חדשות בארץ

גדעון סער: הפסקת האש – ללא הישגים לישראל

בכיר הליכוד הצטרף לביקורת שנמתחה במפלגות האופוזיציה על ראש הממשלה בשל הפסקת האש עם ארגוני הטרור בעזה. מנגד, שר האנרגיה יובל שטייניץ הגן על ההחלטה להפסיק את האש: "הפעם התגובה הישראלית הייתה עוצמתית בהרבה והגיעה לרמות מקסימליות"

סער (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)סער (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

בכיר הליכוד גדעון סער מתח הבוקר (שני) ביקורת על הפסקת האש שהושגה בין ישראל וארגוני הטרור ברצועת עזה. סער – שבמהלך מערכת הבחירות נרשמה התקרבות מחודשת ביחסיו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו – כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "הפסקת האש, בנסיבות בה הושגה, נעדרת הישגים לישראל. טווחי הזמן בין סבבי ההתקפות האלימות על ישראל ואזרחיה הולכים ומתקצרים וארגוני הטרור בעזה מתעצמים ביניהם. המערכה לא נמנעה אלא נדחתה".

ביקורת נוספת מימין על הפסקת האש באה מכיוונו של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'. יו"ר האיחוד הלאומי כתב בחשבון הטוויטר שלו "כי המערכה בעזה היתה חייבת להסתיים בשבע מאות מחבלים הרוגים – אחד על כל טיל – ובנזק פיזי אדיר לחמאס, שייקח להם שנים להתאושש ממנו ולהעלות על דעתם לתקוף שוב. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו מיליון וחצי אזרחי הדרום במקלטים כל כמה שבועות".

דבריהם של סער וסמוטריץ' מצטרפים לביקורת הנוקבת שנמתחת באופוזיציה על ראש הממשלה בשל ההחלטה לקבל את הפסקת האש. יו"ר כחול לבן, בני גנץ, טען כי "700 שיגורים לשטח ישראל, נפגעים ופצועים רבים וארבעה הרוגים – כולם תוצר של אובדן ההרתעה – מסתיימים בכניעה נוספת לסחטנות של חמאס וארגוני הטרור. כל מה שעשתה הממשלה, פעם נוספת, הוא להניח לפתחנו את המערכה הבאה".

גנץ הוסיף כי "יש לצפות שאם תתחדש האש התגובה תהיה חמורה, ושאם יישמר השקט הוא ינוצל לקידום אמיתי של מהלך מדיני שיוביל להשבת גופות חללינו ונעדרינו ולהבטחת שקט ויציבות ארוכי טווח".

חבר מפלגתו של גנץ, יועז הנדל, תקף אף הוא את ראש הממשלה על רקע מדיניותו מול החמאס. "המציאות הזו לא יכולה להימשך", אמר הנדל בראיון לגלי צה"ל. "אנחנו בסיום של סבב נוסף בשנה האחרונה, במלחמת התשה שהחמאס מנהל מולנו. הוא קובע מתי זה מתחיל ומתי זה נגמר. אף גורם ישראלי – כולל ראש הממשלה – לא נעמד מול מצלמה ואומר לתושבי ישראל 'החלטתי לקיים הפסקת אש'. תמיד שומעים על זה מהצד השני. זו תקלה אסטרטגית חמורה. העובדה שתושבי חצי ממדינת ישראל מותקפים פעם אחר פעם במאות רקטות – אני לא מכיר מדינה אחת בעולם שהייתה מסכימה שהמציאות הזו תימשך".

"אני לא שש אלי קרב, אבל אני לא רואה אפשרות אחרת מלבד מבצע צבאי שישים קץ לתופעה הזו", הוסיף הנדל. "זה לא קץ מוחלט, אבל חייבים להגיד שהרתעה היא מושג חמקמק, שאם אתה לא מכה ולא מגיב – תמצא את עצמך באותה מציאות בעוד מספר שבועות".

מנגד, שר האנרגיה יובל שטייניץ (ליכוד) הגן על החלטתו של נתניהו להפסיק את האש. בראיון לרדיו "גלי ישראל" הגיב שטייניץ על ביקורתו של גדעון סער ואמר כי אינו מסכים עמו: "מאוד קל לנפח שרירים ולהגיד 'הייתי מכה שבעתיים'. לא קשה להבחין שהתגובה הישראלית הפעם הייתה שונה לחלוטין  מהסבבים הקודמים. היא הייתה עוצמתית בהרבה והגיעה לעוצמות מקסימליות, כולל סיכולים ממוקדים, כולל פגיעה בבנייני מגורים בהם מתגוררים מפקדי חמאס וג'יהאד אסלאמי".

"לא פגענו רק בבניינים", ציין שטייניץ, "אלא גם בכמה עשרות מחבלים. פעם ראשונה מאז 'צוק איתן' שעשינו סיכולים ממוקדים. אני אומר לך שהם הופתעו ואפילו נדהמו מעוצמת התגובה, הם חשבו שנגיב במתינות. להגיד לך שלא יהיו סבבים נוספים? כדי באמת להכריע את החמאס אנחנו צריכים לכבוש את עזה, ולזה יש מבחינתנו מחירים לא פשוטים. אני לא פוסל שבסיטואציה מסוימת נצטרך לכבוש את עזה ולהכריע את החמאס, אבל אנחנו מנסים להגיע – אחרי מכות קשות שהחמאס חוטף – להסדרה ולהשקטה גם בלי כיבוש. הרי אם נכבוש את עזה – נקבל רק שנה או שנתיים-שלוש של שקט. לאף אחד אין פתרון שלם לבעיית עזה, וגם עוד שלושים שנה נצטרך להתמודד עם העוינות והטרור".

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, אבי דיכטר (ליכוד), טען כי "החמאס והג'יהאד האסלאמי מבינים היטב את המחיר שהם משלמים". בראיון לכאן רשת ב' אמר דיכטר כי "החמאס ראה היטב מה קורה ביממה האחרונה או בימים האחרונים, בעיקר ביממה האחרונה כשצה"ל עלה מדרגה בהיקף התקיפות, בבחירת היעדים ובעוצמה". בתגובה לביקורת על כך שנתניהו לא יצא לציבור והסביר את ההחלטה לנצור את האש, אמר דיכטר: "אני לא חושב שכל דבר ראש הממשלה צריך להתייצב מול המצלמה. אני חושב שבדברים האלה יש פונקציונרים נוספים שיכולים לצאת ולהסביר לציבור".

תגיות:גדעון סערהפסקת אשבני גנץיועז הנדל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה