חדשות כלכלה

האם מחירי הלחם יתייקרו בקרוב שוב?

בעתירה שהוגשה לבג"ץ, דורשות מאפיות אנג'ל וברמן לייקר את מחירי הלחמים שבפיקוח ב- 5%. לפני שלושה חודשים בלבד התייקרו חלק מסוגי לחמים אלו ב- 3.85%

אילוסטרציה (צילום: Abir Sultan/Flash 90)אילוסטרציה (צילום: Abir Sultan/Flash 90)
אא

מאפיות אנג'ל וברמן עתרו היום (שלישי) לבג"ץ בדרישה להעלות את מחירי הלחמים הנמצאים בפיקוח. בעתירתן טוענות שתי המאפיות – מהגדולות בישראל – כי נוסחת החישוב של מחירי הלחם, המתחשבת במחירי החשמל, כללה רכיב של דלק מסוג מזוט. על פי נתוני משרד האנרגיה, ייבוא המזוט לארץ הופסק ב- 2012, ומאז לא נעשה בו שימוש. בשל כך נוצר במהלך השנים עיוות בנוסחת החישוב שמצריך – לטענת המאפיות – להעלות את מחירי הלחם המפוקח ב- 5%.

העתירה של שתי המאפיות לבג"ץ הוגשה נגד ועדת הערר, בה חברים מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, שי רינסקי, ופרופ' אבי וייס, נשיא מכון טאוב למדיניות חברתית. על פי חוק הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, בסמכותה של הוועדה להתערב בהחלטותיה של ועדת המחירים הממשלתית, הקובעת את מחירי הלחם בפיקוח, אך בישיבתה בחודש שעבר סירבה הוועדה לעשות זאת. בניגוד לדעתו של פרופ' וייס, סברו רינסקי ובאב"ד כי לא ברור לחלוטין מתי הופסק השימוש במזוט, ואי לכך קבעה הוועדה, ברוב של שניים מול אחד, כי המדינה הייתה צריכה להוציא את המזוט מנוסחת חישוב המחירים רק מ- 2016. מאפיות אנג'ל וברמן ערערו על קביעה זו לבג"ץ. בנוסף, טוענות המאפיות לשורה של פגמים טכניים שנפלו במהלך ההליך, ושיש בהם כדי לבטל את החלטת ועדת הערר.

בתחילת פברואר נכנסה לתוקף התייקרות של 3.85% במחיריהם של חלק מסוגי הלחמים שבפיקוח, בהתאם לאישורה של ועדת המחירים. בצנרת ההתייקרויות במשק נמצאים מוצרי החלב שבפיקוח, שבג"ץ הורה לפני כחודשיים וחצי להעלות את מחיריהם ב- 3.4%. בכך קיבל בית המשפט את עמדת ועדת המחירים, שהתקבלה בניגוד לדעתו של שר האוצר משה כחלון. ההתייקרות טרם נכנסה לתוקף מאחר שכחלון לא חתם עדיין על הצו הנדרש על פי חוק כדי להעלות את המחירים. מחיר המים צפוי אף הוא להתייקר בתחילת יולי בשיעור של 1.2%, וזאת בכפוף לשימוע. מחירי המים מתעדכנים בכל 6 חודשים; בתחילת ינואר עלה מחירם ב- 4.12%.

בתוך כך, משרד הפנים הודיע היום כי הארנונה בשנת 2020 תתייקר בשיעור חד של 2.85%, וזאת בהתאם לנוסחה הקבועה בחוק, המורכבת ממחצית השינוי במדד המחירים לצרכן וממחצית השינוי במדד השכר הציבורי, על פי הנתונים המתפרסמים על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ב- 20 במאי בכל שנה. זו העלייה הגבוהה ביותר בשיעור הארנונה מאז 2014, אז חלה התייקרות של 3.36% במחירה.

תגיות:לחםמאפיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה