חדשות בעולם

איראן: נביס את הברית בין ארצות הברית וישראל

שר ההגנה האיראני, אמיר חאתמי, אמר כי ארצו עומדת בפני מלחמה כוללת, אך היא נמצאת בשיא המוכנות להדוף כל איום: "העם האיראני יעבור שלב זה בראש מורם"

אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

שר ההגנה של איראן, אמיר חאתמי, איים היום (רביעי) כי ארצו תביס את הברית בין ישראל וארצות הברית. כך דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית "טסנים".

בנאום שנשא בטהרן, אמר חאתמי כי איראן עומדת כיום בפני "מלחמה כוללת", בה "האויב משתמש בכל יכולותיו, כליו ומזימותיו" נגדה. הוא הוסיף כי "העם האיראני, כבעבר, יעבור שלב זה בראש מורם, ויטעים את החזית האמריקנית-ציונית במרירות התבוסה". הבכיר האיראני הדגיש כי ארצו מצויה בשיא המוכנות ההגנתית והצבאית להדוף כל איום.

בהתבטאות נוספת שיצאה מטהרן, אמר פקיד בכיר בממשל האיראני כי איראן מוכנה לכל תרחיש – "מעימות ועד דיפלומטיה". בראיון לסוכנות הידיעות "רויטרס" טען הבכיר כי ארצות הברית אינה יכולה להרשות לעצמה מלחמה נוספת במזרח התיכון, וכי לכל קונפליקט יהיו "תוצאות שלא ניתן לדמיין".

האיומים מטהרן באים על רקע המתיחות הגוברת בין ארצות הברית ואיראן, שבאה לידי ביטוי הן בחילופי מהלומות מילוליות בין הצדדים והן על הקרקע, באזור המפרץ הפרסי. בשבוע שעבר הודיעה ארצות הברית כי היא מתגברת את כוחותיה במפרץ, ושיגרה לאזור את נושאת המטוסים "אברהם לינקולן", יחד עם ספינות קרב ומפציצי B-52. הממשל אף הודיע כי הוא מחזיר למזרח התיכון את סוללות טילי הפטריוט. תגבור הכוחות בא על רקע מידע מודיעיני לפיו טהרן מתכוונת לתקוף את הכוחות האמריקניים באזור. באיראן הגיבו באיומים 'להכות את ארצות הברית בראשה' במידה ותפתח בפעולה צבאית נגד הרפובליקה האסלאמית. הוסאם א-דין אשנה, יועצו של נשיא איראן רוחני, איים אתמול על טראמפ באמצעות חשבון הטוויטר שלו: "רצית הסכם גרעין טוב יותר? נראה שתקבל מלחמה במקום".

בתחילת השבוע חובלו 4 כלי שיט בסמוך למצר הורמוז, ליד המים הטריטוריאליים של איחוד האמירויות הערביות. בין כלי השיט היו 2 מכליות נפט סעודיות. לכלי השיט נגרם נזק ניכר, אך לא היו נפגעים בנפש. בממשל האמריקני מעריכים כי איראן מעורבת בתקרית. בתגובה לתקרית, שיגר נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אזהרה מפורשת לעבר איראן: "נראה מה יקרה עם איראן. אם הם יעשו משהו – זו תהיה טעות חמורה, הם יסבלו קשות. אם משהו יקרה – זו תהיה בעיה חמורה עבור איראן. הם לא יהיו מרוצים. הם יודעים למה אני מתכוון".

מאוחר יותר הכחיש טראמפ דיווח ב"ניו יורק טיימס", לפיו הממשל בוחן את האפשרות לשלוח 120 אלף חיילים למזרח התיכון. "אני חושב שמדובר בפייק ניוז", אמר לכתבים. במסר שכלל הרגעה ואיום, הוסיף טראמפ: "האם הייתי עושה זאת? בהחלט, אך לא תכננו זאת, ונקווה שלא נצטרך לתכנן זאת. אם היינו עושים זאת – היינו שולחים הרבה יותר כוחות מכך".

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, שידר אף הוא מסר מעורב כאשר אמר אתמול כי "לא תהיה שום מלחמה". עם זאת, הדגיש חמינאי – בנאום בפני מפקדי הכוחות המזוינים ובכירים במשטר – כי ארצו לא תנהל משא ומתן עם האמריקנים על הגעה להסכם גרעין חדש והבהיר כי "האומה האיראנית בחרה בדרך ההתנגדות. הבחירה היחידה של העם שלנו היא התגוננות מפני השטן הגדול".

בתוך כך, איראן החלה בהשעיית חלק מהמחויבויות שנטלה על עצמה בהסכם הגרעין, בהתאם להודעתו של הנשיא רוחאני בשבוע שעבר. מקור בסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית מסר לסוכנות הידיעות המקומית איסנ"א כי מדובר בביטול ההגבלות שהוטלו בהסכם על ייצור האורניום המועשר והמים הכבדים בכור. כזכור, איראן הציבה אולטימטום של 60 יום למדינות שנותרו מחויבות להסכם הגרעין למצוא את הדרך למנוע את פגיעת הסנקציות האמריקניות בכלכלתה, אחרת תחדש את העשרת האורניום ברמה גבוהה יותר.

תגיות:איראןהמפרץ הפרסי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה