליברמן וגפני, תמונת ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

"רגע האמת" הפוליטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו הולך ומתקרב. ביום רביעי בחצות תסתיים הארכה שקיבל מנשיא המדינה להרכיב את ממשלתו החמישית, והמבוי הסתום אליו נקלע המשא ומתן הקואליציוני נותר בעינו, גם לאחר דיונים שניהל הלילה נתניהו בהשתתפותו של יו"ר צוות המשא ומתן של הליכוד, השר יריב לוין.

מוקד המשבר, שלמעשה מלווה את השיחות להקמת הקואליציה לאורך כל הדרך, נעוץ בסוגיית חוק הגיוס. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, מסרב לכל פשרה ודבק בעמדתו לפיה יש להמשיך את חקיקת החוק בנוסח שעבר בקריאה ראשונה במהלך הכנסת הקודמת. הצעה שהועלתה על ידי הליכוד, לפיה יעדי הגיוס לא יוכנסו לחוק אלא ייקבעו בהחלטת ממשלה, נדחתה על ידו.

בליכוד שוררת הערכה, כי ליברמן – משיקוליו שלו – אינו מעוניין להצטרף לממשלה ושואף להוביל לבחירות חוזרות. אלא שליברמן מצדו האשים בסוף השבוע את הליכוד ב"יוהרה" וב"ניהול משא ומתן קואליציוני כושל, ארוגנטי ורשלני" והבהיר כי לא יזוז מעמדתו. "אנו לא מנהלים משא ומתן עם החרדים", כתב ליברמן בעמוד הפייסבוק שלו, "אנו מנהלים משא ומתן עם הליכוד. הדרישה שלנו היא שבהסכם בינינו יופיע סעיף שחוק הגיוס בנוסח המקורי יעבור בקריאה שנייה ושלישית. מצדנו חברי הכנסת החרדים יכולים לצאת מן האולם בזמן ההצבעה בדיוק כפי שעשו בהצבעה בקריאה הראשונה, אבל כל שאר מרכיבי הקואליציה חייבים להתחייב לתמוך בנוסח המקורי". ליברמן הדגיש כי לא יתמוך במועמד אחר לראשות הממשלה, ולכן במידה ודרישתו בסוגיית חוק הגיוס לא תתקבל – החלופה תהיה הליכה לבחירות חוזרות.

ביהדות התורה הבהירו אמש כי אינם מתכוונים להיעדר בהצבעה על חוק הגיוס, מכיוון שמדובר ב"נושא עקרוני", והאשימו כי ליברמן רוצה "להפיל את נתניהו ולהקים ממשלת שמאל". יו"ר סיעת יהדות התורה, חבר הכנסת יעקב אשר, אמר הבוקר כי אינו יודע מדוע ליברמן 'מטריל', כלשונו, את המערכת הפוליטית. בראיון לאסף ליברמן וקלמן ליבסקינד בכאן רשת ב', אמר אשר: "אם מישהו באמת חושב שמה שעומד כרגע בין ליברמן לנתניהו זה שניים או שלושה משפטים בתוך חוק של 7-6 עמודים או יותר, אם אתם חושבים שזה העניין שבגללו תקום או לא תקום ממשלת ימין – כנראה שאינכם מבינים פוליטיקה". אשר הוסיף כי לליברמן מפריעים "נושאים אחרים לגמרי": "זה לא חוק הגיוס. אני לא זוכר שכשהוא הגיש את חוק עונש מוות למחבלים, עמדת מערכת הביטחון שהייתה ממש שלילית עניינה אותו".

"ליברמן אינו אדם ששונא חרדים, כך לפחות אנחנו חושבים", ציין אשר. "יש כאן איזשהו מהלך פוליטי, שהמפתחות נמצאים בידיו של מי שעושה אותו. אנחנו לא מוכנים להיות חלק מהמשחק הזה".

"אני מקווה שהשפיות תחזור. כולנו יודעים, כולל ליברמן עצמו, שגם בקריאה הראשונה שהחוק עבר, היה מדובר שיישבו על תיקונים כאלה ואחרים, כמו כל חוק במדינת ישראל שמגיע לוועדה ולא יוצא בדיוק כמו שהוא נכנס. אנחנו רוצים שהדברים האלה ייעשו בצורה נכונה. יש לנו הערות כאלה ואחרות, לא דרמטיות. גם בחודש האחרון היו דיבורים על תיקונים מינוריים, ושוב הוא חוזר לעקשנות הזו. זה משחק, ואנחנו לא ניכנס למשחק הזה", סיכם אשר.

תגיות:יהדות התורהאביגדור ליברמןחוק הגיוסיעקב אשרישראל ביתנו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה