חדשות בעולם

חרף בקשת ארצות הברית: מייסד ויקיליקס נשלח לכלא

לאחר שסולק מהשגרירות האקוודורית בחודש שעבר, בריטניה השיתה על אסאנג' שנת מאסר בעקבות הפרת תנאי שחרורו לפני 7 שנים

הפגנות למען שחרורו של אסאנג' (צילום: שאטרסטוק)הפגנות למען שחרורו של אסאנג' (צילום: שאטרסטוק)
אא

בית המשפט בלונדון גזר היום (רביעי) על מייסד אתר ההדלפות "ויקיליקס", ג'וליאן אסאנג', עונש מאסר בפועל למשך שנה. נגד אסאנג', המבוקש בארצות הברית בשל הדלפת מסמכים מסווגים, עומדת בקשת הסגרה בידי הרשויות האמריקניים שמחר תתקיים עליה דיון.

בנימוקה לענישתו בשנת מאסר, שבחוק הבריטי נחשב כעונש מקסימלי לעבירות מסוג זה, אמרה השופטת כי הוא בא כעונש על הפרת תנאי שחרורו, לאחר שב-2012 הוא נכלא ושוחרר בתנאים מגבילים. "השתמש במעמדו הרם כדי לצפצף על החוק הבריטי", כתבה השופטת בפסק הדין.

כזכור, לפני כשבועיים עצרה משטרת בריטניה את אסאנג' בעת ששהה בשגרירות אקוודור, שם זכה 7 שנים למקלט מדיני, לאחר שהשגריר החליט לסלקו מהשגרירות. לפי הודעת המשטרה, המעצר התאפשר לאחר שממשלת אקוודור נענתה לדרישת הממשל האמריקני והחליטה להסיר את חסינותו ולגרשו ממתחם השגרירות. בעקבות כך, כאמור, השגריר האקוודורי הזמין את המשטרה שעצרה אותו.

קודם לכן הודיע נשיא אקוודור, לנין מורנו, כי החליט לשלול את חסינותו הדיפלומטית של אסאנג', וזאת בשל "הפרות חוזרות ונשנות של אמנות בינלאומיות ושל הפרוטוקולים הנוגעים להתנהלות יומיומית". מורנו גם מסר כי בריטניה הבטיחה לו כי אסאנג' לא יועבר למדינה אמריקנית שנהוג בה עונש מוות. עם זאת, משרד המשפטים האמריקני סירב להגיב לדיווחים.

מייסד ויקיליקס קיבל את המקלט המדיני מאקוודור בשנת 2012, שעשתה זאת כדי למנוע את הסגרתו למדינת שבדיה, בנוסף לצו המעצר שעמד נגדו בארצות הברית בגין הדלפת מאות אלפי מסמכים מסווגים במהלך שנת 2010. חרף העובדה כי שבדיה סגרה את החקירה בעניינו, הבהירה בריטניה כי אם ייצא משטח השגרירות, הוא ייעצר במיידי. אסאנג' הביע את חששו כי אם ייצא מהשגרירות הוא ייעצר בידי הבריטים, שמצדם יסגירו אותו לידי האמריקנים, שם הוא צפוי לקבל עונש מוות.

נגד אסאנג' תלויים צווי מעצר וכתבי אישום חלוטים. כך למשל, משרד המשפטים של ארצות הברית הגיש נגדו כתבי אישום בעקבות הדלפת מסמכים מסווגים, פריצה למחשבי ממשלת ארצות הברית, וקשירת קשר עם חיילת בצבא ארה"ב שחדרה למחשבי הפנטגון האמריקני. בנוסף, מאז שוחרר בערבות ממעצרו בבריטניה ב-2012, תלוי נגדו צו מעצר לאחר שלא התייצב בבית המשפט.

בנוסף, מייסד ויקיליקס אף חשוד בסיוע לרוסיה להתערב בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016. בשל פריצת גורמים רוסיים למחשבי המפלגה הדמוקרטית, ביולי הגיש משרד המשפטים כתבי אישום כנגד 12 סוכני מודיעין רוסיים – אחד מהם היה בקשר עם אסאנג'.  

תגיות:ג'וליאן אסאנג'ויקיליקסבריטניה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה