חדשות בעולם

לא לומדים מהעבר: "החזרת הרכוש היהודי? ניצחון להיטלר"

בעוד התבטאות אומללה, ראש ממשלת פולין הולך על מסלול התנגשות בלתי ידוע עם הישראלים כשהפעם הוא מנפיק אמירה שערורייתית כי השבת הרכוש היהודי שנגזל בשואה, הינו ניצחון לנאצים

ראש ממשלת פולין (צילום: שאטרסטוק)ראש ממשלת פולין (צילום: שאטרסטוק)
אא

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, חזר בסוף השבוע על הצהרתו נגד השבת הרכוש היהודי שנגזל מהם בשואה, כאשר בפעם הזו הוסיף לכך אמירה שנויה במחלוקת שעוררה סערה, לפיה מעשה כזה יהווה ניצחון להיטלר על העם הפולני. "אומרים לנו שפולין צריכה לשלם פיצוי. אנחנו אומרים שאנחנו לא מסכימים וזה לא יהיה כל עוד אנחנו בשלטון", אמר מורבייצקי בעצרת בחירות בלודז' שנערכה ביום שישי האחרון. "עושים לנו עוול. אנחנו הקורבן ואנחנו צריכים לקבל פיצוי".

בשנת 2017 חוקק הקונגרס האמריקני את חוק 447, המכיר ברכוש שהשאירו אחריהם ניצולי השואה בכלל מדינותיהם, כרכוש שלהם. החוק התייחס לכלל המדינות כשבמרכזם פולין, שנודעת ברכוש הגדול שנבזז מהיהודים הפולנים בתקופת מלחמת העולם השנייה. לאחרונה קמו מחאות בפולין המתנגדות בתוקף לדרישה זו, כאשר לפני כשבועיים התקיימה בפולין צעדת אלפים לכיוון שגרירות ארצות הברית בפולין בקריאה שלא לאפשר יישום חוק זה. במסגרת המאמצים להרחיב את הלחץ בנושא, אמר ראש ממשלת פולין כי "לא נאפשר תשלום פיצויים לאף אחד, כי אנחנו אלה שצריכים לקבל פיצויים".

כאשר התייחס לכך בעצרת בסוף השבוע, אמר מורייבצקי כי החוק המחייב את פולים להשיב רכוש זה הינו "מנוגד לדין הבינלאומי ויהווה ניצחון של היטלר לאחר מותו". לפי ראש הממשלה הפולני, אם ורשה תעמוד בפני קריאה להשיב את הרכוש או לשלם פיצויים ליהודים במסגרת החוק האמריקני, "נשלח אותה לברלין".

כזכור, הסערה התורנית מול ורשה מתוחזקת על רקע הקריאה הישראלית להשיב את הרכוש היהודי לידי בעליהם ניצולי השואה ויורשיהם. משלחת ישראלית מטעם ממשלת ישראל שהייתה אמורה לנחות בפולין ולדון עם נציגי הממשלה הפולנית על השבת הרכוש הגזול, התבטלה לאחר שפולין הודיעה לישראלים כי אין מקום לדון על הנושא, זאת בטענה כי האחראים להחרמת הרכוש הם הגרמנים ולא הפולנים.

יו"ר התאחדות יוצאי פולין, לילי הבר, והיסטוריונים נוספים מזכירים כי אכן מי שהיו אחראים על גזילת הרכוש היהודי בפולין היו הנאצים, כפי שטוען מורבייצקי, שעשו זאת אחרי כיבושה בשנת 1939. עם זאת, עוד פרט חשוב ואשר זוכה להתעלמות מצד מורבייצקי וחלק מהמפלגות בממשלה, הוא העובדה כי הרכוש המדובר הולאם בידי המשטר הפולני הקומוניסטי אחרי מלחמת העולם השנייה – ומאז פולין מסרבת פעם באופן עיקש להשיב את הרכוש הגזול. ואם לא די בכך, פולין היא המדינה היחידה בעולם (שהייתה מעורבת באופן פעיל במלחמת העולם השנייה) שלא חוקקה חוק המסדיר את נושא הרכוש ופועל להשבתו לנגזלים השונים. נזכיר כי הרכוש הנדון כעת בישראל שייך לשלושה  מיליון יהודי פולין שנרצחו בשואה, וכן למאות אלפים ששרדו אותה. על פי הערכות שונות, מדובר ברכוש שנאמד במאות מיליארדי דולרים.

אין זו הפעם הראשונה בה מואשם מורבייצקי באמירות שנויות-במחלוקת כלפי העם היהודי. בשנה שעברה ניפק הצהרה לפיה היו גם "פושעים יהודים" בתקופת השואה, כאשר הוא משווה בין פולנים ששיתפו פעולה באופן אקטיבי עם הנאצים ימ"ש, לבין היודנראט – יהודים שאולצו בכפייה ותחת איומי מוות מעשיים, לענות את אחיהם.

תגיות:פוליןמתאוש מורביצקיהשבת הרכוש היהודי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה